• Anonym (Sorgligt)

Magdalena Graafs son

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19572934.ab

Läste precis denna artikel att Magdalena Graafs son har gått bort i en olycka. Så otroligt hemskt. Inte någon människa ska behöva gå igenom det hon gör. Att begrava sitt eget barn.

Alla tankar till henne och hennes familj.
  • Svar på tråden Magdalena Graafs son
  • mr me
    Klarabella Ko skrev 2014-09-24 20:15:07 följande:

Finns en vidrig tråd på Flashback om detta som jag hoppas Maggan aldrig någonsin läser.

Jag tycker att den tråden på Flashback är bra och full av insiktsfulla inlägg.

Som jag förstått situationen tog Isak sitt liv och det kom inte som en blixt från en klar himmel. Jag tycker att det är superviktigt att få diskutera det och prata om det, istället för att lägga locket på.

Hur mår en ung man som har en kriminell och misshandlande pappa, en mamma som gör allt för att klamra sig fast i medieljuset, en mormor som är sektledare, en moster som suttit i polisförhör och varit inblandad i väpnade rån samt ständigt jagad av sociala myndigheter som rycker ut på orosanmälningar?

Visst kan man tysta en viktig debatt, om man är cynisk och känslokall nog för att inte vilja dra lärdom av det tragiska och försöka förhindra att fler utsätts för samma sak.
  • molly50
    Virriga Vera skrev 2014-09-23 20:58:32 följande:
    Vågar stå för? Hennes son är död och det borde räcka med det. Hon har ingen skyldighet att berätta mer än så för att folk är nyfikna.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Tihi skrev 2014-09-23 21:08:26 följande:
    Du tycker inte det är märkligt att inte säga något? Hade han fått en hjärtattack eller en drönare i skallen så hade hon ju sagt det så varför inte om det är självmord? Varför ska man skämmas om någon begår självmord? Och så värst nyfikna vet jag inte om folk är men det är ju ungefär det första man brukar fråga om någon dör: Hur gammal var han och vad dog han av? Det är liksom naturliga frågor och hur många personer vet du som gör allt dom kan för att dölja hur någon har dött? Jag vet inte någon som har gjort det innan henne. Jag tror att det blir betydligt mer skvaller och spekulationer om den stackars pojken och henne själv pga att hon inte går ut med vad han dog av.
    Jag tycker att det är en viss skillnad på om det rör sig om en privat person eller en offentlig.
    Magdalena är en offentlig person,men inte hennes son.
    Och inte ens som privatperson ska man behöva prata om sådana saker som orsaken till en anhörigs bortgång om man inte vill.
    Jag brukar faktiskt inte börja fråga ut en person om en anhörigs bortgång det första jag gör. Jag tycker att det är upp till personen att berätta själv om h*n vill.
    Jag förstår inte varför man överhuvudtaget vill veta sådana saker.
    En olyckshändelse,ok,det borde räcka så.
    Att vilja veta mer är inget annat än nyfikenhet. Och det är respektlöst i ett sådant läge.

Vänd på saken. Om du förlorade et barn eller någon annan som står dig väldigt nära. Skulle du då vilja att folk började ställa närgångna frågor om det eller skulle du vilja vara ifred med din sorg?
    Mattias och Hannah.
  • MxMeNow
    molly50 skrev 2014-09-25 11:21:35 följande:

Jag tycker att det är en viss skillnad på om det rör sig om en privat person eller en offentlig.

Magdalena är en offentlig person,men inte hennes son.

Och inte ens som privatperson ska man behöva prata om sådana saker som orsaken till en anhörigs bortgång om man inte vill.

Jag brukar faktiskt inte börja fråga ut en person om en anhörigs bortgång det första jag gör. Jag tycker att det är upp till personen att berätta själv om h*n vill.

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget vill veta sådana saker.

En olyckshändelse,ok,det borde räcka så.

Att vilja veta mer är inget annat än nyfikenhet. Och det är respektlöst i ett sådant läge.

Vänd på saken. Om du förlorade et barn eller någon annan som står dig väldigt nära. Skulle du då vilja att folk började ställa närgångna frågor om det eller skulle du vilja vara ifred med din sorg?

Om jag går ut och bloggar och låter kvällstidningar trycka uttdrag ur bloggen kring min sorg får jag också acceptera att människor ställer frågor då jag tystar ner omständigheterna.
  • border1
    MxMeNow skrev 2014-09-25 11:58:43 följande:
    Om jag går ut och bloggar och låter kvällstidningar trycka uttdrag ur bloggen kring min sorg får jag också acceptera att människor ställer frågor då jag tystar ner omständigheterna.
    Hur vet du att kvällstidningarna fått tillåtelse att publicera det?
  • MxMeNow
    border1 skrev 2014-09-25 12:03:59 följande:

Hur vet du att kvällstidningarna fått tillåtelse att publicera det?

Det stod i artikeln ts länkat har jag för mig.
  • Nenne666
    Anonym (Z) skrev 2014-09-24 20:49:25 följande:

Familjen skulle slippa mycket spekulerande om de var öppna med orsaken till dödsfallet. Sorgen är de väldigt offentliga med så jag ser inte varför de inte kan outa allt.

Låt oss säga att det nu skulle va ett självmord och att hon går ut med det. Tror du då att spekulationerna skulle stanna där då menar du? Nä du... Det tror ju inte jag.
  • Nenne666
    MxMeNow skrev 2014-09-25 11:58:43 följande:

Det är enligt mig inget som har tystats ner. Sonen är död och det är en tragedi. Hon gör ingen hemlighet i att detta hemska har skett, men låter dom privata frågorna vara privat. Med all rätt. Nu vet vi varför Magdalena pausar. Det räcker där.
  • Anonym (Bla-bla-bla)

Ja, det är väldigt tragiskt att en nittonåring dör. Ännu mer tragiskt att hans mamma använder det för att få lite publicitet. Att folk spekulerar i hur grabben dog kan man tycka vad man vill om, men Magdalena ("Maggan"? Är ni så familjära med henne?") går med buller och bång ut med att hennes son dött, det är hemskt, det är så synd om henne - men hon vill bli lämnad i fred, spekulera inte i hans död. Ja, men lägg då inte ut alltsammans på det här sättet!

Jag tycker det är äckligt hur hon beter sig, ärligt talat. Jag tycker inte ett dugg synd om henne för att det spekuleras i hennes sons död. Hon bäddade för det själv. Dog han av en olycka som hon säger kan hon ju förklara lite närmare, för hennes agerande inbjuder till spekulationer. Man fattar ju varför hon säger att hon inte vill att man ska spekulera - på det sättet kan hon få uppmärksamhet lite längre.

Nu kommer jag förstås få höra att jag är okänslig, att jag är elak o.s.v, men det skiter jag i. Hon var själv okänslig som över huvud taget slog på så stort. Och "alla mina tankar går till henne"; vilket jävla trams. Är det mer syynd om henne än anhöriga till andra som dör varje minut; varje timme; varje dag? Knappast.

Btw; skulle det sättas odds på dödsorsaken är oddsen väldigt låga för fyllekörning.

• Nenne666
    Anonym (Bla-bla-bla) skrev 2014-09-25 12:48:29 följande:

Ja, det är väldigt tragiskt att en nittonåring dör. Ännu mer tragiskt att hans mamma använder det för att få lite publicitet. Att folk spekulerar i hur grabben dog kan man tycka vad man vill om, men Magdalena ("Maggan"? Är ni så familjära med henne?") går med buller och bång ut med att hennes son dött, det är hemskt, det är så synd om henne - men hon vill bli lämnad i fred, spekulera inte i hans död. Ja, men lägg då inte ut alltsammans på det här sättet!

Jag tycker det är äckligt hur hon beter sig, ärligt talat. Jag tycker inte ett dugg synd om henne för att det spekuleras i hennes sons död. Hon bäddade för det själv. Dog han av en olycka som hon säger kan hon ju förklara lite närmare, för hennes agerande inbjuder till spekulationer. Man fattar ju varför hon säger att hon inte vill att man ska spekulera - på det sättet kan hon få uppmärksamhet lite längre.

Nu kommer jag förstås få höra att jag är okänslig, att jag är elak o.s.v, men det skiter jag i. Hon var själv okänslig som över huvud taget slog på så stort. Och "alla mina tankar går till henne"; vilket jävla trams. Är det mer syynd om henne än anhöriga till andra som dör varje minut; varje timme; varje dag? Knappast.

Btw; skulle det sättas odds på dödsorsaken är oddsen väldigt låga för fyllekörning.

En sån sak hade spridit sig som en löpeld och för att få det något sådär sansat skrev hon ett inlägg. Detta läste jag första dagen och inte en enda gång har media tagit upp det förrän nu efter begravningen. Media har visat full respekt och låtit den här storyn vara, enligt familjens önskemål. Hade hon velat ha publicitet så finns det säkert bra mycket smartare drag att göra.
Svar på tråden Magdalena Graafs son