• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Harvester

När jag var liten fick jag alltid Dispril (acetylsalicylsyra). Lär ha varit rekommenderat då (80-talet), annars skulle mamma aldrig gett det. Är inget fel på varesig mig eller brorsan så du behöver nog inte ha ångest. Dumt att fortsätta dock om man vet att det gett nåt syndrom som dock var sällsynt...

• Anonym (inte bra)
    Harvester skrev 2014-09-26 21:24:42 följande:
    När jag var liten fick jag alltid Dispril (acetylsalicylsyra). Lär ha varit rekommenderat då (80-talet), annars skulle mamma aldrig gett det. Är inget fel på varesig mig eller brorsan så du behöver nog inte ha ångest. Dumt att fortsätta dock om man vet att det gett nåt syndrom som dock var sällsynt...
    "Min mamma rökte massor under graviditeten, och det är inget fel på mig".
    "Jag har kört rattfull många gånger, och det har alltid gått bra".

Att det var rekommenderat då spelar ju egentligen ingen roll om man senare kommit fram till att det inte är att rekommendera. Som tur är går det ju bra för det mesta ändå, men bättre att undvika läkemedel för barn som kan vara skadliga i vissa fall.
  • Sweet Sofia
    K med lilla E skrev 2014-09-26 19:30:03 följande:

Har jag sagt att Panodil innehåller något annat än paracetamol???Det var ett EXEMPEL!   Jag vet mycket väl vilka läkemedel som innehåller paracetamol resp acetylsalicylsyra och jag föredrar att ge mina barn exempelvis Panodil som smärtstillande och febernedsättande, skulle aldrig falla mig in att ge Treo. Och för din information så arbetar jag på ett av Sveriges största barnsjukhus..

Oj, att du skulle jobba på ett av Sveriges största barnsjukhus märks då inte...
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-26 21:03:11 följande:

Jag har för mig att du jobbar i Norge, och det kan ju vara andra regler som gäller där. I Sverige är det inte tillåtet att skriva ut placebo-läkemedel. Man skriver alltså inte ut c-vitamin till narkomaner och inbillar dem att det är morfin. Inte heller NaCl injiceras på detta sätt. För övrigt har jag svårt att tro att en luttrad narkoman skulle tro att c-vitamin är morfin... men det är bara min egen gissning.

Der jag skrev om var i Sverige. Jobbar i Norge nu jag men har tidigar jobbat Sverige och det skiljer inte speciellt mycket. Jodå, det ordineras mycket inom vården i Sverige till narkomaner som kommer in försatt enbart morfin. År inget ovanlig. Har däremot aldrig stött på det Norge. Jodå, I Sverige är det fullt tillåtet att både skriva ut/ordinera o använda placebopreparat. Och ja, även NaCl injiceras istället för morfin. Tror de att det är morfin så är det morfin för de eftersom det är det de vill åt = placeboeffekt.
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-26 21:03:11 följande:

Jag har för mig att du jobbar i Norge, och det kan ju vara andra regler som gäller där. I Sverige är det inte tillåtet att skriva ut placebo-läkemedel. Man skriver alltså inte ut c-vitamin till narkomaner och inbillar dem att det är morfin. Inte heller NaCl injiceras på detta sätt. För övrigt har jag svårt att tro att en luttrad narkoman skulle tro att c-vitamin är morfin... men det är bara min egen gissning.

Märker att du inte förstår riktigt vad placeboeffekt är för något.
  • Anonym (inte bra)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 23:39:14 följande:
    Märker att du inte förstår riktigt vad placeboeffekt är för något.
    Hahaha, det kan du ju tro. Jag har fullgod koll på placebo.
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 23:38:39 följande:
    Der jag skrev om var i Sverige. Jobbar i Norge nu jag men har tidigar jobbat Sverige och det skiljer inte speciellt mycket. Jodå, det ordineras mycket inom vården i Sverige till narkomaner som kommer in försatt enbart morfin. År inget ovanlig. Har däremot aldrig stött på det Norge. Jodå, I Sverige är det fullt tillåtet att både skriva ut/ordinera o använda placebopreparat. Och ja, även NaCl injiceras istället för morfin. Tror de att det är morfin så är det morfin för de eftersom det är det de vill åt = placeboeffekt.
    Det verkar som om du inte har koll på vad placeboeffekt är. Och nej, det är inte tillåtet att ge placebo inom sjukvården i Sverige.
    Inom dagens sjukvård ska alla behandlingar bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet, och patienterna har rätt att få sanningsenlig information. Därför är det inte tillåtet att ge overksamma läkemedel och hoppas att placeboeffekten ska göra människor friska.
    Det är möjligt att man i studier visat att NaCl kan ha likagod effekt som morfin, men det är inte tillåtet att låta patienten tro att den får morfin, men enbart injicera NaCl.

• Anonym (Men!)
    Det är du som inte har koll på placebo och hur det funkar. Du kan aldrig någonsin lura en narkoman på det sätt du skriver om här, de får inte samma effekt av placebo som av äkta morfin. Placeboeffekten kan vara stark men inte stark.

"Tror de att det är morfin så är det morfin", något av det dummaste jag läst.  Med ditt resonemang behövs läkemedel inte över huvud taget.

"Tror patienten att det är narkos så är det narkos" - vi behöver aldrig mer använda propofol, lite saltlösning så opererar vi på bara.

"Tror patienten att det är cellgifter så är det cellgifter" - Hurra, nu kan vi bota cancer med hallonbåtar!

Du kan inte ha en dags medicinsk utbildning. Det kanske är fråga om någon slags placeboeffekt? "Står jag i kassan i sjukhusets cafeteria så jobbar jag inom vården=placeboeffekt". Så måste det fan vara för du har inte en susning om vad du pratar om.
  • Anonym (Kia)

Vilket skitsnack. Inte sjutton kan någon som lider av abstinensbesvär eller smärta och som är van att få morfin gå på att de har fått morfin när de i själva verket har fått NaCl. Det räcker inte med placeboeffekt i de fallen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-26 23:51:40 följande:

Hahaha, det kan du ju tro. Jag har fullgod koll på placebo.Det verkar som om du inte har koll på vad placeboeffekt är. Och nej, det är inte tillåtet att ge placebo inom sjukvården i Sverige.

Inom dagens sjukvård ska alla behandlingar bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet, och patienterna har rätt att få sanningsenlig information. Därför är det inte tillåtet att ge overksamma läkemedel och hoppas att placeboeffekten ska göra människor friska.

Det är möjligt att man i studier visat att NaCl kan ha likagod effekt som morfin, men det är inte tillåtet att låta patienten tro att den får morfin, men enbart injicera NaCl.

Så bra att du har full koll på placeboeffekten då
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-26 23:51:40 följande:

Hahaha, det kan du ju tro. Jag har fullgod koll på placebo.Det verkar som om du inte har koll på vad placeboeffekt är. Och nej, det är inte tillåtet att ge placebo inom sjukvården i Sverige.

Och tänk ändå ger man NaCl til narkomaner och använder sig då av placeboeffekten....fullt lagligt. Moralist rätt, kanske inte.

Och alla studer med placeboläkemedel. Ojoj, du ber verkligen ingenting du
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!