• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Sweet Sofia
    K med lilla E skrev 2014-09-26 12:43:54 följande:

Men om du jobbar inom vården så borde du veta att Panodil är bland det skonsammaste du kan ge och som ändå ger BRA smärtlindring och är rejält febernedsättande när det gäller barn. Man får äta väldigt höga doser och väldigt länge för att det ska bli några leverskador.

Du är farlig när du skräms med att det är farligt med paracetamol, för det är det inte. Du måste väga nyttan emot en eventuell biverkning och sådana finns i normalfallet inte med paracetamol.

Panodil är inte mera skonsammare än Alvedon, Pamol eller paracetamol.

Små barn, äldre personer, de med leversjukdom, kronisk alkoholism, de med kronisk undernäring och personer som tar enzyminducerande läkemedel löper stor risk för leverskador vid mycket användande av paracetamol eller vid överdosering. Också de som of tare dör vid överdosering. Mycket användning är räknas väl som mer eller mindre nästan veckovis intag i maxdoserna eller mer.

Allt står att läsa på fast. Så att påståatt panodil är skonsammare än paracetamol är otroligt korkat eftersom det är samma läkemedel
  • Ess
    Anonym (tt) skrev 2014-09-25 21:49:51 följande:
    Jaha. Men är det inte värken, och inte febern, som du behandlar då?

Du vet väl om att muskel- och ledvärk är ett vanligt symptom vid många virusinfektioner? Och att det är infektionen, och inte febern, som då är boven till värken?
    När jag får feber så får jag värk. Värken försvinner när febern gör det.
    En infektion ger en annan typ av värk än febern.
    Så känner jag det i alla fall, men vi är alla olika.
  • Anonym (Dag)

Styvmorsor brukar ju heller aldrig vara snälla mot barnen som inte är deras egna. Dom hittar alltid en massa problem som att barnen är för bortskämda etc etc. Helst vill dom nog att barnen ska försvinna. 

• K med lilla E
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 13:02:29 följande:
    Panodil är inte mera skonsammare än Alvedon, Pamol eller paracetamol.

Små barn, äldre personer, de med leversjukdom, kronisk alkoholism, de med kronisk undernäring och personer som tar enzyminducerande läkemedel löper stor risk för leverskador vid mycket användande av paracetamol eller vid överdosering. Också de som of tare dör vid överdosering. Mycket användning är räknas väl som mer eller mindre nästan veckovis intag i maxdoserna eller mer.

Allt står att läsa på fast. Så att påståatt panodil är skonsammare än paracetamol är otroligt korkat eftersom det är samma läkemedel
    Har jag sagt att Panodil innehåller något annat än paracetamol???Det var ett EXEMPEL!   Jag vet mycket väl vilka läkemedel som innehåller paracetamol resp acetylsalicylsyra och jag föredrar att ge mina barn exempelvis Panodil som smärtstillande och febernedsättande, skulle aldrig falla mig in att ge Treo. Och för din information så arbetar jag på ett av Sveriges största barnsjukhus..
  • Ess
    Anonym (Dag) skrev 2014-09-26 18:03:42 följande:

Styvmorsor brukar ju heller aldrig vara snälla mot barnen som inte är deras egna. Dom hittar alltid en massa problem som att barnen är för bortskämda etc etc. Helst vill dom nog att barnen ska försvinna. 

Även om man önskar att dom inte fanns så är det ett stort steg att ta, att aktivt försöka förgifta dem med vilje.
  • Anonym (inte bra)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 10:47:00 följande:
    Vet du vad placebo är?
    Lite feber är inget man måste få ner då är det helt ok att ge ex c-vitamin, glass, kall dricka eller varmt the för att ge lindring.
    Placebo fungerar för att man tror att det skall fungera. Det är möjligt att du kan få dina äldre barn att må bättre mha placeboeffekten, men det går ju inte med tex en 2-åring.
    Att man däremot kan må bättre vid förkylning av tex glass, thé, honung eller liknande säger jag inte emot. Det är dock till största delen inte febernedsättande och om min 2-åring inte vill äta eller sova ordentligt pga feber så hjälper inte glass (som hon inte ens gillar som frisk).

Jag mår dåligt när jag har feber, och jag mår bättre när febern går ner. Därför använder jag febernedsättande både till mig själv och till mitt barn (såvida hon inte är helt opåverkad av det).

• Anonym (inte bra)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 12:54:39 följande:
    Vad beträffande ex c-vitamin så skriver läkare ut detta till narkomaner som i sin tur tror det är Morfin. Samma med att läkare ordinerar NaCl injeksjon till Narkomaner istället för Morfin. Om det är moraliskt rätt eller fel kan diskuteras.
    Jag har för mig att du jobbar i Norge, och det kan ju vara andra regler som gäller där. I Sverige är det inte tillåtet att skriva ut placebo-läkemedel. Man skriver alltså inte ut c-vitamin till narkomaner och inbillar dem att det är morfin. Inte heller NaCl injiceras på detta sätt. För övrigt har jag svårt att tro att en luttrad narkoman skulle tro att c-vitamin är morfin... men det är bara min egen gissning.
  • Anonym (inte bra)
    K med lilla E skrev 2014-09-26 19:30:03 följande:
    Har jag sagt att Panodil innehåller något annat än paracetamol???Det var ett EXEMPEL!   Jag vet mycket väl vilka läkemedel som innehåller paracetamol resp acetylsalicylsyra och jag föredrar att ge mina barn exempelvis Panodil som smärtstillande och febernedsättande, skulle aldrig falla mig in att ge Treo. Och för din information så arbetar jag på ett av Sveriges största barnsjukhus..
    Jag förstår att du väljer paracetamol, eftersom det används mest frekvent. Däremot vet du ju också att ibumetin används i stort sett lika mycket, i alla fall på barnsjukhus. Själv har jag gått över till att bara använda flytande ipren till mitt barn. Dels därför att det hjälper mycket bättre än paracetamol, dels eftersom det kommit en del riskrapporter angående Alvedon, såsom att det skall ha påverkade bebismöss vad gäller hjärnans utveckling och ledde bland annat till hyperaktivitet, försämrad inlärningsförmåga och sämre minne. Jag har inga vetenskapliga länkar här, och tänker inte försöka övertyga någon att göra likadant som jag, men som sagt, är jag själv mest nöjd med ipren (som dessutom smakar mycket bättre :))
  • Anonym (tt)
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-26 21:08:42 följande:

Jag förstår att du väljer paracetamol, eftersom det används mest frekvent. Däremot vet du ju också att ibumetin används i stort sett lika mycket, i alla fall på barnsjukhus. Själv har jag gått över till att bara använda flytande ipren till mitt barn. Dels därför att det hjälper mycket bättre än paracetamol, dels eftersom det kommit en del riskrapporter angående Alvedon, såsom att det skall ha påverkade bebismöss vad gäller hjärnans utveckling och ledde bland annat till hyperaktivitet, försämrad inlärningsförmåga och sämre minne. Jag har inga vetenskapliga länkar här, och tänker inte försöka övertyga någon att göra likadant som jag, men som sagt, är jag själv mest nöjd med ipren (som dessutom smakar mycket bättre :))

Men det är exakt det jag menar. Föräldrar som proppar i sina barn läkemedel med en massa kända och okända biverkningar för att de inte ska gnälla så mycket och orka äta upp sin potatismjöl.

Den där larmrapporten är rätt ny. Men vem vad som kommer imorgon.

Vem ger sitt barn kemikalier med okända effekter utan en jävligt god anledning?? Trötthet, hängighet och nedsatt matlust på grund av feber är enligt mig inte en tillräcklig god anledning i alla fall.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!