• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Chrysabelle
    Anonym (tt) skrev 2014-09-25 18:12:28 följande:

Särskilj på feber och smärta. Feber och smärta är INTE samma sak. Smärta gör ont. Det gör däremot inte feber. Så försök gärna en gång till.

Feber kan göra ont. Men jag inser att du inte fattar det.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-25 19:11:31 följande:

Jaha. Vad då för ont?
  • Ess
    Jag får värk i kroppen när jag har feber.
  • Anonym (tt)
    Ess skrev 2014-09-25 21:00:10 följande:

Jag får värk i kroppen när jag har feber.

Jaha. Men är det inte värken, och inte febern, som du behandlar då?

Du vet väl om att muskel- och ledvärk är ett vanligt symptom vid många virusinfektioner? Och att det är infektionen, och inte febern, som då är boven till värken?
  • Sweet Sofia
    Themis skrev 2014-09-25 16:51:51 följande:

Det är inte vetenskapligt säkerställt, enligt bl.a. Folkhälsomyndighetens info i samband med influensa:

Kan febernedsättande medel ha någon negativ effekt?Febernedsättande medel kan eventuellt förlänga sjukdomen något men det är inte vetenskapligt bevisat. Däremot ger mycket hög feber en belastning på kroppen så att den i sig kan bli farlig för personer som är sköra. När man har influensa har man dessutom så ont och mår så dåligt att man knappt står ut och vill varken äta eller dricka. Dricka måste man, och sängtillvaron måste vara åtminstone någorlunda uthärdlig. En liten mängd febernedsättande är inte farligt, och ibland nödvändigt. Däremot är det mycket olämpligt att proppa i sig en massa febernedsättande för att kunna gå till jobbet när man är som sjukast. Symtomen är ett tecken på att man bör vila. Man är som mest smittsam när man är som sjukast, och riskerar verkligen att smitta ner alla man träffar.

www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/vaccinationer/fragor-och-svar/influensa/

Så länka gärna till fakta som stöder din åsikt eller så skulle jag säga att du har fel.

Du har ju precis visat til fakta som stödjer mitt påstående...
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-25 14:48:46 följande:

Det tror jag inte ett dugg på. Om du anser att vetekuddar är bättre än värktabletter, så har du inte någon stark mensvärk.

Ja, för mig hjälper vetekudde vila bättre än att proppa i sig paracetamol och jag stark mensvärk.
  • Sweet Sofia

Nej, feber i sig ger ingen smärta bara dåsighet.
  • Chrysabelle
    Anonym (tt) skrev 2014-09-25 21:49:51 följande:
    Jaha. Men är det inte värken, och inte febern, som du behandlar då?

Du vet väl om att muskel- och ledvärk är ett vanligt symptom vid många virusinfektioner? Och att det är infektionen, och inte febern, som då är boven till värken?
    Jag får ont i kroppen även när jag inte har någon infektion, utan enbart feber.
  • Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-25 23:25:01 följande:
    Ja, för mig hjälper vetekudde vila bättre än att proppa i sig paracetamol och jag stark mensvärk.
    Nej, du har inte stark mensvärk. Om du enbart klarar dig på en vetekudde, har du inte stark mensvärk. Hur gör du med vetekudden när du ska gå någonstans? Vad händer om vetekudden inte är varm längre och du är nere på stan?

Jag har så ont att jag inte kan gå när det är som värst. Vetekuddar hjälper inte ett skit mot det. Däremot hjälper smärtlindring.
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-26 08:10:11 följande:

Jag får ont i kroppen även när jag inte har någon infektion, utan enbart feber.

Feber indikerar på att man har pågående infektion kroppen även om den så lite att du inte märker av det. Därför får du ont vid feber.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!