• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-25 11:48:23 följande:
    Vuxna är väl vuxna och inte barn och kan förhoppning bestämma vad de vill själva..

Varm vetekudde, varmt the och varma kläder lindrar menssmärta. Även lätt träning lindrar.
    Oavsett så är febernedsättande och smärtstillande bra, då det gör att barnet mår hyfsat.

Nej, det hjälper inte. Absolut inte, men det är väl trevligt för dig att du inte har någon direkt mensvärk. Du har uppenbarligen ingen aning om vad du talar om.
  • Anonym (libresse)
    Chrysabelle skrev 2014-09-25 14:48:46 följande:
    Det tror jag inte ett dugg på. Om du anser att vetekuddar är bättre än värktabletter, så har du inte någon stark mensvärk.
    Dessutom är det lite opraktiskt att springa omkring med en vetekudde i flera dagar och samtidigt sköta sitt jobb ;)
  • Anonym (Anna)
    molly50 skrev 2014-09-25 11:31:34 följande:
    Vid hög feber kan man ge febernedsättande eller om barnet t ex sover oroligt pga febern.

Lite lättare feber tar död på bakterier och virus då de inte trivs i höga temperaturer.
    Men att man inte ska ge febernedsättande överhuvudtaget kan jag inte hålla med om.
    Det beror mycket på allmäntillståendet också.
    Om det du påstår är sant, hur kommer det sej då man sätter in bakterier och virus i värmeskåp just för att kunna odla fram dom?

De få grader värmestegringar som feber innebär påverkar inte alls vare sej bakterier eller virus trivsel eller förmåga att överleva.

Regel nummer 1. Om du inte är säker på det du skriver, säg aldrig att det är fakta. Visar det sej att du har fel slår det bara tillbaka på dej själv 
  • Themis
    Sweet Sofia skrev 2014-09-24 20:54:04 följande:
    Nej. Det tar bara längre tid för bli frisk.
    Det är inte vetenskapligt säkerställt, enligt bl.a. Folkhälsomyndighetens info i samband med influensa:

Kan febernedsättande medel ha någon negativ effekt?

Febernedsättande medel kan eventuellt förlänga sjukdomen något men det är inte vetenskapligt bevisat. Däremot ger mycket hög feber en belastning på kroppen så att den i sig kan bli farlig för personer som är sköra. När man har influensa har man dessutom så ont och mår så dåligt att man knappt står ut och vill varken äta eller dricka. Dricka måste man, och sängtillvaron måste vara åtminstone någorlunda uthärdlig. En liten mängd febernedsättande är inte farligt, och ibland nödvändigt. Däremot är det mycket olämpligt att proppa i sig en massa febernedsättande för att kunna gå till jobbet när man är som sjukast. Symtomen är ett tecken på att man bör vila. Man är som mest smittsam när man är som sjukast, och riskerar verkligen att smitta ner alla man träffar.

www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/vaccinationer/fragor-och-svar/influensa/

Så länka gärna till fakta som stöder din åsikt eller så skulle jag säga att du har fel.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Anonym (tt)
    detkanskefunkar skrev 2014-09-25 12:04:05 följande:

Men oj! Nu blir jag riktigt förvånad! Jag läser i tråden att en del säger att man inte ska ge febernedsättande till barnet när det har feber. Det låter jättekonstigt tycker jag.

Min yngsta dotter (nu 11 år) är född med Versikoureteral reflux svår grad 5. Det upptäcktes när hon var 1 månad gammal, och under sina första 4 år i livet åt hon antibiotika dagligen. Hon var väldigt mottaglig för infektioner och hon var ofta sjuk och hade feber. Hon har fortfarand lätt att dra på sig förkylningar och feber.

När hon var liten blev vi alltid tillsagda av hennes läkare att vi absolut skulle ge febernedsättande så fort febern kom över 38.5.

Och fortfarande när jag ringer t.ex sjukvårdsupplysningen, eller talar med läkaren, så säger de att jag ska ge febernedsättande om barnet allmäntillstånd är påverkat.

Det där var för ett decennium sedan. Det är andra behandlingsrekommendationer som råder nuförtiden. Dessutom kan man inte jämföra läkarordinationer vid kroniska sjukdomar med egenvård vid lättare och övergående tillstånd.
  • molly50
    Anonym (Anna) skrev 2014-09-25 16:40:21 följande:
    Om det du påstår är sant, hur kommer det sej då man sätter in bakterier och virus i värmeskåp just för att kunna odla fram dom?

De få grader värmestegringar som feber innebär påverkar inte alls vare sej bakterier eller virus trivsel eller förmåga att överleva.

Regel nummer 1. Om du inte är säker på det du skriver, säg aldrig att det är fakta. Visar det sej att du har fel slår det bara tillbaka på dej själv 
    Ok.jag kanske skrev fel. Men kroppens försvar mot bakterier och virus är att höja temperaturen.
    Ger man febernedsättande kan man också missa andra viktiga symtom.
    Men självklart ska man ge febernedsättande om barnet är allmänt påverkat och har svårt att komma till ro t ex.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 13:59:27 följande:

Jag skrev inte att det behövdes uppsökas sjukvård. Jag skrev om barnet gjort illa sig, eller har ont i huvudet av någon anledning.

Men du verkar vara sådan så barnen ska ha lite ont.

Var exakt har jag påstått att föredrar att barn ska ha ont?? Hittar du på eller?

Däremot anser jag att nyttan ska överstiga riskerna och farorna innan jag stödjer läkemedelsbehandling.

Sedan måste du skilja på paracetamol/ipren vid behandling av feber och smärta. Det är nämligen två helt olika saker.

Slutligen har du fortfarande inte svarat på mitt inlägg där jag bad dig argumentera för läkemedelsbehandling vid feber. Var det för svårt?
  • Chrysabelle
    Anonym (tt) skrev 2014-09-25 17:09:34 följande:
    Var exakt har jag påstått att föredrar att barn ska ha ont?? Hittar du på eller?

Däremot anser jag att nyttan ska överstiga riskerna och farorna innan jag stödjer läkemedelsbehandling.

Sedan måste du skilja på paracetamol/ipren vid behandling av feber och smärta. Det är nämligen två helt olika saker.

Slutligen har du fortfarande inte svarat på mitt inlägg där jag bad dig argumentera för läkemedelsbehandling vid feber. Var det för svårt?
    Det finns en väldigt bra anledning för att ge läkemedel vid smärta och feber, och det är för att det gör ont annars. Bara för att du inte mår speciellt dåligt när du har feber betyder inte det att det är så för alla.
    Om du låter ditt barn lida bara för du har något emot läkemedel så är du en fara för dina barn.
  • Anonym (Anna)
    molly50 skrev 2014-09-25 17:09:26 följande:
    Ok.jag kanske skrev fel. Men kroppens försvar mot bakterier och virus är att höja temperaturen.
    Ger man febernedsättande kan man också missa andra viktiga symtom.
    Men självklart ska man ge febernedsättande om barnet är allmänt påverkat och har svårt att komma till ro t ex.
    Fel igen. Febern i sej är inget som bekämpar bakterier och virus. Det är vårt immunförsvar som gör det.  Nyttan med feber vet man inte i dag, men en teori är att febern gör så att man vilar, vilket i sin tur gör att ingen onödig energi behöver spillas och allt kan gå till immunförsvarets bekämpande av basilusker och virus.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-25 17:17:20 följande:

Det finns en väldigt bra anledning för att ge läkemedel vid smärta och feber, och det är för att det gör ont annars. Bara för att du inte mår speciellt dåligt när du har feber betyder inte det att det är så för alla.

Om du låter ditt barn lida bara för du har något emot läkemedel så är du en fara för dina barn.

Särskilj på feber och smärta. Feber och smärta är INTE samma sak. Smärta gör ont. Det gör däremot inte feber. Så försök gärna en gång till.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!