• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Sweet Sofia
    K med lilla E skrev 2014-09-25 09:40:07 följande:

Endast någon dag... Det är helt klart bra att ta febernedsättande när man har såpass hög feber att man inte kan vila.

Och som du nämnde tidigare, en c-vitamin, är du dum på riktigt eller??

Vid hög feber är det väl en självklart att ge någon form av feberdensättande (inte nödvändigtvis just alvedon).

Tycker du det är något fel med c-vitamin? Du skulle bara vet hur ofta c-vitamin skrivs ut för diverse ting. Och ja, c-vitamin mot lite smärta gör underverk på små barn. Små barn behöver absolut INTE paracetamol eller annan febernedsättande läkemedel.

Jag är absolut för att paracetamol/treo/ipren etc ska vara receptbelagda!
  • Sweet Sofia

Verkar vara många som inte vet att treo ska användas om man har bla astma eller allergier och det är därför det inte ska ges till barn.

• Sweet Sofia
    elinpelindelin skrev 2014-09-25 10:04:20 följande:

Treo=acetylsalicylsyra är mycket mindre farligt än paracetamol i olika former... Och ja, att det skulle ge den MYCKET ovanliga sjukdomen reyes syndrom har inte kunnat faställas i några undersökningar... Däremot tjänar läkemedelsföretagen inga pengar på att sälja aspirin=acetylsalicylsyra och vill så klart hellre att vi köper paracetamol som dessutom är ett riktigt rävgift för levern... Och så klart ska man inte ge någondera för lite feber...

Då har så fel! Läs på istället försatt propagera för Treo (acetylsalicylsyra)
  • Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2014-09-25 10:28:41 följande:

Verkar vara många som inte vet att treo ska användas om man har bla astma eller allergier och det är därför det inte ska ges till barn.

Samma med ipren....

Bättre att faktiskt undvika alla febernedsättande/smärtlindrande tabletter om man vill hålla sig frisk...
  • Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-25 10:24:05 följande:
    Vid hög feber är det väl en självklart att ge någon form av feberdensättande (inte nödvändigtvis just alvedon).

Tycker du det är något fel med c-vitamin? Du skulle bara vet hur ofta c-vitamin skrivs ut för diverse ting. Och ja, c-vitamin mot lite smärta gör underverk på små barn. Små barn behöver absolut INTE paracetamol eller annan febernedsättande läkemedel.

Jag är absolut för att paracetamol/treo/ipren etc ska vara receptbelagda!
    Har du några som helst bevis för det du påstår? Kan du länka dem då?
  • Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-25 10:33:06 följande:
    Samma med ipren....

Bättre att faktiskt undvika alla febernedsättande/smärtlindrande tabletter om man vill hålla sig frisk...
    Anser du att det även gäller vuxna? Hur ska man då hantera mensvärk?
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2014-09-24 19:37:29 följande:
    Klart att man inte ska ge vid feber, det gör ju bara att sjukdomen tar ännu längre tid. Läs på lite själv innan du kallar andra dumma!
    Vid hög feber kan man ge febernedsättande eller om barnet t ex sover oroligt pga febern.

Lite lättare feber tar död på bakterier och virus då de inte trivs i höga temperaturer.
    Men att man inte ska ge febernedsättande överhuvudtaget kan jag inte hålla med om.
    Det beror mycket på allmäntillståendet också.
    Mattias och Hannah.
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-25 10:50:32 följande:

Anser du att det även gäller vuxna? Hur ska man då hantera mensvärk?

Vuxna är väl vuxna och inte barn och kan förhoppning bestämma vad de vill själva..

Varm vetekudde, varmt the och varma kläder lindrar menssmärta. Även lätt träning lindrar.
  • detkanskefunkar

Men oj! Nu blir jag riktigt förvånad! Jag läser i tråden att en del säger att man inte ska ge febernedsättande till barnet när det har feber. Det låter jättekonstigt tycker jag.

Min yngsta dotter (nu 11 år) är född med Versikoureteral reflux svår grad 5. Det upptäcktes när hon var 1 månad gammal, och under sina första 4 år i livet åt hon antibiotika dagligen. Hon var väldigt mottaglig för infektioner och hon var ofta sjuk och hade feber. Hon har fortfarand lätt att dra på sig förkylningar och feber.
    När hon var liten blev vi alltid tillsagda av hennes läkare att vi absolut skulle ge febernedsättande så fort febern kom över 38.5.
    Och fortfarande när jag ringer t.ex sjukvårdsupplysningen, eller talar med läkaren, så säger de att jag ska ge febernedsättande om barnet allmäntillstånd är påverkat.

• Sweet Sofia
    detkanskefunkar skrev 2014-09-25 12:04:05 följande:

Men oj! Nu blir jag riktigt förvånad! Jag läser i tråden att en del säger att man inte ska ge febernedsättande till barnet när det har feber. Det låter jättekonstigt tycker jag.

Min yngsta dotter (nu 11 år) är född med Versikoureteral reflux svår grad 5. Det upptäcktes när hon var 1 månad gammal, och under sina första 4 år i livet åt hon antibiotika dagligen. Hon var väldigt mottaglig för infektioner och hon var ofta sjuk och hade feber. Hon har fortfarand lätt att dra på sig förkylningar och feber.

När hon var liten blev vi alltid tillsagda av hennes läkare att vi absolut skulle ge febernedsättande så fort febern kom över 38.5.

Och fortfarande när jag ringer t.ex sjukvårdsupplysningen, eller talar med läkaren, så säger de att jag ska ge febernedsättande om barnet allmäntillstånd är påverkat.

AB och febernedsättning fick du ordinerad av läkare. Det är inte samma som diskuteras i tråden.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!