• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Anonym (jo så att...)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 10:40:28 följande:
    Jag har Morfin som jag tar ytterst sällan och även med de så är jag sjukskriven. Nej, vetekuddar lindrar såpass att det går att sova. Helt smärtfri blir jag aldrig, men det lindrar.

ok, då ber jag om ursäkt.

Det lät på tidigare inlägg som att du inte behövde smärtstillande för att vetekudden hjälpte så bra..
    därav jag reagerade på när du sen sa du var sjukskriven pga värken.. då tänkte jag att då kan den ju inte hjälpa särskilt bra..

Men mensvärk och hur man tar hand om det är väldigt individuellt så jag menade inget illa, bara tyckte det lät konstigt.

Men då förstår jag. om inte pillren hjälper heller så kan man ju lika gärna köra kuddne.

Jag har också grym mensvärk och kör på både kudde o piller och kan med nöd o näppe jobba..
    Lycka till i fortsättningen med lindring!

• Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-26 10:33:47 följande:

Jag vet vad feber är, du verkar inte göra det dock.

Men nu måste du väl skämta? Du menar alltså att man ska ljuga för sina barn, när de har ont och feber? Att man ska ge dem något som är helt verkningslöst, och påstå att man gett dem smärtstillande eller febernedsättande? Jag hoppas verkligen inte du har barn, som du gör så med. Eller att du arbetar inom vården.

Är det mer saker du gör så med? Någon har diabetes, du ger lite c-vitamin istället för deras medicin. Hjärtsjukdom, lite c-vitamin så blir allt bra.

Du är farlig.

Varför ljuga?

Och nej du vet uppenbarligen inte vad feber är och vad det gör i kroppen.

Jag både har barn och jobbar i vården. Jag har aldrig ljugit för mina barn, vid feber har de fått annat mera skonsammare än paracetamol och de vet att det inte är "riktigt" medicin de får.

Vet du vad placebo är?

Du ser inte skillnad på feber och diabetes/Hjärtsjukdom?

Lite feber är inget man måste få ner då är det helt ok att ge ex c-vitamin, glass, kall dricka eller varmt the för att ge lindring.

Diabetes och Hjärtsjukdom arbetar är ALLVARLIGA sjukdomar där man kan DÖ utan medicin.Fär behöver inte medicin försatt lindra ett tillfälligt harmlöst tillstånd som lite feber utan där behövs medicin för att överhuvudtaget överleva dagen!
  • Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 10:47:00 följande:
    Varför ljuga?

Jag både har barn och jobbar i vården. Jag har aldrig ljugit för mina barn, vid feber har de fått annat mera skonsammare än paracetamol och de vet att det inte är "riktigt" medicin de får.

Vet du vad placebo är?

Lite feber är inget man måste få ner då är det helt ok att ge ex c-vitamin, glass, kall dricka eller varmt the för att ge lindring.

Diabetes och Hjärtsjukdom arbetar är ALLVARLIGA sjukdomar där man kan DÖ utan medicin.Fär behöver inte medicin försatt lindra ett tillfälligt harmlöst tillstånd som lite feber utan där behövs medicin för att överhuvudtaget överleva dagen!
    Så du säger till dina barn, här får du c-vitamin, det kommer inte hjälpa dig mot smärtan, men du får det ändå och inget smärtstillande? Visst, jag finner det enbart elakt att inte försöka hjälpa sitt barn att må bättre.

Jag vet vad feber är. Jag vet att man kan få feber utan någon infektion i kroppen. Du verkar aldrig ha varit med om det, även om du påstår dig arbeta inom vården.

Jag hoppas bara att jag eller mitt barn aldrig råkar på dig, någonsin.
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-26 10:50:49 följande:

Så du säger till dina barn, här får du c-vitamin, det kommer inte hjälpa dig mot smärtan, men du får det ändå och inget smärtstillande? Visst, jag finner det enbart elakt att inte försöka hjälpa sitt barn att må bättre.

Jag vet vad feber är. Jag vet att man kan få feber utan någon infektion i kroppen. Du verkar aldrig ha varit med om det, även om du påstår dig arbeta inom vården.

Jag hoppas bara att jag eller mitt barn aldrig råkar på dig, någonsin.

För mina barn "hjälper" bla c-vitamin eftersom placebo effekten slår in. Placebo, googla på det.

Ok, du vet inte vad feber gör i kroppen eller varför man får feber. Men men det är inte så lätt att veta det för någon som inte läst anatomi/fysiologi och om fevers påverkan.
  • Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 10:54:13 följande:
    För mina barn "hjälper" bla c-vitamin eftersom placebo effekten slår in. Placebo, googla på det.

Ok, du vet inte vad feber gör i kroppen eller varför man får feber. Men men det är inte så lätt att veta det för någon som inte läst anatomi/fysiologi och om fevers påverkan.
    Eftersom du ljuger för dina barn och påstår att det är smärtstillande. Annars hade det inte funkat.

Du tror alltså att man enbart kan få feber av infektioner. Du tror inte att man kan få feber av allergiska reaktioner eller bara som biverkning av medicin. Det borde du veta, om du arbetar inom vården. Hur många har dött av att du inte fattat det?
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-26 10:56:05 följande:

Eftersom du ljuger för dina barn och påstår att det är smärtstillande. Annars hade det inte funkat.

Du tror alltså att man enbart kan få feber av infektioner. Du tror inte att man kan få feber av allergiska reaktioner eller bara som biverkning av medicin. Det borde du veta, om du arbetar inom vården. Hur många har dött av att du inte fattat det?

Har aldrig påstått att det är smärtstillande varken för barn eller vuxna och kommer aldrig att göra det. Mina barn vet att c-vitamin är just en vitamin som kan med hjälp av placeboeffekten som bidrar till att man tror smärtan lindras, vilket den då gör.

En allergisk reaktion är en sk infektion i kroppen vilket medför att man får feber för att kroppen ska bekämpa det som inge ska vara där. Ytterst sällan man dör av lite feber. Det skal till väga grader av feber för att man ska dö. Man behöver inte ge febernedsättande till barn eöver vuxna vid feber under 38,9. Börjar febern gå över 39 och allmäntillståndet är dåligt är febernedsättande bra att ge.
  • Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 11:11:21 följande:

Har aldrig påstått att det är smärtstillande varken för barn eller vuxna och kommer aldrig att göra det. Mina barn vet att c-vitamin är just en vitamin som kan med hjälp av placeboeffekten som bidrar till att man tror smärtan lindras, vilket den då gör.

En allergisk reaktion är en sk infektion i kroppen vilket medför att man får feber för att kroppen ska bekämpa det som inge ska vara där. Ytterst sällan man dör av lite feber. Det skal till väga grader av feber för att man ska dö. Man behöver inte ge febernedsättande till barn eöver vuxna vid feber under 38,9. Börjar febern gå över 39 och allmäntillståndet är dåligt är febernedsättande bra att ge.

Bra att ge men inget måste. Man kan även ge anat som verkar febernedsättande.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-26 10:18:55 följande:

Man kan få feber utan någon infektion i kroppen.

Men du tycker alltså att barnen ska få lida så mycket det bara går, bara för att du ska slippa ge dem febernedsättande?

Ja, man kan få feber av många olika saker men det vanligaste är att febern orsakas av immunförsvaret.

Man bli mer smärtkänslig av feber men febern i sig orsakar aldrig smärta.

Så feber och smärta är fortfarande TVÅ SKILDA TING!
  • K med lilla E
    Sweet Sofia skrev 2014-09-26 10:47:00 följande:
    Varför ljuga?

Vet du vad placebo är?

Men om du jobbar inom vården så borde du veta att Panodil är bland det skonsammaste du kan ge och som ändå ger BRA smärtlindring och är rejält febernedsättande när det gäller barn. Man får äta väldigt höga doser och väldigt länge för att det ska bli några leverskador.

Du är farlig när du skräms med att det är farligt med paracetamol, för det är det inte. Du måste väga nyttan emot en eventuell biverkning och sådana finns i normalfallet inte med paracetamol.
  • Sweet Sofia
    K med lilla E skrev 2014-09-26 12:43:54 följande:

Men om du jobbar inom vården så borde du veta att Panodil är bland det skonsammaste du kan ge och som ändå ger BRA smärtlindring och är rejält febernedsättande när det gäller barn. Man får äta väldigt höga doser och väldigt länge för att det ska bli några leverskador.

Du är farlig när du skräms med att det är farligt med paracetamol, för det är det inte. Du måste väga nyttan emot en eventuell biverkning och sådana finns i normalfallet inte med paracetamol.

Ja, men det innebär inte att jag måste ge det til mina barn. Finns skonsammare naturläkemedel som man kan använda hemma.

Och ja, man jobba som sjuksköterska även om man är för nsturläkemedel och använder det hemma.

Jo, paracetamol är farligt i för hög dos. Är ett av de läkemedlen som är "lättast" att överdosera (till stor det eftersom det är receptfritt) och ger då stora leverskador. Långtids användande kan också påverka kroppen.

Som privatperson är jag för diverse naturläkemedel och ger inte mina barn paracetamol mer än i yttersta yttersta nödfall. De får annat för att få ner feber eller minska smärta, och se de har då överlevt och aldrig klagat över att inte få paracetamol. Tar inte heller paracetamol eller annan smärtlindring mer än i yttersta yttersta nödfall.

Hade mina barn haft diabetes eller andra sjukdomar hade det varit en helt annan sak då det då behövs läkemedel försatt överleva.

I min proffesion som sjuksköterska är det medicinska och vetenskapliga som gäller och där får jag faktiskt inte ens rekommendera andra saker.

Vad beträffande ex c-vitamin så skriver läkare ut detta till narkomaner som i sin tur tror det är Morfin. Samma med att läkare ordinerar NaCl injeksjon till Narkomaner istället för Morfin. Om det är moraliskt rätt eller fel kan diskuteras.

På familjeliv och andra Internett forum är jag privatperson, och allt jag säger är som privatperson

Sjuksköterska är jag enbart från de att jag kliver in på jobbet tills jag går hem från jobbet.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!