Anonym (***) skrev 2014-11-17 07:25:57 följande:
Fast det är ju kvinnan som tillhandahåller preventivmedlet, så vilket ansvar tar mannen, mer än att han tror på henne?
"Min tjej och jag tar gemensamt ansvar, hon käkar p-piller och jag knullar utan skydd". Fast vi bestämt det tillsammans". För mig är det att allt ansvar ligger på henne, dels det medicinska (stoppa i sig hormoner) men även det psykiska, att aldrig glömma ta dom.
Jag får känslan av att det egentligen inte är så viktigt, det här med att bli pappa, för vissa män. Eftersom man ändå kan komma så billigt undan. Sedan är det ju bekvämt at skylla på tjejen, istället för att skydda sig själv.
Jag har sagt det innan och säger det igen. Vi kommer aldrig att få juridisk abort, så länge mannen har möjlighet att skydda sig. Lättlurade män, korkade män osv får stå sitt kast.
Jag vet inte vad för typ av snubbar du träffar, men alla skiter ju inte blankt i om deras flickvänner/fruar/sambos använder p-medel. Så det psykiska ansvaret är självklart delat. Nu kommer du väl skriva att det är skitdåligt att man bryr sig om att ens partner tar sina p-piller, skulle inte förvåna mig om du tycker det är något sorts överförmynderi. Det går ju för fan inte göra något rätt så länge man inte använder kondomer uppenbarligen och kondomer är värdelöst.
Jag bryr mig för övrigt inte om juridisk abort, läser du inte vad jag skriver? Ansvaret mot barnet kommer alltid finnas och dom flesta män tar det ansvaret på ett eller annat vis.
Jag pratar om jurdiska konsekvenser för kvinnor som bedrar och vilseför män dom knullar med i syfte att bli med barn mot mannens uttalade önskan, vi är för fan inte vandrande sperma banker som kvinnor kan utnyttja hur som helst. Det är två helt olika saker, kvinnan gör något som bara en rättshaverist kan försvara, hon begår ett bedrägeri, barnet som hon bär har dock samma rätt att få stöd av en förhoppningsvis närvarande pappa, och om en närvarande pappa är en emotionell och fysisk omöjlighet så har barnet fortfarande rätt till underhållet.
Kvinnan har inte rätt att bedra och vilseföra mannen dock. See? Två olika saker.
Är du konsekvent, så borde du då även vara för en legalisering av bedrägeri, så att lättlurade kvinnor, män, gubbar och gummor, småbarn och tonåringar kan glädjas tillsammans när någon lurar skjortan av dom för att dom är/var godtrogna.