• Anonym (ts)

pappers rätt till juridisk abort

Om en tjej lurar till sig ett barn och har ensam vårdnad. Killen har alltså blivit lurad tjejen sa hon hade skydd fast hon inte hade det. Juridisk abort borde finnas anser jag. Vad tycker ni när borde juridisk abort finnas?

• Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-18 11:46:56 följande:

Nå... Detta borde vara en fullständigt teoretisk diskussion utan en massa känslomässiga och irrelevanta argument.

Detta är hitintills känt:

Att ha sex kan resultera i en graviditet.

Normalt sett krävs det en man och en kvinna för att detta skall kunna ske.

För att spermie skall kunna finna sitt ägg krävs att båda "slarvat" med preventivmedel (bortsett när p-medel fallerat) och detta innebär att båda har ett precis lika stor ansvar för "misstaget" (också förutsatt att det i detta fall är ett misstag). Det är aldrig endast den ena personens fel att en graviditet kommit till skott (nu självfallet bortsett våldtäkter eller annan form av tvång eller påtryckning)

I nuläget har kvinnan all makt över om barnet skall få födas eller inte och därmed också all makt över om hon skall bli förälder eller inte.

Vad en juridisk abort skulle innebära är att även mannen fick styra över om han skall bli en förälder eller inte. Det tar inte, på något sätt, bort kvinnans rätt att bestämma över sin kropp eller om hon skall bli förälder eller inte. Det enda som tillkommer är att mannen får besluta om han skall bli förälder.

I det fall mannen inte alls känner sig redo att ha ett barn eller helt enkelt inte vill ha barn med just denna kvinna (kanske ett ons på fyllan - come on, vi har alla varit där) bör han ha rätten att åtminstone besluta över detta. Kvinnan har behåller rätten att besluta över sitt föräldraskap, sin kropp OCH huruvida barnet skall få leva eller inte.

Jag anser inte att det är rättvist att mannen skall tvingas in i en situation beroende på att en kvinna, som han endast sökt en sexuell relation med, mot hans vilja väljer att involvera honom i ett beslut som endast är hennes.

Mitt ställningstagande är grundat i den "fria" aborten vi har i Sverige. Hade vi inte haft denna "fria" abort vore mitt ställningstagande ingenting värt eftersom det då hade varit samma "tough luck, ni hade sex och får nu ta ansvar för resultatet".

Påpekande: All diskussion gällande hur barn blir till, om preventivmedel använts eller inte, varför skulden på något vis skulle vara mer mannens, vad som sker med ett barn som växer upp utan pappa osv är egala i sammanhanget eftersom det enda som spelar roll i detta fall är varför kvinnan skall ha makt över både sitt eget liv och mannens. Det är inte jämlikt och det är inte rättvist. Detta är en principdiskussion och jag förstår att det finns kvinnor som inte uppskattar att en del av makten de har borde tas ifrån dem.

Slutkommentar: Personligen hade jag aldrig aldrig ALDRIG valt bort ett barn som jag är far till oavsett om det är "producerat" med min värsta fiendes korkade och skitfula mamma eller min bästa väns fru. Jag tar ansvar för mina misstag men mina barn har, för mig, aldrig varit ett av dem.

Bra skrivet
  • Anonym (Hades)
    Pentagram skrev 2014-11-18 12:44:22 följande:
    Ehum? Beslutet att genomföra en abort är enbart kvinnans, eftersom det rör hennes kropp. Att det blir ett barn efter sex är inte BESLUT från kvinnans sida, det är ett resultat av att de båda hade sex (något mannen rimligtvis var minst lika involverad i). Kvinnan får inte ett val där hon skall avgöra om det skall bli ett barn eller ej från ingenstans. Hon ÄR gravid, genom bådas försorg, och att graviditeten fortgår till förlossning är inte en tvångshandling. Hon kan välja att avbryta, hon kan inte på egen hand välja att påbörja processen.

Att en kvinna KAN göra en abort innebär plötsligt inte att frånvaron av abort är en tvångshandling mot mannen från kvinnans sida. Han är inte mer eller mindre tvingad än om abort öht inte existerade.
    Och jag tycker det är ok, under omständigheterna, att kvinnan har denna valmöjlighet att undgå föräldraskap till ett barn. Mannen å andra sidan borde ha möjligheten att välja den juridiska aborten i händelse av att han inte vill bli förälder istället för att tvingas in i en roll han inte, i nuläget, har någon kontroll över.

Dags att ta ett par steg framåt och inte vara så bakåtsträvande!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-18 13:36:07 följande:

Och jag tycker det är ok, under omständigheterna, att kvinnan har denna valmöjlighet att undgå föräldraskap till ett barn. Mannen å andra sidan borde ha möjligheten att välja den juridiska aborten i händelse av att han inte vill bli förälder istället för att tvingas in i en roll han inte, i nuläget, har någon kontroll över.

Ja så borde det vara!
  • Anonym (jeez)

Ja, såklart det vore trevligt om män också kunde ha "ångerrätt". Men nu är det tyvärr så att män inte har det och inte heller kommer att få det (det går ju inte ha ångerrätt på ett barn som vägrar att försvinna liksom).

Det skulle vara enklare om mannen bara accepterade sin lott här i livet och släppte sin bitterhet och livmoderavund. Bättre att acceptera läget och anpassa sig efter omständigheterna än att försöka leva i en fantasibubbla som bara spricker.
  • Anonym (jeez)

Vad skulle man förresten göra med barnet vid en "juridisk abort"? Hur skulle man "neutralisera" det hade du tänkt dig?
  • Anonym (Tänk)

Jag är väl snål som inte vill försörja barn som snåla fäder dumpat. Eller ska dessa "oäktingar" straffas genom att inte få stöd från samhället?
  • Anonym (ts)

Fadern ska inte behöva betala underhåll eller ge arv till en unge han inte önskar alltså som barnet inte fanns.

• Anonym (ts)

Fadern ska inte behöva betala underhåll eller ge arv till en unge han inte önskar alltså som barnet inte fanns.

• Anonym (ts)

Om modern inte klarar sig utan 1273 kr borde hon inte skaffa barn heller!

• Anonym (jeez)
    Anonym (ts) skrev 2014-11-18 14:13:33 följande:

Om modern inte klarar sig utan 1273 kr borde hon inte skaffa barn heller!

Det är inte modern det handlar om utan Barnet. Underhållet är barnets pengar om du inte visste det. Och barnet ska inte behöva klara sig utan 1273 utan har rätt att leva på samma villkor som alla andra barn (barn särskilt eftersom de inte rår över vilka puckoföräldrar de fått).
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort