• Anonym (ts)

pappers rätt till juridisk abort

Om en tjej lurar till sig ett barn och har ensam vårdnad. Killen har alltså blivit lurad tjejen sa hon hade skydd fast hon inte hade det. Juridisk abort borde finnas anser jag. Vad tycker ni när borde juridisk abort finnas?

• Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort
  • Anonym (jeez)
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-19 17:08:48 följande:

Ok ni har nu övertygat mig! Jag tycker helt och fullt att man skall stå för sina ansvar och ta ansvar för sina misstag.

Detta innebär att jag hädanefter kommer vara en hängiven abortmotståndare. Jag menar, en kvinna kan ju sterilisera sig om hon inte vill ha barn, hon måste ju själv inse att sex (även om det utförs med skydd) kan leda till en graviditet. Sure, det är ju hennes kropp men det borde ju motivera henne än mer att avstå sex. Det är ju tydligen dessutom en naturlag...

Tiden för ansvarsfrihet borde alltså vara över!

Visst är det bra argument?

I princip har du rätt. Kvinnor bör också ta ansvar för sina handlingar.

Men hon har rätten att överge sitt foster precis som mannen har men då ska hon också betala underhåll (om fostret överlever) precis som män tvingas göra.
  • Pentagram
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-19 17:08:48 följande:

Ok ni har nu övertygat mig! Jag tycker helt och fullt att man skall stå för sina ansvar och ta ansvar för sina misstag.

Detta innebär att jag hädanefter kommer vara en hängiven abortmotståndare. Jag menar, en kvinna kan ju sterilisera sig om hon inte vill ha barn, hon måste ju själv inse att sex (även om det utförs med skydd) kan leda till en graviditet. Sure, det är ju hennes kropp men det borde ju motivera henne än mer att avstå sex. Det är ju tydligen dessutom en naturlag...

Tiden för ansvarsfrihet borde alltså vara över!

Visst är det bra argument?

Bara om du anser att rätten till kroppsligt självbestämmande kan förloras på det sättet. Det gör inte jag.
  • detkanskefunkar
    Anonym (ts) skrev 2014-11-19 15:09:32 följande:
    Upplever du också att det är vanligt då är det inte bara jag som känner många.
    Ja, absolut! Det verkar tyvärr vara väldigt vanligt att män inte tar ansvar för sina handlingar.

Men nej, jag känner faktiskt inte särskilt många som tur är.
    Tråkigt att du har så många ansvarslösa män i din bekantskapskrets .
    Du kanske borde se över ditt umgänge....
  • detkanskefunkar
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-19 20:31:27 följande:
    Fast... om du hade läst vad jag skrivit så hade du vetat att jag själv aldrig skulle välja att inte ta ansvar för något av mina barn. Inte ens om det skulle tillkomma ett på fyllan.

Det är en principdiskussion från min sida sett och saken är väl den att det inte framkommit ett enda argument mot juridisk abort som inte varit grundat i något fullständigt ovidkommande för principen. Inte heller från din sida.

Ok, ge då exempel på en situation där du i praktiken tycker att "juridisk abort" borde vara tillämpligt.

Jag kan nämligen inte se att det skulle fungera i praktiken.
  • Anonym (Hades)
    Pentagram skrev 2014-11-20 07:51:11 följande:
    Bara om du anser att rätten till kroppsligt självbestämmande kan förloras på det sättet. Det gör inte jag.

Det är ingen absolut rättighet utan en rätt vi givit oss själva. Dessutom till största del av bekvämlighet (precis som en juridisk abort hade varit).

Men du missar troligtvis poängen. Följ "motståndarsidans" argument i denna tråden och byt ut man mot kvinna så kommer du få följande argument som svar på din fråga: "Kvinnan har ju alltid rätten till självbestämmande över sin kropp! Hon kan alltid välja att avhålla sig från sex! Men har man sex kan det bli en graviditet och då  MÅSTE man ta ansvar för barnet!"

detkanskefunkar skrev 2014-11-20 08:28:05 följande:

Ok, ge då exempel på en situation där du i praktiken tycker att "juridisk abort" borde vara tillämpligt.

I precis alla fall där en "vanlig" abort skulle kunna vara möjlig.

• Anonym (ts)
    detkanskefunkar skrev 2014-11-20 08:11:20 följande:

Ja, absolut! Det verkar tyvärr vara väldigt vanligt att män inte tar ansvar för sina handlingar.

Men nej, jag känner faktiskt inte särskilt många som tur är.

Tråkigt att du har så många ansvarslösa män i din bekantskapskrets .

Du kanske borde se över ditt umgänge....

Nä jag känner tjejerna sen behöver du inte säga att jag ska se över min bekant skapsktets sådana påhopp är inte acceptabelt!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-20 08:44:30 följande:

Det är ingen absolut rättighet utan en rätt vi givit oss själva. Dessutom till största del av bekvämlighet (precis som en juridisk abort hade varit).

Men du missar troligtvis poängen. Följ "motståndarsidans" argument i denna tråden och byt ut man mot kvinna så kommer du få följande argument som svar på din fråga: "Kvinnan har ju alltid rätten till självbestämmande över sin kropp! Hon kan alltid välja att avhålla sig från sex! Men har man sex kan det bli en graviditet och då  MÅSTE man ta ansvar för barnet!"

Jag är tjej men kan förstå hur ni killar känner i detta jag skulle aldrig göra en unge med ons eller kk tycker det är ego.
  • Pentagram

Jag tror du missförstår argumenten emot juridisk abort. Män har kroppsligt självbestämmande hela tiden. Avsaknad av juridisk abort är inget brott mot den principen. Kvinnor måste dessutom också ta ekonomiskt ansvar för sina barn så inte heller där är det en skyldighet som endast åläggs män.

En fysisk abort är ett uttryck för rätten till kroppsligt självbestämmande som innebär att inget barn öht existerar. Skyldigheten att försörja det barn man avlat blir därför aldrig aktuell.
    En juridisk abort, däremot, är ett sätt att avskriva sig skyldigheten att försörja ett faktiskt existerande barn.
    Möjligheten till fysiskt abort är inget som helst argument för juridisk abort eftersom det rör helt olika principer. Det är bara det att RESULTATET liknar varandra (i det stora hela, eftersom gravida kvinnor kan göra fysisk abort som innebär att vare sig mannen eller kvinnan behöver försörja ett barn (eftersom det inte finns) så skall män ha rätt att göra en juridisk abort som innebär att mannen inte behöver försörja ett barn (som finns)).
  • detkanskefunkar

Så i de fall där en kvinna blivit våldtagen, om hon då gör abort är det då att jämföra med en "juridisk abort"?

Och du har ännu inte svarat på hur det skulle fungera rent praktiskt.

En kvinna blir gravid. Mannen påstår att kvinnan lurat honom genom att säga att hon använt p-piller. Kvinnan säger att hon inte alls sagt något sådant!
    Ska mannen då ha rätt till juridisk abort? Trots att man inte vet vem som säger sanningen?

Är det inte bara ett sätt att helt och hållet frånta männen minsta lilla ansvar vid barnalstrande?

Är inte den enklaste utvägen trots allt att han redan från början tar ansvar för sin sexualitet och sitt liv och använder kondom?
  • Pentagram

Jag påpekar att rätten till fysisk abort stammar ur en människas rätt till kroppsligt självbestämmande. Det är inte en rätt att slippa konsekvenser av sex, inte en rätt att slippa försörjningsplikt e d, utan en rätt att själv bestämma över sin egen kropp.
    Juridisk abort har inget med kroppsligt självbestämmande att göra utan rör rätten att slippa ifrån försörjningsplikten för sina egna barn.

Rätten till fysisk abort är på intet sätt ett argument för juridisk sådan, argument mot juridisk abort är på intet vis argument mot fysisk abort. Blanda inte ihop sakerna.

Rätten till juridisk abort måste kunna stå på egna ben, inte bara vara en variant av "det är orättvist att kvinnor har kroppsligt självbestämmande, trots att män också har det..." och argumenten likaså.

Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort