• Hoppasdetärmintur

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

• Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!
  • Lorelei83

När bebisen väl är född kommer ni båda vilja kolla 1000 gånger/natt om bebisen andas. Så det ger sig. 

Innan vår föddes tänkte jag att han skulle sova i eget rum efter nån månad, men oj vad jag ändrade mig. Han sover dock i egen säng i vårt rum och det hade vi bestämt sen innan. 

• Anonym (10 år)
    Hoppasdetärmintur skrev 2014-11-18 09:55:54 följande:

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

Många barn vill och kan inte sova ensamma. Dessutom underlättar det amningen om barnet samsover (viktigt med säker samsovning) eller i alla fall sover i säng nära dig.
    När det gäller plötlig spädbarndöd har jag läst att risken är allra högst för barn som sover i eget rum. Kolla socialstyrelens hemsida.
  • Hoppasdetärmintur

Tack igen för alla råd och tips.

Jag pratade med min man igår, visade vad Socialstyrelsen skrivit/rekommenderat angående barns sovvanor:

Rekommendation om att sova säkert

Socialstyrelsen rekommenderar hälso- och sjukvården att föra
    rådgivande samtal om att barn upp till tre månader sover säkrast på rygg i en egen säng i föräldrarnas sovrum.

Det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att
    spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna.

Då köpte han mina argument, men tryckte på att det står "upp till tre månader". Han vill inte att vårt barn sover i vårt sovrum längre än nödvändigt, pga att han vill behålla vårt rum "personligt" för oss.

Jag förstår hur han tänker; han är orolig att vårt förhållande ska förändras till det sämre när vi får barn. Han vill att vi ska fortsätta vara "vi" även med ett barn.

Jag hoppas och tror att vi båda får oss en tankeställare när barnet kommer. Det här är nog ingen vi kan detaljplanera :)
  • nozpa

Innan första kom så skulle vi samsova bestämde vi. Det skulle ju vara så himla mysigt o så.. Mm.. Just det. Efter några sömnlösa nätter för min del så fick hon flytta in i sitt eget rum. Jag kunde inte sova med henne varken i sängen eller i sin vagn o vårat sovrum.

Med andra så funkade det inte heller.

3:e så har vi ju fått turen att få en bebis som ska vara vaken hela natten ungefär. Så då turas vi om att vara vaken med honom. Den som är vaken är inte i sovrummet.

Tycker att ni ska vänta o se hur det blir för er innan ni bestämmer något. Om en av er vill sova utan barn/med barn så är det ju lätt att dela upp sig.

Ammar man kan jag förstå att det kan vara smidigt att ha barnet nära så man kanske slipper springa upp o ner halva natten. Våra har alla ätit ersättning så det har väl kanske förenklat saker och ting lite.

• detkanskefunkar

Vet du ts, innan jag fick egna barn och under tiden som jag var gravid med vårt första barn så var jag något av en självutnämnd expert på hur man tog hand om barn.
    Både jag och min man visste precis hur man skulle uppfostra barn på allra bästa sätt, och vi hade fullständigt klart för oss hur vi skulle göra och inte göra.

Nästan inget blev så som jag hade trott. Och nästan alla våra goda föresatser och regler hade brutits innan de första 2 åren var till ända.

Sedan kom barn nr 2 och vi hade en betydligt mer avslappnad attityd till vad som komma skulle.
    Nu har vi varit föräldrar i totalt 13 år. Föräldraskapet och livet med barn blev inte riktigt så som vi tänkte oss när vi planerade så noga för 14 år sedan.

Men vet du, det blev helt fantastiskt ändå!

Så ni behöver inte bestämma något nu.

Grattis till barnet, och lycka till!

• Anonym (D)

Ta det lugnt och vänta på att bebisen föds, alla som inte har barn tror att det ska vara på ett visst sätt, även folk som bara har ett barn, de tror att alla världens barn är likadana som deras Jag hade själv väldigt många idéer och det är tur att jag inte pratade alltför vitt och brett om dem, för gud vad pinsamma grejer man kom med (vilka alla som hade barn förstås fattade)

• detkanskefunkar
    Anonym (D) skrev 2014-11-19 10:32:41 följande:

Ta det lugnt och vänta på att bebisen föds, alla som inte har barn tror att det ska vara på ett visst sätt, även folk som bara har ett barn, de tror att alla världens barn är likadana som deras Jag hade själv väldigt många idéer och det är tur att jag inte pratade alltför vitt och brett om dem, för gud vad pinsamma grejer man kom med (vilka alla som hade barn förstås fattade)

Precis! Jisses vilka grodor som hoppade ur munnen ibland . Fruktansvärt pinsamt i efterhand, när man blivit lite klokare.
  • Ess
    Hoppasdetärmintur skrev 2014-11-19 09:48:23 följande:

Tack igen för alla råd och tips.

Jag pratade med min man igår, visade vad Socialstyrelsen skrivit/rekommenderat angående barns sovvanor:

Rekommendation om att sova säkert

Socialstyrelsen rekommenderar hälso- och sjukvården att föra
    rådgivande samtal om att barn upp till tre månader sover säkrast på rygg i en egen säng i föräldrarnas sovrum.

Det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att
    spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna.

Då köpte han mina argument, men tryckte på att det står "upp till tre månader". Han vill inte att vårt barn sover i vårt sovrum längre än nödvändigt, pga att han vill behålla vårt rum "personligt" för oss.

Jag förstår hur han tänker; han är orolig att vårt förhållande ska förändras till det sämre när vi får barn. Han vill att vi ska fortsätta vara "vi" även med ett barn.

Jag hoppas och tror att vi båda får oss en tankeställare när barnet kommer. Det här är nog ingen vi kan detaljplanera :)
    Tydligen så funkade det bra för min man och hans ex att deras barn låg ensamma från start.
    Men själv kan jag kan ju bara uttala mig om mina egna, som sov allra bäst första tiden liggande på mage ovanpå min eller mannens bröstkorg. Då hörde dom hjärtat slå och blev lugnare.

Lycka till med bebisen, ni kommer också att hitta ett sätt som funkar för er.
  • Flickan och kråkan

Vet du vad TS, ni väntar ert första barn. Min sambo trodde att alla bebisar sov i eget rum och i egen säng innan vårt första barn föddes. Nu är han 3-barnsfar, har samsovit med alla tre i flera år, vi har valt bort vagn så vi har sjalat och burit dem i bärsele istället. Det är liksom en annan sak - för de flesta - när man väl har det lilla underverket i sin famn

Sedan vet jag ju inte hur din man är skapt, men min tycker att det är sådär kul att springa upp på nätter till bebis som äter var och varannan timme. Varför liksom .

Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!