• Hoppasdetärmintur

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

• Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!
  • Anonym (femman)
    Anonym (mitt rum är mitt.) skrev 2014-11-18 12:25:00 följande:
    Visst ska man älska sina barn men de är inte bra att de dem ovanor. Lär de sig att om man skriker tillräckligt högt så får man sova hos mamma då blir de 7 resor värre när man ska lära fom att såva i en egen säng. Alla barn skriker någon gång ocj lite skrik är nyttigt och med tid och tålamod lär de sig att de inte är farligt att sova själv. Ju mindre dem är ju lättare är de att lära dem och få dem att komma in i rutiner.

Tycker du de är något fel med de så varsågoda uppfostra du dinna barn som du vill så uppfostran jag mina på mitt sätt. :)
    Du vet att MVC anordnar föräldrakurser? Gå en sådan!
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-18 21:39:30 följande:
    Här tänkte jag PRECIS tvärtom!!! Inte tända lampa, inte småprata. På natten ska man sova och inte umgås, och det ville jag lära mitt barn från dag 1. Jag hade läst skräckhistorier om barn som stiger upp och leker med sina bilar mitt i natten, och sådana vanor ville jag verkligen inte bidra till.

Man behöver inte prata med sitt barn när man ammar på natten, och man kan nynna i stället för att prata om det behövs för att lugna. Det går också bra att byta en kissblöja i mörker. De gånger jag måste byta en bajsblöja, tände jag en lampa i ett annat rum. De första orden jag har sagt till mitt barn nattetid är "Har du kissat färdigt?" Han har alltså varit blöjfri och vaknat på natten och behövt gå på toaletten.

Min taktik har fungerat precis så som det var tänkt. Han har aldrig hållit oss vakna på natten bara för att han vill ha sällskap.
    Jag har 5 barn, har ammat alla fem. Jag har aldrig dragit igång något disco eller haft nattliga pratstunder med mina barn men inte heller haft totalt nersläckt eller bara nynnat. Ibland behövs det småpratas eller sjungas lite, lite smekningar eller en lugnande hand.

Min taktik har fungerat så som det var tänkt. Ingen av mina fem barn har hållit oss vakna om natten bara för att de velat ha sällskap.

;)
  • Anonym (på natten sover man)

Flera fördelar med mörkt och tyst:

Man somnar om fortare själv. Man motarbetar mörkrädsla hos barnet, tror jag i varje fall. Har inte sett den minsta tillstymmelse till mörkrädsla hos sonen, jag är mera rädd själv tror jag.

• Cailyn

Jag har två barn, ett på nästan 7 år och ett som är 4,5 år.

Mina barn har haft ett stort behov av närhet, vi har samsovit och nattammat. Jag har även burit mycket på båda i bärsele när de var bebisar.

Sen när de var drygt ett år så började de sova i sina egna rum. De kom dock in till oss på nätterna (och sov med oss ) under en längre period. (Men det var aldrig några långa nattliga lekpass).

Nu nattar vi genom att läsa saga och bädda om och de sover (nästan) alltid hela nätterna i sina rum.

Jag har svårt att se att man inte kommer dit, att de sover i sina egna rum, hur man än gör. (I princip i alla fall, finns alltid undantag..)

Men barn är olika och föräldrar också så självklart finns det många vägar till samma mål och man ska ju göra det man tror är bäst för just sina barn.

• Batmamba

Jag säger som så många andra: bestäm inget förrän ni träffar er bebis och märker vad den gillar.

Som ammande mamma till en bebis som åt varannan timme dygnet runt sina första veckor kan jag säga att det hade varit tortyr av både bebisen och mig om den skulle behövt skrika för att väcka mig varje gång den ville ha mat. Och om bebisen skriker så att det hörs från ett rum till ett annat vaknar garanterat båda föräldrarna, vilket ju är onödigt. Och skulle jag stiga upp, ta uppbebisen, mata, lägga ner och hoppas att den inte vaknade direkt när jag släppte den (så gjorde min första bebis) då skulle jag vara klarvaken sen.

En fördel med att sova helt nära sin bebis (läs: samma säng eller i säng strax intill) är att den inte behöver skrika efter mat och närhet. Jag vaknar när den prasslar lite och då är det bara att docka till och sen somnar vi igen, utan att behöva flytta oss någonstans. Pappan, som också sover i samma säng, vaknar inte. Det är som att den som ansvarar för bebisen blir känligare för just de ljuden.

Men man behöver något att lägga mellan sig och bebisen när man sover i samma säng pga riskerna för PSD. Vi har en hårt stoppad tygrulle som jag lätt flyttar åt sidan när jag ammar.

Det har i vart fall funkat bra för oss. Men ni kan ju vara några av de få lyckligt lottade som får en bebis som sover hela natten!

• Batmamba

Kan tillägga att mitt äldsta barn som var otroligt närhetskrävande som bebis (somnade bara i famnen, ville bli buren jämt), numera sedan länge sover i egen säng. Hon är tre år.

• Donum

Låt barnet sova med de personer som h*n behöver knyta an till. Det tjänar ni på i längden. Att tvinga barn att skrika sig ensamma till sömns är bara att lära dem att de inte kan lita på sina föräldrar.

• Nylny
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-18 21:39:30 följande:
    Här tänkte jag PRECIS tvärtom!!! Inte tända lampa, inte småprata. På natten ska man sova och inte umgås, och det ville jag lära mitt barn från dag 1. Jag hade läst skräckhistorier om barn som stiger upp och leker med sina bilar mitt i natten, och sådana vanor ville jag verkligen inte bidra till.

Man behöver inte prata med sitt barn när man ammar på natten, och man kan nynna i stället för att prata om det behövs för att lugna. Det går också bra att byta en kissblöja i mörker. De gånger jag måste byta en bajsblöja, tände jag en lampa i ett annat rum. De första orden jag har sagt till mitt barn nattetid är "Har du kissat färdigt?" Han har alltså varit blöjfri och vaknat på natten och behövt gå på toaletten.

Min taktik har fungerat precis så som det var tänkt. Han har aldrig hållit oss vakna på natten bara för att han vill ha sällskap.

Jag tänkte på nyfödd bebis när jag skrev mitt inlägg om det inte står klart, den allra första perioden, inte en som kan leka med bilar.. Och med prata så menar jag inte hålla låda utan som du skriver nynna eller på nåt sätt finnas där med min tröstande röst som hon är ju redan van vid från inifrån magen, så hon ska somna igen. Målet är ju att hon ska sova om efter amningen..inte att vi ska vara uppe och umgås. Och lampan jag har är en liten i svagaste laget som jag har vid skötbordet så jag ser att jag sätter blöjan på bebisens rumpa och inte huvud. Flört
    Man måste vara uppe på natten med nyfödd, men inte är det för sällskap, det är för amning och byta blöja. Jag förmodar att vi pratar om olika gamla barn. Man ska absolut dra gränser sen när det handlar om annat än just det grundläggande behoven en nyfödd har. 

30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Anonym (russin)
    Nylny skrev 2014-11-18 14:12:06 följande:

Vi får barn om ca 2 veckor och vi har resonerat såhär att eftersom jag måste amma och byta blöja om nätterna ett flertal gånger så har vi bäddat i ett annat rum med madrass och skötbord, så att jag kan gå iväg i natten och tända nåt litet ljus/gulla/småprata/amma/byta blöja i lugn och ro utan att behöva smyga så att sambon inte väcks. Han ska ju jobba, och hellre ha honom utvilad nästa dag för att avlasta mig när han kommer hem. Detta är iallafall en lösning om vi märker att bebisen och jag kommer ha tendens att väcka honom på natten.

Nu blev jag nästan full i skratt. Det sista man vill är ju att få bebisen att vakna riktigt och snacka och börja leka mitt i natten! Grattis på er som kommer att få en unge som är vaken och sjunger och leker två timmar mitt i natten och sen sover i godan ro hela dagen när ni inte kan sova. Jag vet de som har det så men de har helt själva skapat den situationen.

Varsin riktad sänglampa med rejäl dimmerfunktion är nåt av det bästa vi nånsin köpt, eller sätt dimmer i badrummet också om ni har skötbordet där. Man ammar utan att ens lämna sängen eller går upp och byter tyst och snabbt så kan båda två somna igen utan större besvär.

Vi satte sedan vid 10 mån in en 120-sängbotten direkt på golvet i sonens rum så vi kunde lägga honom där och antingen sova bekvämt hos honom (istället för att få ryggskott av att balansera på en helt onödig barnsäng) eller smyga tillbaka till vårt sovrum.  Vi var snabba som illrar på att ta oss dit om han vaknade, och därmed lärde han sig snabbt att det var hans säng, och där skulle han sova, med eller utan sällskap. Alla nöjda.

Men det är vad som funkade för oss.
  • lövet2

TS - ni behöver inte gräla om det redan nu. Om din man har kvar sina åsikter när förlossningen närmar sig, så kan du enkelt sätta in en extra säng i babyns rum. Då kan din man sova i sovrummet medan du och babyn sover gott i ert rum. Alla blir nöjda!

• GrönaDruvan
    Anonym (mitt rum är mitt.) skrev 2014-11-18 11:05:00 följande:

Jag väntar också mitt första barn och jag har funderat på just detta men jag har bestämt mig för att jag vil inte ha barnet i samma rum som jag sover i. Jag tycker man ska sätta gränser från första början och inte dalta för mycket.

Man älskar sina barn jag personligen kommer att man skall sätta gränserna och vad som är ok för att både jag och barnet ska få sova.

Sätta gränser eller dalta för mycket? Jösses... En nyfödd...
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!