• MiWe

35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

Som rubriken lyder, tänkte skapa en tråd för oss som har lyckan att vänta första barnet och har passerat 35 år, just för att det finns en hel del vi inte har gemensamt med de yngre förstagångsmammorna.

Skulle även gärna skapa en dold grupp på Facebook om det finns intresse.

Men vi börjar väl här? ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-11 14:05
    Nu har vi en "hemlig" grupp på Facebook!
    Vill du vara med i den, gör så här:
    1- Skicka ett privat meddelande till mig här på Familjeliv där du anger antingen ditt fulla namn och stad, eller en länk till din FB-sida, eller den mailadress som du registrerat ditt FB-konto på.
    Jag kommer att lägga till dig som vän på FB för att kunna lägga till dig i gruppen sedan.

2- Om du inte lyckas skicka ett meddelande till mig här på FL, skriv bara helt enkelt i tråden att du vill vara med i FB-gruppen, så skickar jag ett privat meddelande här på FL till dig med mitt namn på FB så du kan lägga till mig istället! :)

• Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
  • Kattungen

Också gjort KUB privat nu. Var hos ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen, mycket trevligt ställe! Fick risk 1/3124 vilket kändes skönt. Och så sött att se den lilla bebisen sprattla runt därinne. Kan fortfarande inte riktigt begripa att jag har ett nytt liv inom mig!

• MiWe
    mimixx skrev 2014-12-08 17:26:41 följande:

Hur resonerar ni inför FVP? Risken för Downs syndrom vs risken för missfall?

Vi tänkte som så att om KUB skulle lägga oss i högrisk så skulle vi först betala för ett NIPT då det ger en mycket säkrare gissning, och sedan utifrån det resultatet se om vi skulle gå vidare med FVP eller ej.

Om risken för missfall vid FVP är 1:800 så känns det inte värt risken om risken för Downs är samma. Om du förstår vad jag menar.

• MiWe
    Nrk79 skrev 2014-12-08 22:18:44 följande:
    Jag ska på FVP i morgon och när jag pratade med läkaren så sa hon att risken är 1 på 300. Vi hamnade i högriskgruppen på kubtestet för kromosomavikelse 18 och fick då 1 på 31, så vi vill göra testet. Jag är supernervös men jag tror det kommer gå bra, känns så.
    Hur har det gått? Har tänkt på dig idag!
  • Lokattis
    Kies79 skrev 2014-12-08 21:26:38 följande:

Tack och grattis själv!

Då har vi RUL dagen efter er såg att du har beräknad BF veckan före mig typ, jag är nu beräknad till den 16/6.

Också mitt första barn!

Nu vill jag att det ska bli jul för då ska vi berätta, sen kommer det väl gå fort med mellandagarna sen är man tillbaka på UL!

Ja, det kommer gå snabbt till RUL med alla helger som kommer! Vi har redan berättat för de närmsta, och efter RUL är det väl bara att släppa ryktet lös så att säga.
  • Kies79
    Kattungen skrev 2014-12-09 09:28:26 följande:

Också gjort KUB privat nu. Var hos ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen, mycket trevligt ställe! Fick risk 1/3124 vilket kändes skönt. Och så sött att se den lilla bebisen sprattla runt därinne. Kan fortfarande inte riktigt begripa att jag har ett nytt liv inom mig!

Grattis! Nä visst är det härligt!

När har du beräknad BF?
  • Kattungen

Var på inskrivning hos barnmorskan idag (v13+0). Fick remiss för aurorasamtal då jag har svårt att tänka mig vaginal förlossning och hela mitt liv tänkt mig kejsarsnitt. Har inte ens vågat skaffa barn förrän nu (är 37år). Någon som har erfarenhet av denna process och också funderar på planerat kejsarsnitt?

• mm77
    MiWe skrev 2014-12-06 18:18:30 följande:

Med reservation för att jag kan ha fel, MKP görs istf FVP men väldigt tidigt i graviditeten och ej efter v.14 (?).

Det stämmer.
  • mm77
    Kies79 skrev 2014-12-08 20:26:48 följande:

Har varit på KUB idag, är så lättad och glad. Allt såg bra ut och värdena var bra. Fick se en otroligt sprattlande liten krabat som studsade runt i magen och sen sög på tummen. Helt fascinerande att man kan se små händer gripa ?? Blev framflyttad 4 dagar och RUL bokat till mitten av jan.

Jag tyckte risken för fvp kändes liten och gjorde fvpdirekt istället för att börja med kub. Mv kom aldrig på tal.
  • mm77
    Nrk79 skrev 2014-12-08 22:18:44 följande:

Jag ska på FVP i morgon och när jag pratade med läkaren så sa hon att risken är 1 på 300. Vi hamnade i högriskgruppen på kubtestet för kromosomavikelse 18 och fick då 1 på 31, så vi vill göra testet. Jag är supernervös men jag tror det kommer gå bra, känns så.

Hur gick det? Det är klart svaret kan ju ta 7-10 dagar så du vet ju kanske inte än. Jag tyckte sticket var obehagligt. Men hade en väldigt förtroendeingivande läkare.
Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015