• MiWe

35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

Som rubriken lyder, tänkte skapa en tråd för oss som har lyckan att vänta första barnet och har passerat 35 år, just för att det finns en hel del vi inte har gemensamt med de yngre förstagångsmammorna.

Skulle även gärna skapa en dold grupp på Facebook om det finns intresse.

Men vi börjar väl här? ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-11 14:05
    Nu har vi en "hemlig" grupp på Facebook!
    Vill du vara med i den, gör så här:
    1- Skicka ett privat meddelande till mig här på Familjeliv där du anger antingen ditt fulla namn och stad, eller en länk till din FB-sida, eller den mailadress som du registrerat ditt FB-konto på.
    Jag kommer att lägga till dig som vän på FB för att kunna lägga till dig i gruppen sedan.

2- Om du inte lyckas skicka ett meddelande till mig här på FL, skriv bara helt enkelt i tråden att du vill vara med i FB-gruppen, så skickar jag ett privat meddelande här på FL till dig med mitt namn på FB så du kan lägga till mig istället! :)

• Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
  • MiWe

Här är vi 14+1, dvs v 15 och därmed inne i andra trimestern! :o

Har haft massor av symptom och mått dåligt på så många olika sätt, det har avlöst varandra verkligen.

Men sedan huvudvärken släppte i måndags har jag ÄNTLIGEN haft några snälla dagar. Magen börjar synas och jag har berättat på jobbet nu.

Förresten, efter att ha klättrat runt i ett litet träd och monterat julbelysning så fick jag hemskt ont i svanken/svanskotan, men hoppas det går över fort.

Längtar till RUL den 30/12! :D

• mimixx

Idag var vi på VUL, det visade sig vara två små foster på 14 mm med pickande hjärtan! Väldigt glada är vi men jag är självklart lite småskraj för en svår graviditet men det ska nog ordna sig. Vecka 7-6 är vi i. Det sattes ju in två embryon och båda ville visst vara med! 

Mina ömmande bröst och andra symptom försvann ju i förra veckan så jag var en aning orolig innan VUL så ni andra som oroar er om symtomen försvinner behöver alltså inte göra det.

Så lyckliga men lite omtumlande är det helt klart.

• räkans

Grattis till tvillingar! Vad kul, även om jag förstår att det är skrämmande också.

• mimixx

Åh tackar tackar. :)
    Nu gäller det bara att låta bli att googla komplikationer vid tvillinggraviditet, nojor och oro lär ju inte hjälpa. Men det är svårt att hålla sig borta Bildgooglade nyss tvillinggraviditet och det är riktiga monstermagar, ser riktigt läskigt ut, fattar inte att man inte spricker! Hjälp! 

• mimixx

Just ja det här med gravidförsäkring, hur tänker ni där? Vad är det bra för? 

• räkans

Förstår att det är svårt att inte googla Min syrra fick tvillingar, och det gick bra för henne, även om det var tungt på slutet. Men de var generösa med sjukskrivning iaf, hon fick göra precis som hon ville med jobb.

Jag har tagit gravidförsäkring hos Länsförsäkringar. Gratis än så länge, men jag ska även ta betaldelen som börjar i v. 26. Då är barnet försäkrat första halvåret, vilket känns väldigt tryggt. Annars har jag fattat det som att det kan bli besvärligt att försäkra barnet om det har någon medfödd skada. 

• mimixx

Jag förstod TryggHansas som att varken gratis- eller extradelen börjar gälla förrän i vecka 22. Men kanske lika bra att teckna gratis redan nu även fast den inte börjar gälla förrän senare, ifall man glömmer. Så lägger man på extra i vecka 21 då. Ja så får det bli. Tack!

• Nenne79

Hej!

Jag tog försäkring via Swebank eftersom jag har alla andra försäkringar där. Den börjar gälla v 10 för mamman och v 22 för barnet om jag minns rätt. I övrigt var den rätt lik tex TryggHansas. Har inte satt mig in i allt men jag fattar det som att det är bra att vi vid ev förlossningsskador etc som vanlig försäkring ev inte täcker. Alltså för mamman. För barnet är det ju också bra.

Grattis till tvillingar mimixx - spännande!

• mm77

Grattis mimxx! Spännande med tvillingar. Verkligen full utdelning som skrevs tidigare.

Ang försäkring så har vi tecknat gratisvarianten hos Trygg Hansa. Men kom just på att jag borde ändra vecka då jag är längre gången än vad som beräknades enligt sista mensens första dag. Är v 19+6 idag.

Gjorde UL förra veckan och allt såg fint ut. Ska tillbaka om en vecka för extra koll på huvudet som låg för långt ner eller in eller nåt. Tog reda på kön vilket verkligen gjorde detta verkligt. Har peppar peppar mått oförskämt bra (sömnig och hungrig) och går ännu vanliga om än lite fluffiga kläder så det har ju inte vart nån omställning mer än att träningen skull över på lågintensiv. Berättar på jobbet nästa vecka. Chefen vet redan.

Hur mår ni andra?

Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015