• MiWe

35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

Som rubriken lyder, tänkte skapa en tråd för oss som har lyckan att vänta första barnet och har passerat 35 år, just för att det finns en hel del vi inte har gemensamt med de yngre förstagångsmammorna.

Skulle även gärna skapa en dold grupp på Facebook om det finns intresse.

Men vi börjar väl här? ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-11 14:05
    Nu har vi en "hemlig" grupp på Facebook!
    Vill du vara med i den, gör så här:
    1- Skicka ett privat meddelande till mig här på Familjeliv där du anger antingen ditt fulla namn och stad, eller en länk till din FB-sida, eller den mailadress som du registrerat ditt FB-konto på.
    Jag kommer att lägga till dig som vän på FB för att kunna lägga till dig i gruppen sedan.

2- Om du inte lyckas skicka ett meddelande till mig här på FL, skriv bara helt enkelt i tråden att du vill vara med i FB-gruppen, så skickar jag ett privat meddelande här på FL till dig med mitt namn på FB så du kan lägga till mig istället! :)

• Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
  • MiWe

Glömde visst skriva hur länge jag hade haft huvudvärk innan i måndags, och det var ungefär 2 veckor med någon enstaka dags uppehåll i mitten.

Såg också att jag inte skrev svar på om jag var sen med barn i min vänskapskrets, och det är jag nog. Fast jag har kompisar i väldigt varierande åldrar, så några har inga barn ännu. Några ytligt bekanta är gravida, fast det är inga jag umgås med.

Egentligen är jag nog mer "sen" i mitt eget tycke. Idag önskar jag att jag hade träffat min underbara sambo tidigare så att vi kanske att försökt tidigare att skaffa barn. Jag ser inte fram emot att bli en "gammal mamma". 

Men en vän till mig sa en smart sak: Tänk på att ditt barn kommer att ha en mamma med mer livserfarenhet och ett helt annat lugn än en yngre mamma. Tänk så mycket mer kunskap du har att föra vidare!

Det tyckte jag var fint sagt! 

• Lokattis

MiWe: Alvedon och Panodil innehåller ju samma verksamma substans (paracetamol)? Varför är det ena bättre än det andra?

• MiWe
    Lokattis skrev 2014-11-28 13:04:50 följande:

MiWe: Alvedon och Panodil innehåller ju samma verksamma substans (paracetamol)? Varför är det ena bättre än det andra?

Vet ej! Resonerade också så, så jag har frågat väldigt många, men "alla" (läkare, olika BM, apotekspersonal etc) har sagt samma sak. ENDAST alvedon för gravida.

Men det är ju egentligen inte heller bra, så kan man låta bli mediciner helt är det väl det bästa. :P

Om någon här är allergisk så kan jag även berätta att Cetirizin är det enda som rekommenderas där (av de receptfria).

• Lokattis

MiWe: Hmmm, verkar skumt. 1177 säger på hemsidan att Panodil är OK. Men som du säger, det är säkert bra att minimera användandet så mycket det går oavsett.

• Nenne79

Hej tjejer!

Jag jobbar som apotekare och kan garantera att Panodil/Alvedon/Pamol/Paracetamol xxx (xxx = företagsnamn) är samma läkemedel och går att ta som gravid. Samma substans i alla och således lika ofarlig/farlig.

Här har jag äntligen tagit helg efter hektisk vecka och ska åka till Sthlm för att träffa mina bästa tjejkompisar. Ska bli underbart!

På frågan om jag är "sen" med att skaffa barn så är svaret ja. Jag har endast en kompis som inte har barn i närmsta bekantskapskretsen och hon är 10 år yngre. I övrigt har de andra barn som är 1-8 år ungefär. Hade också velat ha barn tidigare men det tog tid att träffa kärleken. Han har däremot inte så många vänner med barn.

Kattungen, hoppas du snart mår bättre! Vet dom varför det blev som det blev? Skönt att bebisen mår bra! Sköt om dig.

Och ha en härlig helg alla!

• MiWe
    Nenne79 skrev 2014-11-28 16:34:54 följande:

Hej tjejer!

Jag jobbar som apotekare och kan garantera att Panodil/Alvedon/Pamol/Paracetamol xxx (xxx = företagsnamn) är samma läkemedel och går att ta som gravid. Samma substans i alla och således lika ofarlig/farlig.

Vad bra! Jag gillar egentligen Panodil mer, så det var goda nyheter för mig.

Fast jag blir fundersam över varför precis ALLA jag frågat har varit så stensäkra på att ag bara fick använda Alvedon... =(

• mm77
    MiWe skrev 2014-11-28 11:24:56 följande:

Jag vet inte om det forskas på det, NIPT används redan i många andra länder, t.ex. Danmark. Det kan inte ersätta FVP för det är fortfarande en sannolikhetsberäkning, dock är den betydligt säkrare/mer rättvisande än KUB, så det är nog KUB det kan ersätta möjligtvis.

I kort är det ett blodprov som tas, man delar upp mammans och fostrets DNA ur blodet och kan då på fostrets DNA leta upp ev. defekter.

Det kostar ca 7000kr att göra i Sverige. 

Tack för svar
  • mm77
    Kattungen skrev 2014-11-28 10:34:33 följande:

Vilken pärs! Det misstänkta njustensanfallet jag skrev om häromdagen byttes till misstänkt blindtarmsinflammation och när de akut opererade igår kväll var det inte blindtarmen utan en av äggstockarna som fått syrebrist, dött och var helt svart!! Den är nu borttagen. Fick dock se bebisen på ultraljud nu på morgonen, hjärtat pickade på

Men oj, gott att det gick bra.
  • mm77

För att svara på frågan om jag är sen med att skaffa barn i kompisgänget. Svar JA! Men är ju född -77 så kanske inte så konstigt. Och lämnade för några år sen en 13 års relation bl a med anledning att han inte längre ville ha barn (fanns fler anledningar också). Kompisars barn är mellan 2 och 8 år. Har en yngre vän (-81) som inte har barn än och en annan som är (-74) och inte kan få. Har yngre syster med 2 barn så mammas hintar tystnade när syster fick första, stor längtan efter barnbarn helt enkelt.

Då detta är oplanerad graviditet har jag nu i v 19+2 börjat landa och kunna börja planera och njuta. Känns bra. Jag har alltid velat ha barn så det blev en märklig känsla av att det blev så oplanerat.

• Kies79
    MiWe skrev 2014-11-28 11:24:56 följande:

Jag vet inte om det forskas på det, NIPT används redan i många andra länder, t.ex. Danmark. Det kan inte ersätta FVP för det är fortfarande en sannolikhetsberäkning, dock är den betydligt säkrare/mer rättvisande än KUB, så det är nog KUB det kan ersätta möjligtvis.

I kort är det ett blodprov som tas, man delar upp mammans och fostrets DNA ur blodet och kan då på fostrets DNA leta upp ev. defekter.

Det kostar ca 7000kr att göra i Sverige. 

ja vad jag förstod när jag kontaktade BB Sthlm så ingår dom i projektet. Kostnaden hos dom var 8500 sek och det finns ingen övre gräns på när man kan ta provet men en undre gräns på 11 veckor. Har man gjort KUB och fått "dåliga" resultat så var dom inte villig att genomföra prov? Provresultat visas bara på dom 3 trisomi som i KUB ville man ha mer provresultat kostade det mer. Kollade inte hur mkt.

Sett lite kommentarer om ni är sen i bekantskapskretsen. Lite mer än hälften har barn idag, några med barn runt 6-8 år och resterande har fått barn det senaste 2 åren och resterande har inga barn alls. Så nä jag känner mig inte sen. Många fick sitt första runt 34-35 och då  har jag många vänner som är 2-4 år äldre.

Hur mår alla nu föresten?
    Har haft 2 underbara veckor där jag mått finemang men nu har hungern och illamåendet börjat igen. Sen är jag otroligt svullen i magen! Alltså så svullen att en kompis frågade igår om jag var gravid! Så nu blir det stora tröjor framöver för vi har inte tänkt berätta för familjen förens i jul och på jobbet i januari. Går över i v 12 på söndag....
Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015