• MiWe

35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

Som rubriken lyder, tänkte skapa en tråd för oss som har lyckan att vänta första barnet och har passerat 35 år, just för att det finns en hel del vi inte har gemensamt med de yngre förstagångsmammorna.

Skulle även gärna skapa en dold grupp på Facebook om det finns intresse.

Men vi börjar väl här? ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-11 14:05
    Nu har vi en "hemlig" grupp på Facebook!
    Vill du vara med i den, gör så här:
    1- Skicka ett privat meddelande till mig här på Familjeliv där du anger antingen ditt fulla namn och stad, eller en länk till din FB-sida, eller den mailadress som du registrerat ditt FB-konto på.
    Jag kommer att lägga till dig som vän på FB för att kunna lägga till dig i gruppen sedan.

2- Om du inte lyckas skicka ett meddelande till mig här på FL, skriv bara helt enkelt i tråden att du vill vara med i FB-gruppen, så skickar jag ett privat meddelande här på FL till dig med mitt namn på FB så du kan lägga till mig istället! :)

• Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
  • Nrk79
    MiWe skrev 2014-12-11 15:35:37 följande:
    Oj vad spännande. Håller tummarna hårt!!!
    Fick brevet igår så vi tog en frukost på sängen nu på luciamorgonen och läste brevet från sjukhuset. Hen mår bra i magen och vi fick veta att det är en liten pojke! Bara att börja tänka på pojknamn :) Ha en fin lucia!
  • mm77
    Nrk79 skrev 2014-12-13 09:44:56 följande:

Fick brevet igår så vi tog en frukost på sängen nu på luciamorgonen och läste brevet från sjukhuset. Hen mår bra i magen och vi fick veta att det är en liten pojke! Bara att börja tänka på pojknamn :) Ha en fin lucia!

Åh vad skönt att höra!
  • mm77
    Nenne79 skrev 2014-12-10 22:08:28 följande:

Låter spännande mm77! Jag försöker träna minst 2 gånger i veckan och har gjort större delen av graviditeten. Jag är annars van att träna 3-4 ggr i veckan. Min barnmorska tycker att jag kan träna på som tidigare bara det känns okej. Jag har dragit ner på intensiteten men försöker göra det mesta utan för mycket hopp. Går på spinning, zumba, funktionell styrke- och fysträning. Märker ju såklart skillnad mot innan, men det funkar ändå bra. Det jag märker av mest nu (är i v 26) är att magmusklerna börjar försvagas eftersom magen växer. Är det nån som har koll på vad för magövningar som är okej att göra? Det pratas ju mkt om nu vilka övningar man får/ska/kan göra efter graviditeten, men under?

Kul att höra vad du tränar Nenne79. Tjejen jag träffade sa att statiska magövningar som plankan fungerar fint. Och en situps (kallades nåt speciellt) som inte går ända ner till golvet och upp så att säga.

Har du Readly så hittade jag en tidning där med bra tips, träna som gravid från Kom i Form. Har även hitrat en hemdida som hette sparkimagen.se som var rätt bra. Har du några tips?
  • Kies79
    Så skönt att höra! Grattis!!
  • MiWe

Wohooo! :D Grattis! !!
  • Nrk79

Tack! :) Allt bra med era magar? Har själv kommit in i spökveckorna och väntar på att känna lillkillen där inne.

• MiWe
    Nrk79 skrev 2014-12-14 09:08:27 följande:

Tack! :) Allt bra med era magar? Har själv kommit in i spökveckorna och väntar på att känna lillkillen där inne.

Samma här. Äntligen haft en par symptomfria dagar nu utan illamående eller huvudvärk! :D

Samtidigt läskigt, för symptomen har man ju av en anledning...
  • Nrk79
    Opps! Har blivit ett känslomonster!
    Jag har märkt att min smabo har svårt att komunnicera med mig och uppdattar saker fel hela tiden. Känns som vi glidit isär varandra lite men självklart vet jag att det bara är känslorna som spökar och får oss att reagera så här. Igår beteede han sig så jul-grinchig (anti-jul) så jag blev så ledsen och gick och la mig utan att säga nåpot till honom och grät mig till sömns. Samma känsla infann sig nu på morgonen och jag skrev ett brev till honom. Sitter t.o.m. och gråter här på jobbet för att jag inte känner att jag kommer få chans att tillbringa julen med alla i familjen... snacka om labil! Tips på hur man tar sig upp från detta? Kram 
  • MiWe

Jag har sagt till mina nära att även om jag blir ett känslomonster så har jag rätt till mina känslor, de är de samma även om jag kommer att uttrycka dem kraftigare.

Tipsa pojkvännen om planet dad (googla), där finns bra råd och stöd för blivande pappor.

Och prata med varandra.

• MiWe
    Nrk79 skrev 2014-12-16 08:46:57 följande:

Opps! Har blivit ett känslomonster!

Jag har märkt att min smabo har svårt att komunnicera med mig och uppdattar saker fel hela tiden. Känns som vi glidit isär varandra lite men självklart vet jag att det bara är känslorna som spökar och får oss att reagera så här. Igår beteede han sig så jul-grinchig (anti-jul) så jag blev så ledsen och gick och la mig utan att säga nåpot till honom och grät mig till sömns. Samma känsla infann sig nu på morgonen och jag skrev ett brev till honom. Sitter t.o.m. och gråter här på jobbet för att jag inte känner att jag kommer få chans att tillbringa julen med alla i familjen... snacka om labil! Tips på hur man tar sig upp från detta? Kram 

Här är en lämplig tråd på planetdad-forumet:

www.planetdad.se/forum/viewtopic.php

;)
Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015