• MiWe

35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

Som rubriken lyder, tänkte skapa en tråd för oss som har lyckan att vänta första barnet och har passerat 35 år, just för att det finns en hel del vi inte har gemensamt med de yngre förstagångsmammorna.

Skulle även gärna skapa en dold grupp på Facebook om det finns intresse.

Men vi börjar väl här? ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-11 14:05
    Nu har vi en "hemlig" grupp på Facebook!
    Vill du vara med i den, gör så här:
    1- Skicka ett privat meddelande till mig här på Familjeliv där du anger antingen ditt fulla namn och stad, eller en länk till din FB-sida, eller den mailadress som du registrerat ditt FB-konto på.
    Jag kommer att lägga till dig som vän på FB för att kunna lägga till dig i gruppen sedan.

2- Om du inte lyckas skicka ett meddelande till mig här på FL, skriv bara helt enkelt i tråden att du vill vara med i FB-gruppen, så skickar jag ett privat meddelande här på FL till dig med mitt namn på FB så du kan lägga till mig istället! :)

• Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
  • Strulan

Är 35 år (36år om några dagar) Väntar vårt första barn med BF 25 mars. Intressant tråd!

• Nenne79

Hej på er!

Jag har fått inse att graviditeten börjar kännas mer då jag snart är inne i tredje trimestern. Det är ju mysigt mest, men jag har svårt att fatta att jag inte orkar allt "som vanligt". Så mm77, det har blivit lite mindre träning nu. Eller snarare, just nu inför jul etc känner jag inte att jag orkar få in träning i det annars tajta schemat. Jag kollade lite på "Spark i magen", den verkade bra! Sen har jag inte kollat runt så mkt mer, men tänker att jag ska försöka mig på lite vattengympa framöver. Känns som det borde funka rätt bra.

Nrk79, känner igen mig lite med kommunikationen med mannen. Jag har haft väldigt lite humörsvängningar så han är förskonad, men jag har vid några tillfällen blivit så sjukt ledsen för "ingenting" och inte kunnat sluta gråta. Och då var han i princip oförstående. Men vi redde ut det och jag tror verkligen på att försöka prata så mkt det går. Jag har svårt att lägga mig ledsen.

Sen märker jag att min man inte heller riktigt förstår att graviditeten tar på mina krafter (men det gör ju som sagt inte jag heller). I helgen var hans föräldrar på besök och vi gjorde saker hela tiden. På sön kväll (de åkte på måndagen) la jag mig på soffan och sa att jag var helt slut. Då kom han efter en stund: "älskling, du kan väl ta in granen från balkongen och börja såga till den så vi kan klä den" Eehh?!? Nej tack sa jag. Sen följde han med till bm i måndags och fick höra att jag skulle ta det mer lugnt. "Jag kanske ska lyssna lite mer på dig" sa han efter det.

Ojoj, lång utläggning. Strulan, välkommen! Vi har samma BF. Hur mår du?

• MiWe

Välkommen i tråden Strulan!

Och Nenne79, det är verkligen lätt att överanstränga sig, tycker det är svårt att känna innan det är "för sent" att jag tagit i för mycket.

Har tack o lov en mycket förstående sambo och jag behöver bara pusta högt så föreslår han att jag ska vila. :D

• mimixx

Har nu haft andra ultraljudet och fått se de små igen, mys! Har lämnat provet för KUB, så ska göra NUPP den 8/1, hoppas på bra värden. Hade ju bestämt att göra NIPT istället för FVP men nu visar det sig att NIPT inte går att göra vid duplex (tvillingar) så tyvärr är det enda man kan göra FVP.

Var så otroligt obeskrivligt trött innan jag fick Niferex järntabletter, men de har hjälpt superbra så nu är jag helt normal igen. Inga cravings vilket jag hade tyckt varit lite skoj att ha faktiskt :) Inget direkt illamående, bara blodtrycksfall och täppt näsa, samt att magen är sjult uppblåst på eftermiddagar och kvällar vilket är jobbigt. Känner mig ganska lyckligt lottad med symptom än så länge, men det blir nog värre sedan när tvillingmagen börjar växa, det ser verkligen groteskt ut på slutet!

Vecka 11 (10+5) nu, den enda som vet om detta är min mamma. Ska nog vänta till slutet av januari innan vi berättar officiellt.

Jo jag skulle återkomma med recension för MamaMia City (Karlavägen) - och jag ger dem 5/5 utifrån de 3 besök jag varit på. Nu har jag ju inget att jämföra med men jag upplever dem punktliga, pålitliga, väldigt förtroendeingivande, kunniga och trevliga. Jag gillar lokalerna och att det inte känns så "landstingigt" om ni förstår vad jag menar.

Hur går det för er? Och God Jul till er alla!

• Nenne79

Vill passa på att önska er alla en God Jul!

Jag skulle ha jobbat idag men är hemma. Fick - även om det satt hårt inne - semester när jag frågade igår eftersom jag är så fasansfullt trött. Jag har hittills gått igenom denna graviditet och känt mig nästan som vanligt, men nu börjar krafterna tryta verkar det som. Ibland kan jag inte sova på natten, men även efter de nätter jag sovit över 9 timmar kan jag rasa ihop på dagen och bara vilja ligga. Jag misstänker att det är graviditeten i kombination med mkt jobb och julstress, sen även stress över andra saker som fixas (läs: köpa bil, barnvagn mm). Jag äter Niferex men vet inte om jag tycker det hjälper. Kanske ska öka dosen. Ska dock avvakta till efter julhelgen och se vad 6 lediga dagar i följd kan leda till. Förhoppningsvis blir jag lite piggare igen.

Hoppas ni andra har det bra och får en skön jul med nära och kära!

• Nrk79

God jul allesammans! Hoppas ni får en fin stund med familj och vänner. Nästa år blir det lite annorlunda med en liten. Kram!

• Starshaped
    Strulan skrev 2014-12-17 15:27:27 följande:

Är 35 år (36år om några dagar) Väntar vårt första barn med BF 25 mars. Intressant tråd!

Vilken dag fyller du? :)

Jag fyller på söndag, också 36 ...

:D
  • Kies79

Roligt att läsa lite uppdateringar här det känns som vi alla har lite olika problem och symptom samtidigt som ingen är opåverkade av våra små underverk som ligger och gror!

Här känns det som om tiden flugit iväg, kan inte fatta att jag redan är i v16 (15+1). Magen börjar förråda mig genom kläderna. Berättade igår för min far, svägerskorna ikväll på självaste julafton och svärisarna på juldagen.

Illamåendet är nästan över! Har faktiskt sovit någon natt UTAN att gå upp vid 3 snåret för att kissa och äta. Hoppas det här är början på den här bra perioden som man kan läsa om Nu ska det njutas av julledighet och så längtar vi vidare till UL i mitten av jan.

God Jul & Gott Nytt År till er alla!

• MiWe

God jul allihopa!

Här är vi i Norrländska snön över jul, 17+6 idag. En vecka till RUL! :D

Igår fick vi låna en proffsdoppler och fick höra starka hjärtslag! <3 Och några sparkar, haha! :D Heeelt underbart!

• Lokattis

Här nere i södern lyser snön med sin frånvaro, men lite julkänsla kan man ju få till ändå Jag mår fortfarande lite illa (v 16+2) och sover halvkass men det har blivit mycket bättre bara den senaste veckan. Vi har RUL den 13 januari, efter det berättar jag för kollegorna på jobbet. Min ena chef och en kollega vet redan

God jul på er!

Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015