• MiWe

35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

Som rubriken lyder, tänkte skapa en tråd för oss som har lyckan att vänta första barnet och har passerat 35 år, just för att det finns en hel del vi inte har gemensamt med de yngre förstagångsmammorna.

Skulle även gärna skapa en dold grupp på Facebook om det finns intresse.

Men vi börjar väl här? ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-11 14:05
    Nu har vi en "hemlig" grupp på Facebook!
    Vill du vara med i den, gör så här:
    1- Skicka ett privat meddelande till mig här på Familjeliv där du anger antingen ditt fulla namn och stad, eller en länk till din FB-sida, eller den mailadress som du registrerat ditt FB-konto på.
    Jag kommer att lägga till dig som vän på FB för att kunna lägga till dig i gruppen sedan.

2- Om du inte lyckas skicka ett meddelande till mig här på FL, skriv bara helt enkelt i tråden att du vill vara med i FB-gruppen, så skickar jag ett privat meddelande här på FL till dig med mitt namn på FB så du kan lägga till mig istället! :)

• Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
  • räkans
    MiWe skrev 2014-11-22 21:58:22 följande:
    Sant, men du är stark som orkar vara så logisk tycker jag. :) heja dig!
    Tack! Men det går verkligen mycket upp och ner. Nu efter KUB har jag några bra dagar
  • räkans
    Nrk79 skrev 2014-11-22 16:27:46 följande:

Hoppar in här med. Är 35 från Norrköping. Bott utomlands under den tid då mina kompost träffade sina män så ligger lite efter. Nu när jag väntar första med min sambo så är de inne på sin andra. Har två vänner som väntar barn och som kommer få strax innan mig.

Är i v13, vecka 14 på måndag och har gjort kubbtestet i veckan. Var jättekul att se lilla skrutten, men vi blev placerade i högriskgruppen för ett av kromosomfelen (nr 18) och har 1/31 i risksiffra (1 på 31). Ska på fvp om ca 2,5 veckor så då får vi se om allt är ok med magen.

Åh, vilken jobbig väntan. Går det inte att göra moderkaksprov, så du slipper vänta? Håller alla tummar att det går bra! Det är ju trots allt betydligt större chans för det.
  • MiWe
    räkans skrev 2014-11-22 22:04:13 följande:

Åh, vilken jobbig väntan. Går det inte att göra moderkaksprov, så du slipper vänta? Håller alla tummar att det går bra! Det är ju trots allt betydligt större chans för det.

Min mamma (som är barnmorska) berättade att mkp görs väldigt sällan och alltid tidigt i graviditeten... nu minns jag inte innan vilken vecka, men innan kub var det iaf. Sen vet jag inte om det är just i det länet förstås. :)
  • mm77

När jag gjorde fvp berättade läkaren att riskerna för missfall är ännu lägre än vad barnmorskan pratade om, bara 0,3%. Alltså 99,7 % chans att allt går fint ur den aspekten. Jag håller tummarna.

• Nrk79
    mm77 skrev 2014-11-22 22:20:28 följande:

När jag gjorde fvp berättade läkaren att riskerna för missfall är ännu lägre än vad barnmorskan pratade om, bara 0,3%. Alltså 99,7 % chans att allt går fint ur den aspekten. Jag håller tummarna.

Tack så mycket! Efter kub var jag inte det minsta nervös för jag liksom kände att "detta gäller inte mitt foster, allt kommer gå bra". Men ju mer dagarna går och ju mer man läser, visst kommer nervositeten. Jag vill bara få klartecken att allt är ok och att jag kan njuta av min växande mage.

För vår del strulade det i våras med ett missfall och vi fick en klantig gynekolog vid ett vul i ungefär vecka 7 som typ sa att graviditeten skulle leda till missfall, men sen har vi haft bra läkarfolk som alla gett klartecken fram tills nu, så det är en riktig berg-o-dalbana med känslor.

Men visst är det mysigt att vara gravid och att göra ultra ljudet är ju hur spännande som helst! Längtar till nästa "titt".
  • mimixx

Hej!

37 år, 1a barnet, 3e IVF efter ca 3 års försök själva samt 1 år med pergotime som inte funkade. Vi var gravida 2009 men gjorde då abort då det av flera praktiska anledningar inte passade i tid då, vilket man såklart ångrade sen när det inte gick. Man trodde ju att om det gick en gång skulle det gå lätt flera gånger, men icke!

Har första VUL den 2/12, vi försöker att inte tänkt på det så mycket fram tills dess, inte vara för glada eller planerande men det är svårt. När det är gjort blir det nog mer på riktigt!

Har en del symptom som ont i brösten, känningar i livmoder och ljumskarnas ligament. smått yr och lätt illamående ibland på eftermiddagrna men inget allvarligt. 

Bor i Stockholm.

• MiWe
    MiWe skrev 2014-11-22 21:56:39 följande:

Oj, det har jag missat, att du ska göra fvp. Håller alla tummar!!!

Men alltså, jag är ju helt förvirrad. Hade t.o.m kommenterat ditt inlägg i den andra tråden ju. Förlåt Nrk79, jag kan bara skylla på gravidhjärna...
  • Nrk79
    MiWe skrev 2014-11-23 08:24:44 följande:
    Men alltså, jag är ju helt förvirrad. Hade t.o.m kommenterat ditt inlägg i den andra tråden ju. Förlåt Nrk79, jag kan bara skylla på gravidhjärna...
    Jodå, så är det dessvärre. Men oron/ledsamheten tar vi ut om och när den behövs. I dagsläget tänker jag att det är en frisk krabat där inne. :)
  • Kies79
    MiWe skrev 2014-11-22 13:23:10 följande:

Kul, vi är ju några ändå, började nästan känna mig gammal o ensam, haha! :)

Ang. KUB så resonerade vi såhär: vi gör KUB för att få en sannolikhet, OM risken är hög så gör vi ett NIPT. Det kostar ca 7000kr men ger en säkrare beräkning. Ville inte riskera missfall pga FVP i första läget. (Detta är vårt andra IVF, så man vet ju inte om det är vårt enda försök). Så tänkte vi.

Vi fick jättefina siffror på vår kub.

Plus att det var GRYMT att se liten sprattla på UL! :D

Ja så resonerar vi också. Ska göra UL/VUL i morgon och lämna blodprov etc så vi bestämmer datum för själva KUBen då. Blir det oro av resultaten så gör vi NIPT då. Känner mig tveksam och lite rädd för FVP.

NIPT kommer att ta över framöver vad jag förstår av min BM. Men idag är det för dyrt så man får göra det privat. Blodprov för att kolla DNA.

Trevlig söndag nu ska jag leta fram lite adventspynt
  • Lokattis

Hej på er!

Jag är 37 år, bor i Uppland och är gravid med bf 7 juni (imorgon v 12+0). Efter 3 års försök, 4 misslyckade inseminationer så blev jag gravid både på första frysåterföringen (dock MA i v 12 i våras) och nu på andra IVF:en. Hoppas så att det går vägen den här gången... Vi ska göra KUB-ul den 4 december, och om det blir dåliga siffror fortsätter vi med NIPT. Har mått, och mår fortfarande väldigt illa men äter nu 1 Postafen om dagen och det tar bort det värsta.

Kul med en tråd för oss "gamlingar"

Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015