• Anonym (Snart mamma)

Få pengar av mannen under barnledighet

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

• Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet
  • Anonym (Snart mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-28 16:13:47 följande:
    Du tycker 5000 kr är lyxigt?

Jag antar att han kanske inte tjänar så mycket ändå.

Varför känns det fel? Ni är ju en familj...?? Har svårt att förstå ditt resonemang.

Jag trodde att själva anledningen till att en del jobbar så hårt är för att de vill unna sin familj att leva gott? Vad ska han spara pengarna till? Sin framtida familj?
    5000 till nöjen och kläder känns lyxigt för mig! Visst blir jag ofta bjuden på restaurang m.m. av min man med. Men så är jag uppvuxen med en ensamstående mamma med vårdyrke också som inte hade de summorna att röra sig med och jag har aldrig varit van med pengar. Pluggade sedan och tog bidrag och jobbade extra. Det är bara de senaste åren jag fått in mer än 8000 i månaden totalt. 

Jag tycker min man är rik, har flera riktigt (riktigt!) dyra bilar och ett stort centralt hus. Han jobbar hårt för att han brinner för sitt jobb, han gör det inte för pengarna. Han har också haft det sämre ställt som ung. Vi är väl ganska "nyrika", det började gå riktigt bra för honom för tio år sedan, och vet fortfarande inte riktigt vad man ska med pengarna till än att bjuda vänner och familj på resor och dyra presenter samt välgörenhet. 
  • Fidelisen
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 16:27:28 följande:

5000 till nöjen och kläder känns lyxigt för mig! Visst blir jag ofta bjuden på restaurang m.m. av min man med. Men så är jag uppvuxen med en ensamstående mamma med vårdyrke också som inte hade de summorna att röra sig med och jag har aldrig varit van med pengar. Pluggade sedan och tog bidrag och jobbade extra. Det är bara de senaste åren jag fått in mer än 8000 i månaden totalt. 

Jag tycker min man är rik, har flera riktigt (riktigt!) dyra bilar och ett stort centralt hus. Han jobbar hårt för att han brinner för sitt jobb, han gör det inte för pengarna. Han har också haft det sämre ställt som ung. Vi är väl ganska "nyrika", det började gå riktigt bra för honom för tio år sedan, och vet fortfarande inte riktigt vad man ska med pengarna till än att bjuda vänner och familj på resor och dyra presenter samt välgörenhet. 

Så att bjuda vänner och familj på dyra grejer är ok, men att du ska ha det lika bra som honom ekonomiskt känns konstigt?
  • Harmagedon

Vi hade egna konton när vi var föräldralediga men tjänade väldigt lika och delade rakt av på ledigheten så det var ju inte direkt klurigt för oss.

Mina föräldrar däremot hade ett annorlunda upplägg som kanske kan funka för er. Mamma avstod från en utbildning hon kommit in på för att vara hemma med oss. Så de använde sina pengar som gemensamma (det mesta gick nog åt till oss barn och det nödvändigaste ändå) och pappa satte undan privata pensionspengar till mamma samt tog en livförsäkring på sig själv. Senare drev de framgångsrika företag tillsammans så mamma har en god ekonomi nu men sånt kan man ju inte veta.

Hade hon gått tillbaka och knegat på i ett lågbetalt yrke hade hennes pension inte räckt för att hon skulle kunnat behålla sitt hus nu när pappa dog relativt ung.

• Anonym (Snart mamma)
    Fidelisen skrev 2014-11-28 16:54:58 följande:
    Så att bjuda vänner och familj på dyra grejer är ok, men att du ska ha det lika bra som honom ekonomiskt känns konstigt?
    Det är klart att han vill att jag ska ha det bra, men jag har inte direkt något att klaga på vad gäller ekonomin, eller något annat i mitt liv direkt. Vi är lyckliga tillsammans. Fram tills nu har det aldrig slagit mig att jag skulle få pengar av honom. Jag har så jag klarar mig gott och tjänar ju i vilket fall på att vi bor tillsammans. Han bjuder mig ofta på olika saker, men jag behöver inga diamantsmycken eller dyra väskor för att vara lycklig. 

Det jag skulle vilja är att vi kom fram till ett bra sätt att ordna ekonomin när vi får barn. Det måste vara fler än vi som lever tillsammans och inte har gemensam ekonomi? 

Men jag har fått en del tips ovan som jag är tacksam för!
  • enmamma

När jag avstår från att jobba och istället tar hand om gemensamma barn är det självklart för min man att stå för alla utgifter. Glöm inte att pensionsspara.
    Vi bodde utomlands 3 år med 2 småttingar, mån till fredag var det mitt jobb att ansvara för ungarna och hemmet.
    Du kommer troligen själv ansvara för läkarbesök, tvätt och vara ansvarig för barnet hela dygnet.
    Jag gillar ditt tänk att du inte vill leva på makens pengar men nu ställer du upp på honom. Utan dig behöver han barnflicka eller så kan han inte jobba.

• Anonym (Snart mamma)

Förresten har jag sett många trådar där det framgått att män varit väldigt missnöjda med kvinnor som gått hemma med barnen och inte arbetat utan bara levt på mannen. Jag vill ju inte att han ska känna så heller.

Men det är bra i Sverige där de flesta män kan kräva pappaledighet, min man hade väldigt gärna varit hemma med vårt barn ett halvår. 

• Anonym (Snart mamma)
    enmamma skrev 2014-11-28 17:15:00 följande:

När jag avstår från att jobba och istället tar hand om gemensamma barn är det självklart för min man att stå för alla utgifter. Glöm inte att pensionsspara.
    Vi bodde utomlands 3 år med 2 småttingar, mån till fredag var det mitt jobb att ansvara för ungarna och hemmet.
    Du kommer troligen själv ansvara för läkarbesök, tvätt och vara ansvarig för barnet hela dygnet.
    Jag gillar ditt tänk att du inte vill leva på makens pengar men nu ställer du upp på honom. Utan dig behöver han barnflicka eller så kan han inte jobba.

Tack för svar! Hade ni helt gemensam ekonomi under den perioden?
  • enmamma

Har alltid gemensam ekonomi, det funkar eftersom vi ställer upp för varandra
    och unnar varandra att spendera efter eget huvud.

• Anonym (Snart mamma)

Okej, jag ska nog ta upp det här med gemensam ekonomi för det verkar ju så himla mycket enklare. Jag kommer ju inte göra av med en massa pengar bara för att jag har tillgång till dem, och det vet ju min man om. Antar att jag kommer spendera ungefär lika mycket som jag gör i dagsläget och det kommer han absolut inte ha något emot. 

• Anonym (m)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 17:37:16 följande:

Okej, jag ska nog ta upp det här med gemensam ekonomi för det verkar ju så himla mycket enklare. Jag kommer ju inte göra av med en massa pengar bara för att jag har tillgång till dem, och det vet ju min man om. Antar att jag kommer spendera ungefär lika mycket som jag gör i dagsläget och det kommer han absolut inte ha något emot. 

Har du arbete att återgå till efter föräldraledigheten?
Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet