• Anonym (Snart mamma)

Få pengar av mannen under barnledighet

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

• Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet
  • Anonym (Fattar inget)
    Ess skrev 2014-12-01 20:33:10 följande:

Vissa regler måste man ju ha gemensamt om båda har barn.

Men hur hade du själv som mamma ställt dig till att ditt ex (barnens pappas) nya, hade kommit in och börjat uppfostra dina barn enligt sitt eget huvud?

Jag ser det inte lika grovt som du, utan mer att du och dina barn hade fått försaka det mesta för att hans barn skulle ha sitt habegär stillat.

Men jag skulle aldrig drömma om att betala en 5 öring för hans barn. Det fick/får han själv göra. 

Jag hade/har mycket, mycket roligare saker att göra för det jag tjänar.

Om det kommer in en kvinna i mina barns liv som ska bo ihop med dem så ser jag gärna att hon är delaktig. Eller var går gränsen? Om det är små barn och de klättrar i bokhyllan ska hon inte bry dig då? Eller stora barn som tjuvröker ska hon strunta i det då? Sen kan ju det vara att hon har jätteknäppa regler och då får man ju diskutera det. Men att hon bara skulle strunta i dem är nog inget jag önskar.

Vad gäller habegär så är jag rädd att mina barn också skulle ha det och inte bara försaka för de andras skull. Det skulle ju inte heller vara rättvist. Men det betyder inte att jag tycker att det vore rätt att mina barn kom tex i märkeskläder och hans hade gammal lump. Nej det hade nog fått vara så lika som möjligt om jag skulle vara nöjd.

Men nu är ju det här helt teoretiskt och så jag skulle önska att det var om jag skilde mig.
  • Anonym (obs)
    Anonym (Fattar inget) skrev 2014-12-01 20:50:49 följande:

Om det kommer in en kvinna i mina barns liv som ska bo ihop med dem så ser jag gärna att hon är delaktig. Eller var går gränsen? Om det är små barn och de klättrar i bokhyllan ska hon inte bry dig då? Eller stora barn som tjuvröker ska hon strunta i det då? Sen kan ju det vara att hon har jätteknäppa regler och då får man ju diskutera det. Men att hon bara skulle strunta i dem är nog inget jag önskar.

Vad gäller habegär så är jag rädd att mina barn också skulle ha det och inte bara försaka för de andras skull. Det skulle ju inte heller vara rättvist. Men det betyder inte att jag tycker att det vore rätt att mina barn kom tex i märkeskläder och hans hade gammal lump. Nej det hade nog fått vara så lika som möjligt om jag skulle vara nöjd.

Men nu är ju det här helt teoretiskt och så jag skulle önska att det var om jag skilde mig.

Håller med. Skulle aldrig kunna bo i ett hushåll där barnen hade markanta skillnader i levnadsstandarden. Om det skulle vara bonusbarnen skulle jag bidra till deras försörjning. Om det skulle gälla mina egna barn skulle jag nog separera om min partner absolut inte ville bidra.
  • Ess
    Anonym (obs) skrev 2014-12-01 21:16:56 följande:
    Håller med. Skulle aldrig kunna bo i ett hushåll där barnen hade markanta skillnader i levnadsstandarden. Om det skulle vara bonusbarnen skulle jag bidra till deras försörjning. Om det skulle gälla mina egna barn skulle jag nog separera om min partner absolut inte ville bidra.
    Om du inte hade några barn själv, utan det bara gällde att bidra och inte få något alls igen, mer än en tom plånbok. Hade det varit lika intressant då?

Vem skulle betala för mina hobbys, i fall jag lagt pengar på hans ungar.
    Eller du hade tänkt att jag skulle avstå det jag tyckte var kul bara för att jag skulle betala för något jag inte ens ville ha?
    Tillhör du de snåla pengakåta föräldrarnas skara, där alla andra ska stå för vad du och ditt ex dragit på er?

Jag kunde kanske skaffat en häst till och tvingat honom betala. Tyvärr kan inte dina ungar komma mer eftersom det inte finns råd, nu när jag har xx antal hästar som måste ha mat och skor osv.

Så många himla duktiga människor det finns, vissa har aldrig ens levt på det viset, men kan ändå allt......................Helt fantastiskt!
  • Ess
    Anonym (Fattar inget) skrev 2014-12-01 20:50:49 följande:

Små barn som klättrar på bokhyllan plockar hon ner.

Men hon kommer inte att ha en sådan relation med tex en äldre tonåring att den håller för att hon ska gå in och spela polis om hen rökar. I alla fall inte om hon kommit in senare i deras liv. Det ligger på föräldrarna att ta hand om, det är dessutom ingen överhängande fara, som om man jämför med att klättra på bokhyllan. Även skolk ligger på föräldrarna.
  • Ess
    Ess skrev 2014-12-01 21:32:54 följande:
    Jag kunde kanske skaffat en häst till och tvingat honom betala. Tyvärr kan inte dina ungar komma mer eftersom det inte finns råd, nu när jag har xx antal hästar som måste ha mat och skor osv.
    Skrev fel ord här. Det ska inte va "tvinga att betala", för det gör han ju självmant eftersom vi ju är en familj.
  • Anonym (fasf)
    Om du inte hade några barn själv, utan det bara gällde att bidra och inte få något alls igen, mer än en tom plånbok. Hade det varit lika intressant då?

Eller du hade tänkt att jag skulle avstå det jag tyckte var kul bara för att jag skulle betala för något jag inte ens ville ha?
    Tillhör du de snåla pengakåta föräldrarnas skara, där alla andra ska stå för vad du och ditt ex dragit på er?

Så många himla duktiga människor det finns, vissa har aldrig ens levt på det viset, men kan ändå allt......................Helt fantastiskt!
    Folk är olika. Jag har ingen toppen-lön, men min man tjänar ingenting. Han har 2 barn som det skall betalas underhåll för, och det står jag för med mina pengar. Det har jag gjort sedan den dag vi flyttade ihop, för jag vet att det varit omöjligt för oss att vara tillsammans annars. En smäll jag är beredd att ta för att få vara med honom.
    Nej, jag har inte råd med egna saker, hobbies mm, men det är inte viktigast för mig.
  • Anonym (Fattar inget)

Jag hoppas att jag hade resonerat likadant om jag inte hade några barn själv. Vi har aldrig gjort någon skillnad på tex mina syskons bonusbarn och biologiska barn. Det hade ju varit konstigt tycker jag.

Du får ju göra som du vill med dina intressen jag skriver bara hur jag hoppas att jag hade gjort. Tillhör du de där snåla oförstående styvföräldrarna som bara bryr sig om sig själva?
  • Ess
    Anonym (Fattar inget) skrev 2014-12-01 21:46:59 följande:
    Jag hoppas att jag hade resonerat likadant om jag inte hade några barn själv. Vi har aldrig gjort någon skillnad på tex mina syskons bonusbarn och biologiska barn. Det hade ju varit konstigt tycker jag.

Du får ju göra som du vill med dina intressen jag skriver bara hur jag hoppas att jag hade gjort. Tillhör du de där snåla oförstående styvföräldrarna som bara bryr sig om sig själva?
    Styvförälder är jag inte, vi är våra namn för varann och inget annat. Som jag tidigare skrivit så skulle jag aldrig försaka något för deras skull.
  • Ess
    Anonym (Fattar inget) skrev 2014-12-01 21:46:59 följande:

Styvförälder är jag inte, vi är våra namn för varann och inget annat. Som jag tidigare skrivit så skulle jag aldrig försaka något för deras skull.
  • Ess
    Anonym (fasf) skrev 2014-12-01 21:42:14 följande:
    Folk är olika. Jag har ingen toppen-lön, men min man tjänar ingenting. Han har 2 barn som det skall betalas underhåll för, och det står jag för med mina pengar. Det har jag gjort sedan den dag vi flyttade ihop, för jag vet att det varit omöjligt för oss att vara tillsammans annars. En smäll jag är beredd att ta för att få vara med honom.
    Nej, jag har inte råd med egna saker, hobbies mm, men det är inte viktigast för mig.
    Du är gåsen som värper guldäggen, gött för honom.
    Hur kunde han bli helt oförmögen att betala för sina barn för att ni flyttade ihop, underhållet beräknas enbart på hans inkomst. 
Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet