• Anonym (Snart mamma)

Få pengar av mannen under barnledighet

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

• Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet
  • Anonym (Snart mamma)
    Anonym (m) skrev 2014-11-28 17:39:20 följande:
    Har du arbete att återgå till efter föräldraledigheten?
    Japp! Tydligen var det inte några problem att förlänga vikariens kontrakt ett halvår och sen ta mig tillbaka, även om inte lagen kräver det. Faktum är att min arbetsgivare tyckte det var bättre i och med att det tar ett tag för vikarien att komma in i arbetet och hinna genomföra och slutföra sina egna projekt. 
  • EnGladPingvin

Det enklaste vore såklart gemensam ekonomi. Ett annat alternativ är att han betalar dig hälften av ditt inkomstbortfall under föräldraledigheten.

• isadora81

Han ska självklart ersätta dig med den lön och det pensionssparande som du skulle haft om du hade gått tillbaka till jobbet. Det är ju det du förlorar för att du gör honom en tjänst och tar den del som ni hade kommit överens om att han skulle ta. Det borde han tycka är självklart och han borde ha föreslagit det i samband med att han bad dig vara ledig istället för honom.

• Frontline

Fattar inte varför en del ska lägga pengar på hög för är man en familj så kör man väl gemensam ekonomi...
    Vad ska han göra med alla pengar själv ge sig ut och resa, festa eller köpa en massa saker?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (obs)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 17:45:33 följande:

Japp! Tydligen var det inte några problem att förlänga vikariens kontrakt ett halvår och sen ta mig tillbaka, även om inte lagen kräver det. Faktum är att min arbetsgivare tyckte det var bättre i och med att det tar ett tag för vikarien att komma in i arbetet och hinna genomföra och slutföra sina egna projekt. 

Tänk på att det ALLTID är ekonomisk risktagning att ta på sig den traditionella kvinnorollen.

Du är en ung (?) kvinna i början på din karriär. Sumpa inte din karriär utan att tänka efter riktigt jävla noga.

Den extra föräldraledigheten kan i värsta fall ha oanade och oönskade konsekvenser för din karriär. Varför kan din man inte ta föräldraledigt? Varför är hans karriär viktigare än din? Är inte din karriär viktigare på grund av att den är skörare än hans?
  • Anonym (obs)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 16:19:55 följande:

Min man är verkligen inte hemsk med mening som det låter på några, det verkade rättvist för oss att var och en bekostade sin ledighet när den var lika lång. Nu har vi inte riktigt hunnit prata om de förändrade omständigheterna då han är iväg med jobbet en vecka. 

Anledningen till att vi inte delar procentuellt är för att det hade varit ett skämt i princip. I alla fall om han räknat med utdelning. Jag är säker på att han kommer vilja ersätta mig men jag vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det. 

Kanske en bra idé att han skulle sätta in det jag fått i föräldrapenning i Sverige plus till pensionssparande. Det är ju en riktlinje att gå på!

Varför skulle svensk föräldrapenning vara en bra riktlinje för er? Ni bor ju inte ens i sverige.

Tänk på att din situation är mycket skörare än svenska mammors just för att du inte bor i sverige. Sämre socialförsäkringssystem. Tuffare arbetsmarknadsvillkor. Du riskerar med andra ord mycket mer än svenska mammor när du tar merparten av föräldraledigheten.
  • Anonym (fasf)
    isadora81 skrev 2014-11-28 18:15:15 följande:
    Han ska självklart ersätta dig med den lön och det pensionssparande som du skulle haft om du hade gått tillbaka till jobbet. Det är ju det du förlorar för att du gör honom en tjänst och tar den del som ni hade kommit överens om att han skulle ta. Det borde han tycka är självklart och han borde ha föreslagit det i samband med att han bad dig vara ledig istället för honom.
    Hur mycket pengar har mannen lagt undan till sig själv att använda varje månad under föräldraledigheten, som han nu inte skall ha till det?

Som sagt, du är ledig "mot din vilja" då han skulle varit det. Han bör betala dig det du skulle fått i full lön för att jobba, allt annat gör dig till förlorare.

I vårt hem har vi också olika inkomster. Min man tjänar 0 kr och jag tjänar 42 000 per månad (innan skatt). Vi delar lika på allt. Självklart.
  • Anonym (Mumin)

Om jag fick en krona för varje gång jag hört att en man vill vara föräldraledig, men när det väl kommer till kritan kan han inte skulle jag vara rik. Konstigt att kvinnor alltid kan ....

Ok, oavsett ska han såklart täcka upp för hela din inkomstförlust plus extra för pension under den tid han skulle ha varit hemma. Vilket jag förstår är halva föräldraledigheten.

• TigerLilySwe

Tidigare fick jag en överföring av min man mitt i månaden då jag hade lägre inkomst än han hade. Nu för vi över till olika konton och behåller en egen summa för privat bruk på eget konto. Ett konto disponeras för mat, barnen, löpande utgifter etc. Det blir i praktiken så att min man avvarar är en större summa för vårt gemensamma liv då han tjänar mer men vi har lika mycket över för privat bruk. Så ska det vara, tycker jag.

• Anonym (Karin)

Kan du utan problem vara borta från jobbet i 13 månader? Missar du löneökningar då? Kommer du kunna utföra samma uppgifter när du kommer tillbaka, på ett kvalificerat arbeta brukar det ju hända rätt mycket på ett år. Jag är civilingenjör och var borta från jobbet i 9 månader. Det var ganska tufft att komma tillbaka, mycket att läsa ifatt och sätta sig in i.

Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet