• Anonym (Snart mamma)

Få pengar av mannen under barnledighet

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

• Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet
  • Anonym (fasf)
    Ess skrev 2014-12-01 22:01:03 följande:
    Du är gåsen som värper guldäggen, gött för honom.
    Hur kunde han bli helt oförmögen att betala för sina barn för att ni flyttade ihop, underhållet beräknas enbart på hans inkomst. 
    Han är inte från Sverige, och när han flyttade hit till mig förlorade han sin inkomst, men hade ett i domstol fastslaget underhåll att betala. Oavsett inkomst.
    Och - nja... han hade föredragit att själv ha en inkomst istället för att leva på mig, men det får bli efter lite mer svenska-studier.
  • Anonym (Fattar inget)
    Ess skrev 2014-12-01 21:55:32 följande:

Styvförälder är jag inte, vi är våra namn för varann och inget annat. Som jag tidigare skrivit så skulle jag aldrig försaka något för deras skull.

Styvförälder är den som bor i en familj där det finns barn som inte är ens egna. Fast egentligen bara om man är gifta, det är ni kanske inte.

Det har framgått tydligt och det blir inte trevligare ju fler gånger du skriver det.
  • Anonym (obs)
    Ess skrev 2014-12-01 21:32:54 följande:

Om du inte hade några barn själv, utan det bara gällde att bidra och inte få något alls igen, mer än en tom plånbok. Hade det varit lika intressant då?

Vem skulle betala för mina hobbys, i fall jag lagt pengar på hans ungar.

Eller du hade tänkt att jag skulle avstå det jag tyckte var kul bara för att jag skulle betala för något jag inte ens ville ha?

Tillhör du de snåla pengakåta föräldrarnas skara, där alla andra ska stå för vad du och ditt ex dragit på er?

Jag kunde kanske skaffat en häst till och tvingat honom betala. Tyvärr kan inte dina ungar komma mer eftersom det inte finns råd, nu när jag har xx antal hästar som måste ha mat och skor osv.

Så många himla duktiga människor det finns, vissa har aldrig ens levt på det viset, men kan ändå allt......................Helt fantastiskt!

Om jag inte skulle ha några barn själv skulle det ju aldrig bli några skillnader i levnadsstandard för barnen ju, oavsett hur fattigt de än levde.

Jag är nog en typisk kvinna (eller typisk människa, vad vet jag) på det sättet att jag inte gillar lidande. Ju närmare inpå mig själv desto obehagligare. Därför skulle jag förmodligen öppna plånboken för mina potentiella bonusbarn OM föräldrarna var oförmögna att försörja dem ordentligt.

Jag är nog också en typisk kvinna på det sättet att familjen och en vi-känsla är viktig för mig. Därför har jag gärna en gemensam ekonomi med min partner. Och jag skulle i så fall även indirekt försörja mina fattiga bonusbarn om jag hade några sådana.

Jag har förstått att bonusfamiljelivet var annorlunda för dig och inte en odelat positiv upplevelse vad det verkar som. Jag kan förstå det eftersom jag tidigare själv levt i en bonusfamilj och vet att det inte är det enklaste. Du får tycka vad du vill (såklart) men vi som tycker annorlunda har också rätt att tycka. Och det är varken dumt eller naivt att vilja vara familj eller bidra till försörjningen av andras barn. Det är bara ett annat sätt att se på saken och ett annat sätt att leva på.
  • Ess
    Anonym (Fattar inget) skrev 2014-12-01 22:23:39 följande:
    Styvförälder är den som bor i en familj där det finns barn som inte är ens egna. Fast egentligen bara om man är gifta, det är ni kanske inte.

Det har framgått tydligt och det blir inte trevligare ju fler gånger du skriver det.
    Nope, styv/bonusförälder är en roll man tar om man gillar barnen och alla tycker det känns rätt. Huruvida man är gift eller inte spelar ingen roll.
  • Anonym (obs)
    Ess skrev 2014-12-02 17:24:38 följande:

Nope, styv/bonusförälder är en roll man tar om man gillar barnen och alla tycker det känns rätt. Huruvida man är gift eller inte spelar ingen roll.

'Styvmamma' är klart och tydligt språkligt definierat. Precis som 'mamma' eller 'badboll' är. Så även om du själv inte definierar dig som 'styvmamma' så kommer samhället i stort göra det.
  • Ess
    Anonym (fasf) skrev 2014-12-01 22:03:20 följande:
    Han är inte från Sverige, och när han flyttade hit till mig förlorade han sin inkomst, men hade ett i domstol fastslaget underhåll att betala. Oavsett inkomst.
    Och - nja... han hade föredragit att själv ha en inkomst istället för att leva på mig, men det får bli efter lite mer svenska-studier.
    Okej, jag trodde han bodde i Sverige redan.
    Hoppas att han hittar ett hyfsat jobb sen.
  • Anonym (Fattar inget)
    Anonym (obs) skrev 2014-12-02 17:29:01 följande:

'Styvmamma' är klart och tydligt språkligt definierat. Precis som 'mamma' eller 'badboll' är. Så även om du själv inte definierar dig som 'styvmamma' så kommer samhället i stort göra det.

• Ess
    Anonym (obs) skrev 2014-12-02 17:29:01 följande:
    Jag ser det som ordet "alkoholist". Man är inte alkoholist bara för att man smakar en droppe eller dricker ett glas vin, men vart går sen gränsen för när man är sk "alkoholist".
    Precis som att man inte är styvmamma för att partnern har ungar som kommer ibland.
  • Anonym (obs)
    Ess skrev 2014-12-02 18:58:38 följande:

Jag ser det som ordet "alkoholist". Man är inte alkoholist bara för att man smakar en droppe eller dricker ett glas vin, men vart går sen gränsen för när man är sk "alkoholist".

Precis som att man inte är styvmamma för att partnern har ungar som kommer ibland.

Man är ju mamma även om man aldrig träffar sina barn. På samma sätt är man styvmamma även om man sällan träffar styvbarnen.
  • Ess
    Anonym (obs) skrev 2014-12-02 19:04:22 följande:
    Man är ju mamma även om man aldrig träffar sina barn. På samma sätt är man styvmamma även om man sällan träffar styvbarnen.
    Det är en enorm skillnad att själv ha fött sina barn, då är man mamma.

Orden styv/bonus har bara kommit till för att någon ville försöka skapa familjeband som i många fall inte existerar. Allt för att efterlikna den sk kärnfamiljen. Trots att en sammansatt familj inte fungerar likadant.
    Jag köper inte de fejkade lögn orden, och använder dem inte.

Finns det ett band mellan barnet och den vuxne är det ok att kalla för styv/bonus.
    Annars är det namnen som gäller och vid närmre förklaring, pappas fru, makens barn sen tidigare.

Men nu har vi kapat ts tråd och kommit lååååååångt från ursprungsfrågan.
    Förlåt ts!
  • Anonym (Fattar inget)
    Ess skrev 2014-12-02 21:27:22 följande:

Orden styv/bonus har bara kommit till för att någon ville försöka skapa familjeband som i många fall inte existerar. Allt för att efterlikna den sk kärnfamiljen. Trots att en sammansatt familj inte fungerar likadant.

Finns det ett band mellan barnet och den vuxne är det ok att kalla för styv/bonus.

Annars är det namnen som gäller och vid närmre förklaring, pappas fru, makens barn sen tidigare.

Förlåt ts!

Ja det är så olika hur man använder ord. Styvmamma kallar jag en kvinna som bor i en familj där det finns barn men som inte bryr sig om dem, som du. Det kommer nog från Askungen gissar jag. Bonusmamma är en kvinna som finns i familjen som tillför något positivt för barnen eller i varje fall vill få det att funka.

Ja det har hamnat långt iväg med tanke på att ts väntar parets första barn och inga bonusbarn finns vad jag har förstått.
  • Anonym (rättvis)
    Ess skrev 2014-12-02 21:27:22 följande:

Förlåt ts!
    Håller med här.

Jag har inte någon styvmamma, däremot har jag en bra relation till kvinnan som min pappa flyttade ihop med samtidigt som jag började skolan. Den kvinnan har alltid gjort sitt bästa för att jag skulle ha det bra, men någon kalla-det-vad-ni-vill-mamma har hon aldrig varit för mig.
  • Anonym (Snart mamma)

Oj vad många svar som hunnit komma in under helgen! Många tankar om hur vi gör med vår ekonomi tydligen. 

Jag tänkte berätta lite vad vi kommit fram till. Och till att börja med, vi bor alltså inte i Sverige. Här har pappor inte rätt till föräldraledighet och min mans arbetsgivare som först hade nästintill lovat att det skulle vara okej att han var hemma 6 månader ändrade sig. Alltså får han säga upp sig eller fortsätta jobba.

Vidare har vi kommit överens om att sätta in på gemensamt konto procentuellt i framtiden vilket jag kommer tjäna mycket på. Eftersom jag inte har någon inkomst under detta året sätter han in allt på det gemensamma kontot och därifrån kan jag ta det jag behöver. Han sätter även in för pensionssparande till mig lika mycket som jag gjort om jag jobbat. Mina sparpengar tycker han att jag ska spara, eller göra vad jag vill med.

Min man är verkligen inte elak som många av er verkar tro, vi hade bara inte hunnit diskutera de förändrade omständigheterna. Han inser att det är ett heltidsjobb att ta hand om VÅRT barn och att han har tur att jag kan vara hemma då vi inte vill ha barnet på dagis innan det fyllt ett år.

Tack till er som haft användbara tips!

• Anonym (obs)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-12-02 22:11:43 följande:

Oj vad många svar som hunnit komma in under helgen! Många tankar om hur vi gör med vår ekonomi tydligen. 

Jag tänkte berätta lite vad vi kommit fram till. Och till att börja med, vi bor alltså inte i Sverige. Här har pappor inte rätt till föräldraledighet och min mans arbetsgivare som först hade nästintill lovat att det skulle vara okej att han var hemma 6 månader ändrade sig. Alltså får han säga upp sig eller fortsätta jobba.

Vidare har vi kommit överens om att sätta in på gemensamt konto procentuellt i framtiden vilket jag kommer tjäna mycket på. Eftersom jag inte har någon inkomst under detta året sätter han in allt på det gemensamma kontot och därifrån kan jag ta det jag behöver. Han sätter även in för pensionssparande till mig lika mycket som jag gjort om jag jobbat. Mina sparpengar tycker han att jag ska spara, eller göra vad jag vill med.

Min man är verkligen inte elak som många av er verkar tro, vi hade bara inte hunnit diskutera de förändrade omständigheterna. Han inser att det är ett heltidsjobb att ta hand om VÅRT barn och att han har tur att jag kan vara hemma då vi inte vill ha barnet på dagis innan det fyllt ett år.

Tack till er som haft användbara tips!

Det låter bra!

Jag har aldrig tvivlat på din man. Däremot tvivlade jag ett tag på dig och din förmåga att ta hand om dig ekonomiskt. Det är nämligen typiskt kvinnor att offra sig för familjen och inte få något tillbaka och du var på god väg kändes det som.

Allt väl men glöm inte bort din egen karriär bara.
  • Anonym (Snart mamma)
    Anonym (obs) skrev 2014-12-02 22:17:38 följande:
    Det låter bra!

Jag har aldrig tvivlat på din man. Däremot tvivlade jag ett tag på dig och din förmåga att ta hand om dig ekonomiskt. Det är nämligen typiskt kvinnor att offra sig för familjen och inte få något tillbaka och du var på god väg kändes det som.

Allt väl men glöm inte bort din egen karriär bara.
    Haha tack!

Jag ska inte vara hemma en dag längre än detta året, kommer sakna jobbet. 
Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet