• Anonym (Snart mamma)

Få pengar av mannen under barnledighet

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

• Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet
  • Anonym (C)

Du ska ha av honom så det täcker din normala månadslön. Du skulle ju egentligen ha jobbat.

• sextiotalist
    Stjärnfall76 skrev 2014-11-28 15:56:58 följande:

Är det inte dags att bilda famiilj på riktigt? Dvs ha gemensam ekonomi, nu är ni har barn. Det är ju flera 1000 han måste täcka upp till dig tycker jag. Hur gör ni med hushållsysslor? Annars ska han ju betala dig för det du utför i hemmet om du gör mer än honom. Ta vad en städerska kostar + sociala avgifter.

Vad gäller när du passar ert barn åt honom, kolla upp vad en nanny tar så får han väl betala dig det.Lägg till sociala avgifter med pensionsparande osv.

Men som sagt, känns märkligt att en ska ha mer pengar än den andre i en familj.

vaddå bilda familj på riktigt, självklart kan man ha separat ekonomi och ändå vara familj på riktigt
  • FIame

Aldrig i livet gemensam ekonomi med någon som endast är ute efter att nalla på ens intjänade pengar. Tvärtom i dessa lägen strikt åtskild ekonomi, hälften av alla utgifter betalas av var och en, delas in i minsta krona.

• sextiotalist

Mitt förslag är att ni bidrar till er gemensamma del av ekonomin efter förmåga. Något vi gjort.

Under den här perioden så kommer han stå för den största delen, men det kan komma en tid då det kan bli det omvända.

Personligen skulle jag aldrig vara bekväm med gemensam ekonomi. Troligen skulle det vara en orsak att inte flytta ihop med någon om det kravet finns med.

Men att man perioder få bära en större del av det gemensamma är inget som jag ser som något konstigt och oavsett hur man lägger upp sin ekonomi så är generositet åt båda hållen självklart

• Anonym (obs)
    FIame skrev 2014-11-29 11:38:55 följande:

Aldrig i livet gemensam ekonomi med någon som endast är ute efter att nalla på ens intjänade pengar. Tvärtom i dessa lägen strikt åtskild ekonomi, hälften av alla utgifter betalas av var och en, delas in i minsta krona.

Aldrig i livet att bilda familj med någon som är ute efter att nalla ens tjänster utan några som helst gentjänster.

Inser du att ts planerar att ta hand om DERAS gemensamma barn på EGEN HAND. Vem.utnyttjar vem?
  • nevermind
    Anonym (obs) skrev 2014-11-28 19:31:14 följande:
    Tänk på att det ALLTID är ekonomisk risktagning att ta på sig den traditionella kvinnorollen.

Du är en ung (?) kvinna i början på din karriär. Sumpa inte din karriär utan att tänka efter riktigt jävla noga.

Den extra föräldraledigheten kan i värsta fall ha oanade och oönskade konsekvenser för din karriär. Varför kan din man inte ta föräldraledigt? Varför är hans karriär viktigare än din? Är inte din karriär viktigare på grund av att den är skörare än hans?
    Håller helt med! Varför väljer alltid kvinnorna bort jobb? Sen sitter de där ensamma och fattiga och då är det samhällets fel allting...
  • Fidelisen

Jag förstår inte varför just pengar ska vara en så stor sak.

Är det inte ett större åtagande att skaffa barn tillsammans än att alla pengar i förhållandet tillhör alla i förhållandet?

• Anonym (fasf)
    nevermind skrev 2014-11-29 12:24:31 följande:
    Håller helt med! Varför väljer alltid kvinnorna bort jobb? Sen sitter de där ensamma och fattiga och då är det samhällets fel allting...
    Är inte barn viktigare än jobb?
    Får man lov att tycka så?
    Får man prioritera tid med barnen då de är små, istället för att välja karriären?
    Det verkar vara nära på förbjudet med liknande tankar och känslor nuförtiden.
  • Anonym (obs)
    Fidelisen skrev 2014-11-29 12:42:10 följande:

Jag förstår inte varför just pengar ska vara en så stor sak.

Är det inte ett större åtagande att skaffa barn tillsammans än att alla pengar i förhållandet tillhör alla i förhållandet?

Traditionellt var mannen försörjaren i familjen medans kvinnan tog hand om barnen och hemmet. En till synes balanserad och rättvis arbetsfördelning i en familj där båda drar nytta av varandra.

I en modern familj delar mannen och kvinnan på försörjningsbördan och bördan av att sköta barn och hem lika. Förmodligen en ännu mer balanserad och rättvis arbetsfördelning.

Sedan finns det familjer där den ene inte bidrar med någonting till familjen medans den andra faktiskt gör det. Det kan vara antingen bidrag i form av arbetsinsats utanför eller i hemmet. Den ene bidrar alltså med mer än den andra. I ts fall kommer det ju att bli så. Ts sambo kommer inte att bidra med varken pengar eller med att sköta om barn eller hem. Medans ts kommer att sköta både barn och hem. En något obalanserad och orättvis arbetsfördelning utan givande och tagande.
  • KakanSmakan

Vad kommer det sig att ni har delat upp er ekonomi såhär från början? Är det på ditt eller hans initiativ? Har du talat med honom om vad han vill och känner. Du kan ju inte tassa på tå kring en så här viktig fråga?!

Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet