• Jempa82

Utredning 2015 följas åt?

Hejsan
    Mitt namn är Jenny och är 32 år gammal jag bor i Sthlm tillsammans med min man.
    Vi har i skrivande stund försökt få barn i 2 års tid utan resultat.
    Min man har en dotter på 16 år sedan tidigare.
    Idag 5/12 2014 ringde jag och bokade tid för utredning.
    Fick tid den 16 Januari¨.
    Jag hoppas¨på att det är andra par där ute som gärna vill följas åt.

• Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?
  • Agronomen

Imorse var jag och lämnade blodprov på CvL-kliniken och fick med material till sambon för hans prov.

Måste säga att de alla var väldigt trevliga som jobbade där och inte alls hade den där stressade, lite dömande attityden som man tyvärr kan stöta på i allmänvården ibland. Känns jätteskönt att vara igång och det kommer bli svårt att hålla sig i en hel månad tills dess vårt första möte är!

• nittondemars

Hej!

Jag hoppar med i den här tråden om det är ok?!

Jag och min sambo ska till fertkliniken för utredning på onsdag. Just nu är det så mycket känslor, både positiva och negativa, att jag inte kan tänka klart...

Jag läste att det är flera av er som just påbörjat utredning. Jag skulle bli jätteglad om någon vill berätta hur det var för er på första mötet. Vad pratade ni om, vilka frågor ställde de till er? Vad gjorde de för undersökningar? Pratade ni om behandlingar eller kommer det senare?

(sperma- och blodprov har vi redan tagit, inför mötet på onsdag)

• TessOphira
    nittondemars skrev 2015-02-02 15:16:29 följande:

Hej!

Jag hoppar med i den här tråden om det är ok?!

Jag och min sambo ska till fertkliniken för utredning på onsdag. Just nu är det så mycket känslor, både positiva och negativa, att jag inte kan tänka klart...

Jag läste att det är flera av er som just påbörjat utredning. Jag skulle bli jätteglad om någon vill berätta hur det var för er på första mötet. Vad pratade ni om, vilka frågor ställde de till er? Vad gjorde de för undersökningar? Pratade ni om behandlingar eller kommer det senare?

(sperma- och blodprov har vi redan tagit, inför mötet på onsdag)

Välkommen :) 

Såg att det är erat första möte idag och vill önska er lycka till. 
    Vi har vårat första möte efter provtagning på tisdag 10e feb och börjar bli nervös och lite pirrig. 

Tala gärna om hur det gick efteråt. 
  • TessOphira
    Någon som gjort en kontrastundersökning utav äggledarna här?

Insåg precis att jag inte har någon som helst aning om vad det är. Har googlat och kollat men alla säger olika. Gör det verkligen ont? 
  • Thotis90
    TessOphira skrev 2015-02-04 09:42:03 följande:
    Någon som gjort en kontrastundersökning utav äggledarna här?

Insåg precis att jag inte har någon som helst aning om vad det är. Har googlat och kollat men alla säger olika. Gör det verkligen ont? 
    Jag har genomgått en sådan en gång och det gjorde hemskt ont på mig! Jag hade dock precis haft mens (var på dag 3 i cykeln) och har endometrios, så det bidrog förmodligen.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • nittondemars

TessOphira: Tack för lyckönskningarna, såg det precis när vi satt i väntrummet idag, det värmde och lugnade, för det var riktigt nervöst.

Sammanfattningsvis var det ett väldigt bra första möte.

Vi har försökt bli gravida ganska precis två år nu utan ett enda plus. Jag gjorde två operationer för att ta bort cellförändringar 2010 och har efter det haft en del problem med ärrbildning och sammanväxningar i livmoderhalsen. Idag bekräftades våra misstankar att det antagligen är orsaken till vår barnlöshet.

Mötet idag började med ett samtal. Läkaren gick igenom hälsoenkäten vi fyllt i, Vi pratade lite om livsstilsfrågor, våra provsvar och om min mens. Hon hade ett väldigt bra bemötande, inte på något sätt ifrågasättande, som jag var rädd för.

Hon gjorde en allmän gynundersökning, kollade med VUL på livmodern och äggledarna. Mätte (på skärmen) slemhinnans tjocklek och storleken på äggblåsorna. Hon tog rutinmässigt klamydiaprov, inga andra prover.

Min mans spermier var tipptopp, och mina hormonvärden också, så läkaren såg inga andra problem än att spermierna antagligen har svårt att ta sig in i min livmoder och vidare. Hon föreslog att vi skulle testa insemination innan vi går vidare med IVF.

Vilket rekordlångt inlägg, men här börjar det roliga!

Hon sa att det är ingen idé att vänta. Om vi känner oss redo..? Gissa om vi är redo, vi har längtar i två långa år!

Det blev bestämt att jag ska ta ägglossningstester två gånger om dagen fram till nästa ägglossning, som borde bli runt nästa onsdag, och när testerna ger utslag så kör vi!!

Nu sitter vi hemma i soffan och känner oss omtumlande, spända och lyckliga!

• Agronomen
    nittondemars skrev 2015-02-04 21:25:58 följande:

TessOphira: Tack för lyckönskningarna, såg det precis när vi satt i väntrummet idag, det värmde och lugnade, för det var riktigt nervöst.

Sammanfattningsvis var det ett väldigt bra första möte.

Vi har försökt bli gravida ganska precis två år nu utan ett enda plus. Jag gjorde två operationer för att ta bort cellförändringar 2010 och har efter det haft en del problem med ärrbildning och sammanväxningar i livmoderhalsen. Idag bekräftades våra misstankar att det antagligen är orsaken till vår barnlöshet.

Mötet idag började med ett samtal. Läkaren gick igenom hälsoenkäten vi fyllt i, Vi pratade lite om livsstilsfrågor, våra provsvar och om min mens. Hon hade ett väldigt bra bemötande, inte på något sätt ifrågasättande, som jag var rädd för.

Hon gjorde en allmän gynundersökning, kollade med VUL på livmodern och äggledarna. Mätte (på skärmen) slemhinnans tjocklek och storleken på äggblåsorna. Hon tog rutinmässigt klamydiaprov, inga andra prover.

Min mans spermier var tipptopp, och mina hormonvärden också, så läkaren såg inga andra problem än att spermierna antagligen har svårt att ta sig in i min livmoder och vidare. Hon föreslog att vi skulle testa insemination innan vi går vidare med IVF.

Vilket rekordlångt inlägg, men här börjar det roliga!

Hon sa att det är ingen idé att vänta. Om vi känner oss redo..? Gissa om vi är redo, vi har längtar i två långa år! smile1.gif

Det blev bestämt att jag ska ta ägglossningstester två gånger om dagen fram till nästa ägglossning, som borde bli runt nästa onsdag, och när testerna ger utslag så kör vi!!

Nu sitter vi hemma i soffan och känner oss omtumlande, spända och lyckliga!

Spännande att få höra lite hur det kan gå till! Hoppas verkligen att det går vägen för er snart!
  • nittondemars

På morgonen idag ringde läkaren och sa att hon hade glömt att ta massa blodprover (hiv, hepatit och några mer) när vi var där. :-/ Suck! Och att det är bråttom att ta dem om inseminationen ska bli av denna månad. Så det var bara att flänga iväg dit igen, både jag och min man. Men nu är det gjort.

Det är verkligen spännande. Det känns som att allt går så fort nu. Det är väldigt svårt att vara förnuftig och inte hoppas före mycket!

• TessOphira
    nittondemars skrev 2015-02-06 15:33:25 följande:

På morgonen idag ringde läkaren och sa att hon hade glömt att ta massa blodprover (hiv, hepatit och några mer) när vi var där. :-/ Suck! Och att det är bråttom att ta dem om inseminationen ska bli av denna månad. Så det var bara att flänga iväg dit igen, både jag och min man. Men nu är det gjort.

Det är verkligen spännande. Det känns som att allt går så fort nu. Det är väldigt svårt att vara förnuftig och inte hoppas före mycket!

Åh nej vad tråkigt. Men tur var det väll att dom kom på det så snabbt. Men en sak som jag undrar då... Ett HIV-test ska väll ändå tas 2 gånger med några månaders mellanrum? Eller har jag kollat för mycket på greys anathomy? haha. 
    Every saint has a past, and every sinner has a future - accordingtoophi.blogspot.se
Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?