• Jempa82

Utredning 2015 följas åt?

Hejsan
    Mitt namn är Jenny och är 32 år gammal jag bor i Sthlm tillsammans med min man.
    Vi har i skrivande stund försökt få barn i 2 års tid utan resultat.
    Min man har en dotter på 16 år sedan tidigare.
    Idag 5/12 2014 ringde jag och bokade tid för utredning.
    Fick tid den 16 Januari¨.
    Jag hoppas¨på att det är andra par där ute som gärna vill följas åt.

• Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?
  • TessOphira

I morgon är det vårat första besök på CvL-klinken efter provtagningar. Sitter här med alla tankar som inte ens går att sortera ut. 
    Vill försöka förbereda mig men har ju ingen aning om vad som kommer hända. 
    Iiiiih nerverna... länge sen jag var såhär nervös, pirrig och rädd på samma gång. 
    Wish me luck ladies :)

Every saint has a past, and every sinner has a future - accordingtoophi.blogspot.se
  • Agronomen
    TessOphira skrev 2015-02-09 17:12:25 följande:

I morgon är det vårat första besök på CvL-klinken efter provtagningar. Sitter här med alla tankar som inte ens går att sortera ut. 
    Vill försöka förbereda mig men har ju ingen aning om vad som kommer hända. 
    Iiiiih nerverna... länge sen jag var såhär nervös, pirrig och rädd på samma gång. 
    Wish me luck ladies :)

Every saint has a past, and every sinner has a future - accordingtoophi.blogspot.se
    Förstår att du ät nervös!! Om två veckor är det dags för oss! Håller tummarna för att det känns bra!
  • nittondemars

Stora lyckokramar inför imorgon, TessOphira!

Jag förstår vad du menar, tankarna snurrar hela tiden, det är svårt att koncentrera sig på annat. Försök slappna av, det finns inte så mycket ni kan förbereda. Jag håller också tummarna för er imorgon.

Ang HIV-testet sa de att det är nån slags lag på att det måste testas innan behandlingen... Det där att det måste gå tid emellan testen är väl om man haft ny sexpartner eller nåt sånt...? Och det var ju rätt så många år sen

• TessOphira

Nu är vi hemma efter en omtumlande morgon. Alla prover såg superbra ut. Killens sperma var tipptopp och jag hade bra nivåer utav hormoner. Kollade på äggstockarna med ultraljud och jag ligger på gränsen till PCO. 
    Dom ansåg att våra chanser att bli gravida var mycket lovande och dom kunde inte komma på någon anledning till att vi inte blivit gravida än. 
    Sen gick det snabbt. En remiss skrev till Huddinge sjukhus. Jag fick en snabbutbildning i hur jag ger mig själv injektioner och i mitten på mars kommer vi påbörja ett IVF-försök. 

Försöker smälta alla känslor nu men är så lycklig så tårarna är inte långt bort. Äntligen är vi på rätt väg mot att få det barn vi så länge längtat efter. 

• Agronomen

Åh vad underbart TessOphira! Och vad snabbt det gick allting!!
    Hur kommer det sig att de valde att gå på IVF med en gång? Var det pga att du låg nära PCO? Jag har för mig att PCO ofta innebär att man inte ägglossar ordentligt, men det har du alltså gjort under hela tiden? Förlåt för nyfiken fråga, men försöker bara förstå om man kan ha det utan att märka något av det på menscykel eller liknande :) Men främst av allt, så glad för er skull!

Själv har jag insett att jag nog påverkas mer än jag trodde av att vi tagit steget mot utredning. När vi precis bokat tiden så kände jag mig helt lugn. Det kändes bara skönt. Men nu de senaste dagarna har jag fått ångestsjok som bara sköljt över mig (har haft mycket ångest i yngre dagar, så det ligger tyvärr nära tillhands ibland). Jag känner mig bara så rädd helt enkelt. Vad kommer de hitta? Det är liksom en situation där man inte kan påverka någonting, utan bara måste acceptera att det blir som det blir. Det känns jobbigt, men samtidigt skönt att snart få svar. Men det skrämmer mig... :(
    Såklart var min ägglossning sen 5 dagar den här månaden också (väntade ÄL samma dag som jag lämnade blodprovet och brukar oftast ha på CD 15/16). Vet att det säkert är stressen/oron över det hela som ställer till det, men det är bara så typiskt... :)

Nu blev det långt, men men... :)

• TessOphira
    Agronomen skrev 2015-02-10 18:22:30 följande:

Åh vad underbart TessOphira! Och vad snabbt det gick allting!!
    Hur kommer det sig att de valde att gå på IVF med en gång? Var det pga att du låg nära PCO? Jag har för mig att PCO ofta innebär att man inte ägglossar ordentligt, men det har du alltså gjort under hela tiden? Förlåt för nyfiken fråga, men försöker bara förstå om man kan ha det utan att märka något av det på menscykel eller liknande :) Men främst av allt, så glad för er skull!

Själv har jag insett att jag nog påverkas mer än jag trodde av att vi tagit steget mot utredning. När vi precis bokat tiden så kände jag mig helt lugn. Det kändes bara skönt. Men nu de senaste dagarna har jag fått ångestsjok som bara sköljt över mig (har haft mycket ångest i yngre dagar, så det ligger tyvärr nära tillhands ibland). Jag känner mig bara så rädd helt enkelt. Vad kommer de hitta? Det är liksom en situation där man inte kan påverka någonting, utan bara måste acceptera att det blir som det blir. Det känns jobbigt, men samtidigt skönt att snart få svar. Men det skrämmer mig... :(
    Såklart var min ägglossning sen 5 dagar den här månaden också (väntade ÄL samma dag som jag lämnade blodprovet och brukar oftast ha på CD 15/16). Vet att det säkert är stressen/oron över det hela som ställer till det, men det är bara så typiskt... :)

Nu blev det långt, men men... :)

Ja det gick såååå supersnabbt :)
    Saken var att min läkare förklarade att jag har väldigt kraftfulla äggstockar med på gränsen till för många ägg. Han sa att PCO innebär att man har många vätskefyllda blåsor utan ägg i men jag har ägg i alla blåsor, nästan så att jag har för många. 
    (sen förklarade han nått slags samband där mellan dom två tillstånden man jag var i lite "chocktillstånd" så hörde knappt hälften haha)
    Då jag aldrig haft något som helst problem med ägglossning så tyckte han att vi skulle köra IVF på en gång då vi väntat så pass länge. Det enda jag riskerar med mina mediciner är att äggstockarna blir överstimulerade och jag får ont. 

Förstår att du är rädd och får panik. Jag kände samma sak. Efter 2 års försök utan att lyckas så blir man övertalad om att det är nått fel där. Men se bara på oss... supermånga ägg och superspermier, still no baby. Det behöver absolut inte vara något fel utan det kan helt enkelt bara vara ren och skär otur. 
    Håller tummarna för att allt ska gå bra för er!
  • Schatz81
    TessOphira skrev 2015-02-10 13:12:07 följande:

Nu är vi hemma efter en omtumlande morgon. Alla prover såg superbra ut. Killens sperma var tipptopp och jag hade bra nivåer utav hormoner. Kollade på äggstockarna med ultraljud och jag ligger på gränsen till PCO. 
    Dom ansåg att våra chanser att bli gravida var mycket lovande och dom kunde inte komma på någon anledning till att vi inte blivit gravida än. 
    Sen gick det snabbt. En remiss skrev till Huddinge sjukhus. Jag fick en snabbutbildning i hur jag ger mig själv injektioner och i mitten på mars kommer vi påbörja ett IVF-försök. 

Försöker smälta alla känslor nu men är så lycklig så tårarna är inte långt bort. Äntligen är vi på rätt väg mot att få det barn vi så länge längtat efter. 

Hej!
    Sorry att jag klampar in så här. Men jag måste fråga hur det kommer sig att ni får IVF så pass fort? Nu tänker jag på väntetiden till IVF, som just nu genom Stockholms Landsting är 5-6 månader. Jag och min sambo står i den kön sedan slutet på november och har ännu inte fått veta datum för ett första IVF. Har ni på något sätt förtur eller har ni stått i kön länge?
  • TessOphira
    Schatz81 skrev 2015-02-10 21:37:36 följande:
    Hej!
    Sorry att jag klampar in så här. Men jag måste fråga hur det kommer sig att ni får IVF så pass fort? Nu tänker jag på väntetiden till IVF, som just nu genom Stockholms Landsting är 5-6 månader. Jag och min sambo står i den kön sedan slutet på november och har ännu inte fått veta datum för ett första IVF. Har ni på något sätt förtur eller har ni stått i kön länge?
    Hejsan. Exakt varför våran läkare beslutade för detta så snabbt kan jag inte svara på. Men våra prognoser var mycket höga och dom såg ingen anledning till att vänta i och med vi inte hade några medicinska hinder. Sen går vi på CvL-kliniken i uppsala så kanske är skillnad på väntetid från klinik till klinik.
    Vi har inte stått i någon väntekö. Idag var vårat första besök efter provtagning och detta var ett besluts som tog på plats. 

Har du kontaktat vårdgarantikontoret? Enligt vårdgarantin har ni rätt till hjälp inom 90 dagar och om det inte kan erbjudas på kliniken man är så har man rätt att välja en annan klinik som erbjuder samma sak. 
    Lycka till :)
  • Schatz81
    TessOphira skrev 2015-02-10 22:09:28 följande:
    Hejsan. Exakt varför våran läkare beslutade för detta så snabbt kan jag inte svara på. Men våra prognoser var mycket höga och dom såg ingen anledning till att vänta i och med vi inte hade några medicinska hinder. Sen går vi på CvL-kliniken i uppsala så kanske är skillnad på väntetid från klinik till klinik.
    Vi har inte stått i någon väntekö. Idag var vårat första besök efter provtagning och detta var ett besluts som tog på plats. 

Har du kontaktat vårdgarantikontoret? Enligt vårdgarantin har ni rätt till hjälp inom 90 dagar och om det inte kan erbjudas på kliniken man är så har man rätt att välja en annan klinik som erbjuder samma sak. 
    Lycka till :)
    Det måste då vara för att ni går på klinik i Uppsala.
    Vi har funderat på detta med vårdgarantin, men vet inte om vi vill riskera att behöva åka långt för IVF. Men det tåls att tänkas på en gång till. Annars borde vi få tid någon gång i april eller maj och det är ju inte så långt tills dess.
    Jag önskar också er all lycka till!
  • nittondemars

TessOphira: Vad skönt att höra att ni fick så bra besked på kliniken. Tänk vad mycket oro och grubblerier som kan mynna ut i att allt är bra

Jag vet inte om grattis är rätt ord, men vad spännande att ni kommer igång så snabbt!

Själv går jag och väntar på omslag på ägglossningstesterna. Måste bli idag eller imorgon, annars krockar ägglossning med klinikens helguppehåll och det blir ingen insemination denna månad...

Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?