• Ancha

Använder ni samma disk borste?

Till era hundars mat/vatten skål som ni använder till erat eget porslin. Diskar ni hundarnas mat/vatten skål i disk maskin???

Varför jag frågar? dels för att jag är nyfiken hur ni andra gör och dels för att vissa i min närhet tycker det är vidrigt.

Så kom igen nu å svara, berätta hur ni gör

• Svar på tråden Använder ni samma disk borste?
  • Lego Flicka

Ja vi diskar förhand och med samma diskborste!

• Champagne

Nä usch ! Har en egen till katternas skålar de har ju en helt annan bakterieflora i sina munnar än vad vi har...

• Våra Liv

japp samma diskborste o o diskmaskin...
    däremot kattlådan har en egen borste

• Våra Liv

men diskmedlet tar väl ändå bort bakterier med

• norpan10

Samma borste/svamp förhand. )

• Änglatuss

använder olika diskborstar mellan disk och krukor och jag skulle aldrig, URK!

• turia

ja visst, samma- vi e ju en familj

• Champagne

Diskmedels inverkan på bakterier För några år sedan lanserades antibakteriella handdiskmedel som uppgavs ge renare, bakteriefri disk. Dessa drogs sedan tillbaka på
    grund av bland annat miljöskäl. Dagens diskmedel borde alltså inte ha någon effekt på
    bakterier. Jag har valt ut fyra diskmedel och två sorters bakterier och laborativt studerat
    hur mycket bakterierna påverkas av outspätt diskmedel. Jag har odlat bakterierna
    på plattor, tillsatt diskmedel och mätt det område som saknar bakterietillväxt. Mina
    laborativa resultat visade att bakterier påverkas av diskmedel.

Det kan bero på att diskmedel innehåller tensider som ska lösa feta matrester genom bilda ett ?skal? runt fettet. Utsidan på detta skal är vattenlösligt och gör att fettet kan sväva iväg i vattnet, utan att gå ihop till klumpar som fastar på disken igen. Tensiderna löser även fettet i bakteriernas cellväggar. När man diskar som vanligt har diskmedel ingen antibakteriell effekt, eftersom tensiderna späds ut i vattnet och löser upp matrester istället.
    Källa:www.fuf.org/uuf/katalog_internet_2003.pdf

• kvinna88

Jag har inga djur, men jag skulle _ALDRIG_ tvätta hundskålen och vårat porslin i samma. Fast å andra sidan beror det på vad för hundmat. är det torrfoder så är det OK. Men är det burkmat för hundar, nej , usch. Då blir det en annan borste.

• Dino78

Har ingen hund men katter och vi diskar med samma borste. Låter alltid disken ligga i hett vatten nån timme så allt skit faller av, sen fyller jag på nytt vatten med diskmedel och diskar på.

Svar på tråden Använder ni samma disk borste?