• Ancha

Använder ni samma disk borste?

Till era hundars mat/vatten skål som ni använder till erat eget porslin. Diskar ni hundarnas mat/vatten skål i disk maskin???

Varför jag frågar? dels för att jag är nyfiken hur ni andra gör och dels för att vissa i min närhet tycker det är vidrigt.

Så kom igen nu å svara, berätta hur ni gör

• Svar på tråden Använder ni samma disk borste?
  • sandra1978

jamen barn kan ju oxå ha mask och sjukdomar, man sköljer ju eller blötlägger skålarna först (iaf jag) vilket jag gör med all disk.

• evaviola

Akasha: öööh, va?! "hundar o katter har ju mask o andra sjukdommar oavsett hur mycket renare i munnen de sägs vara än människor."

Hunsar och katter har inte ALLTID mask i magen om det är det du menar. Tro mig, man märker när dom har det. Och jag hoppas att dessa hundar och katter som har det inte bajsar i sina egna matskålar?!?

• S vali s

ojdå, mask och andra sjukdomar - konstigt att man inte har varit sjukare än vad man har varit då

• DELM

Nej, jag använder inte samma borste till hundens skålar som till vår disk.

• brokig

Mikrobiologer brukar ju generellt rekommendera folk att hålla sig borta från kel med husdjur. Zoonoser är inte att leka med, och även om man inte tror att ens egen kelgris är sjuk kan man ju inte veta vem den träffat. Det räcker att bli slickad av en rabiessmittad hund för att riskera att få rabies. Dödligt och går ej att bota i senare stadier.

Jag skulle aldrig låta mig slickas i ansiktet av ett husdjur, smittor sprids och mikroorganismer har en förmåga att anspassa sig...

Dessutom tycker jag att det är äckligt att äta på samma tallrik som någon som slickat på sin snopp eller ätit en rutten fågel (oavsett omdet är en hund eller en människa )

• evaviola

brokig: Jag skulle aldrig kunna ha ett husdjur om man inte fixk keal med dom eller få en lite puss ibland. Nu har det tyvärr visat sig att jag är allergisk mot min hund som jag har haft i 8 år.....

Detta märks, framför allt om han skulle slicka mig på hakan tex. Jag fålr en allergisk reaktion med utslag och kli. Detta för att hundarnas allergen finns främst i saliv och även urinet.

• Ejz

vi navänder samma diskborste till kissens matskålar. tycker inte jag är nå konstigt. Är man rädd för mask eller andra sjukdommar så ska man inte ha djur, för det smittar nog iallafall isåfall:)

• Mirris

Jösses, visste inte ens att det här var nåt folk funderade på!

Förstår inte riktigt problemet heller.. jag diskar.. punkt slut.. sköljer o diskar med samma svamp, vattenskål o matskål... va är det som är äckligt?? Förstår inte...

Jag har mer problem med gröttallrikar o grötkastrullen.. det är äckligt det!!

• sandra1978

brokig: är det inte jobbit att vara så uppdaterad om bakterier och smittor? (obs, inget påhopp)
    jag skulle aldrig klara av att leva om jag gick o oroade mig för sånna saker.

• Akasha

brokig, tack, du sa det mycket bättre än mitt klumpiga inlägg.

Svar på tråden Använder ni samma disk borste?