• Ancha

Använder ni samma disk borste?

Till era hundars mat/vatten skål som ni använder till erat eget porslin. Diskar ni hundarnas mat/vatten skål i disk maskin???

Varför jag frågar? dels för att jag är nyfiken hur ni andra gör och dels för att vissa i min närhet tycker det är vidrigt.

Så kom igen nu å svara, berätta hur ni gör

• Svar på tråden Använder ni samma disk borste?
  • Monstermamman

Anna68:
    Eh, vad har det med munnen att göra om dom snusar på saker?

• Silverdraken

Min katt äter torrfoder. Just nu har det blivit så att hon har sitt vatten i en av mina tallrikar, men annars så har hon en egen rostfri skål. Jag diskar hennes disk med samma diskborste efter att ha sköljt ur skålarna och ser inga problem med det. Jag har diskmaskin och brukar lägga i både disktrasor och borstar i den nån gång i veckan så att de blir ordentligt rengjorda.

Apropå.. när jag var liten så ställde vi ner våra tallrikar till hundarna efter maten så att de kunde slicka rent innan vi ställde in i disken.. Kräks ni nu?

• brokig

Precis som Sunflower skriver så har de sk. antibakteriella diskmedelen slutat säljas. När vatten renas på reningsverk så är ett av de viktigaste stegen den biologiska reningen, och med antimikrobiella substanser så har vi ju ihjäl de små sötnosarna som ska rena vårt vatten. Dock har diskmedel en viss mikrobiologisk effekt, virkon, jodopax, etanol och klorin är dock betydligt effektivare.

Hundare är generellt renare i munnen än katter och människor. Dock kan de bära på ganska otrevliga saker i munnen, mina professorer har alltid varnat för att pussa hunden på munnen. Jag diskar varken blomkrukor eller hundskålar med samma diskborste som jag diskar mina egna tallrikar.

• Silverdraken

brokig

varför inte blomkrukor? För att diskborsten blir full i jord och svår att få ren?

• brokig

För att jord innehåller en hel del mikroorganismer. Både bakterier och parasiter trivs i jord och vissa av dem är mindre trevliga att få i sig.

• sandra1978

Jag använder samma diskborste till min katts skålar.....tycker inte det är äckligt, jag pussar ju honom på nosen hela tiden och jag är frisk ändå!!

• sandra1978

oj...såg att du frågade om hundars skålar =) jaja jag hade gjort samma om han nu var en hund

• Majsan70

Vi har självklart samma diskborste. Allting sköljs ju ändå av i hett vatten innan det diskas. Vi har både hund o katter och gör på samma sätt till båda. Skiten disk är ju skiten disk så att säga. Däremot byter vi diskborste ofta, men det gör vi ändå.

Djuren är ju en del av familjen o är inte äckliga alls. Katterna har sina matskålar på diskbänken bredvid diskhon oxå. Vissa som tycker det är äckligt, men det gör inte vi.

• Silverflarn

Samma diskborste. Har torrfoder, tveksamt om jag använt samma annars.

• bäbistokig

Jag använder samma diskborste ja, om jag ens diskar..men oftast så diskar jag mitt porslin i diskmaskinen...kattskålarna diskar jag med borste...ser ingen äckligt i det..

Svar på tråden Använder ni samma disk borste?