• Svar på tråden BF september 2015!
  • PaLo
    Cessely skrev 2015-01-17 17:23:18 följande:

Alltså hur kan man få göra ett vul??? Har ingen medicinsk anledning. Vet ju samt när jag blev gravid. Men har MF i förra grav och jag vill inte komma på nupp och sen bara finns där ingen bebis!!! Alla borde få göra ett tidigt tycker jag.

Men vad kan man säga till BM för att kunna få göra ett i v 7???

Jag berättade när jag ringde och berättade att jag var gravid att jag fått ett sent MA för några månader sedan och då sa de direkt att BM kommer hjälpa mig att boka in ett tidigt UL så vi får se att allt ser bra ut. Jag valde efter samtal med BM att lägga detta UL i början på vecka 11 eftersom min senaste graviditet avstannat i vecka 8 eller 9, men fick sammandragningar och blödning först i vecka 14.

Så på den mottagning jag går verkar det vara en självklarhet att få ett tidigt UL om man haft några problem tidigare.

Så den 11/2 är det dags och jag längtar såååå!

• nasj
    nasj skrev 2015-01-17 23:28:28 följande:

Nån av er som kommer göra KUB test?Är så himla osäker,är 33 så risken ökar,men har en kompis som gjorde KUB test sin första graviditet,hon var då 29 år.Testet visade att barnet troligen har down syndrom,min kompis blev helt uppgiven och samma kväll gick vattnet,om jag minst rätt var hon i v 36,hon ligger inne i 3 dagar men sen kommer bebisen.De ligger på neo bra länge,men tjejen (bebisen) som idag är 5 är fullt frisk,har inte down syndrom och kan redan läsa.Gör mig så himla kluven,min man har sagt att jag måste göra testen och skulle det visa sig över 60% chans för down så vill han att vi gör abort,jag tycker det är helt ologiskt,hur tänker ni?Kommer ni göra KUB?

Tillägg...Stämde inte riktigt med veckorna där,var inte samma dag som hon gjorde KUB (som visst inte var KUB utan fostenvattenprov) utan flera veckor senareGlad

jojs skrev 2015-01-18 00:50:32 följande:
    Är det ditt första barn? Jag fyller 33 snart och väntar mitt första. Jag vill nog göra kub test men litar inte riktigt på sjukvården. Men kan kännas skönt att ha det gjort och sen ta ställning. Om jag förhoppningsvis får behålla barnet den här gången.

JOJS: Nej,väntar 3:an. Gjorde inte KUB med mina andra två, så känner mig väldigt kluven...

• lördagsgodis

Jag ska göra kub och om det blir hög risk så tänker jag gå vidare med moderkaksprov/fostervattenprov. Väntar oxå 3an och vill inte utsätta familjen för ett barn med särskilda behov. Jag vet även att man inte kan upptäcka allt men vill iaf göra det som står i min makt...

• I Walk The Line

Jag är så himla nervös. Alltså på riktigt.
    Ska in i morgon bitti på vul, å då får vi se..
    Håller ni några tummar för oss?

Apropå tidiga ul, vänd er till privatklinik istället.

• Sopp

Om jag får reda på tidigt i graviditeten att fostret har en kromosomskada kommer jag nog att avsluta graviditeten. Det kanske låter hårt men jag känner inte att jag är beredd att ta det stora ansvaret som det innebär och om jag kan styra att jag får ett friskt barn så kommer jag att göra det. Skulle det dock visa sig när barnet kom att det har exempelvis downs är det klart att det är en situation man blir tvungne och säkert lär sig hantera. Men det tar jag då isf, går inte att föreställa sig hur jag skulle reagera om jag fick det beskedet varken efter fostervattensprov eller efter förlossning 

• Madicken01
    lördagsgodis skrev 2015-01-18 09:46:15 följande:

Jag ska göra kub och om det blir hög risk så tänker jag gå vidare med moderkaksprov/fostervattenprov. Väntar oxå 3an och vill inte utsätta familjen för ett barn med särskilda behov. Jag vet även att man inte kan upptäcka allt men vill iaf göra det som står i min makt...

Vi resonerar ungefär lika dant. Dock är det inte självklart att vi väljer bort barnet om det visar sig ha down men då kan vi förbereda oss och de andra barnen för detta innan barnet föds.

Men jag klandrar verkligen ingen som väljer abort vid ett sånt besked. Det är ett svårt och tungt beslut!
  • igelkotten01

Vi ska göra KUB. Gjorde det med sonen och kommer göra det med det här barnet med.

Eftersom vi kommer få barnenså tätt så kommer vi troligtvis inte behålla om det visar sig vara något fel på barnet. Det må låta fruktansvärt, men vi skulle inte orka med då det oftast blir mer jobb med en icke frisk bebis.

• lördagsgodis
    I Walk The Line skrev 2015-01-18 10:05:10 följande:

Jag är så himla nervös. Alltså på riktigt.
    Ska in i morgon bitti på vul, å då får vi se..
    Håller ni några tummar för oss?

Apropå tidiga ul, vänd er till privatklinik istället.

Håller tummarna och hoppas att det ser bra ut!
Svar på tråden BF september 2015!