Sprinkler skrev 2014-12-28 21:30:08 följande:
Jag är 33 och jag kan faktiskt inte minnas en enda gång när någon i min familj eller släkt frågat mig NÄR jag ska skaffa barn. Någon har nog frågat OM jag ska, men de verkar alla redan ha förstått att jag inte vill. Jag har aldrig pratat om barn eller sagt "när jag har barn" så tror inte ens någon ser mig som potentiell mamma. Ibland tänker jag som vissa barnivrare säger till mig, att jag kommer ångra mig när jag är gammal, men varför? Jag kan ju inte skaffa barn för att ha någon att prata med när jag är gammal?! Visst finns tanken också att tänk om jag plötsligt vill ha sen när det är för sent, men än så länge har jag aldrig känt minsta längtan och då är det uteslutet.
Jag önskar att det vore så för min del, mina föräldrar (särskilt mamma) nämner då och då "till barnbarnen" och "när du får egna barn" och sånt. Jag tror inte hon förstår hur störande det är för mig fastän jag säger ifrån varje gång.
spunge skrev 2014-12-28 23:13:42 följande:
Ä barnfri och älskar det! För några år sedan var jag i valet och kvalet men bestämde mig rätt fort att jag inte vill ha barn.
Jag jobbar med det jag vill, gör det jag vill och känner att jag, trots att jag fyllt 37 inte alls är mogen att ha barn, jag vill vara jag, inte mamma!
Jag har samma inställning. Eller inte att jag inte är mogen för att ha barn utan bara att jag inte vill ha det. Jag förstår vad det innebär och jag vill inte ha ett sådant ansvar; jag lever hellre för mig själv än någon annan. Jag tror att många som valt att vara barnfria har tänkt igenom sitt val betydligt mer än vad de som skaffat barn har tänkt igenom sitt val.