Anonym (MM) skrev 2014-12-27 14:48:50 följande:
Då tillhör nog du undantagsfallen. Men bundenheten och ansvaret finns där ändå, dygnet runt och varje dag året om. Jag älskar min egentid och behöver den. Skulle därför aldrig gilla att vara förälder. Även fast du påstår jag skulle kunna ha sovmornar. Jag vet att verkligheten ser ut på anat sätt och jag mår så bra med mitt val.
Det är väl toppen att vi alla är olika och att vi alla är fria att göra som vi vill vad gäller familjelivet.
Givetvis har jag ett ansvar gentemot mitt barn. Men det visste jag ju redan innan jag skaffade barn och det var väl kanske en av anledningarna till att vilja skaffa barn också - att kunna få ta hand om någon annan än mig själv. Jag älskar att ha mitt barn att bry mig om. Jag älskar den villkorslösa kärlek jag får tillbaka.
Bundenheten är ju bara plus, plus, plus! - Jag har ett barn, en vän för livet. Någon som jag älskar mer än livet självt. Jag ser inte hur det på något sätt kan vara negativt?
Men, som sagt, alla är olika och jag tycker - precis som jag skrev tidigare - att det är bra att ni som vet att ni inte vill ha barn, faktiskt står på er och avstår barn och inte skaffar barn bara för att man förväntas göra det.
Det finns säkert de som avundas er. De som tänker att "VARFÖR såg jag inte den möjligheten!?". Samtidigt så finns där de som valt bort barn i unga år, som sedan ändrat sig då det hunnit bli för sent och nu får leva med det resten av livet.
Samtidigt som det finns sådana som jag, som känner att det är det mest naturliga att skaffa barn. Jag har alltid velat ha ett barn och aldrig haft i tanken att jag skulle avstå att skaffa ett barn. Det fanns liksom inte för mig - på samma sätt som att skaffa barn, inte finns med på din karta.
Huvudsaken är väl att alla gör som de vill med den biten, och är nöjda och glada?