• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Nyfiken gul

det kändes otacksamt faktiskt att inte uppskatta det man får.   

på interflora kan man köpa mycket . Jag skulle nog köpa en fin vas eller kruka för pengarna , en present som består.  Ta fram den och fylla med färska blommor på en bröllopsdag tex.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (brud)
    Madicken01 skrev 2015-01-10 17:02:21 följande:

Jag hade personligen lagt mer pengar på en bröllopspresent så jag förstår hur du tänker. Men släpp det och låt inte det ta fokus. Var glada för ert lyckade bröllop :). Grattis!!

Tack för gratulationen :)

Nej, det är inget jag direkt funderar på! Men jag tänkte på det idag när jag städade undan alla gratulationskorten, presentkortet låg bland dem så jag tittade efter hur mycket det var och la det i väskan bara. Inte direkt något jag kommer att ligga sömnlös över haha! Ville mest bara se om det bara var jag som tyckte det var i minsta laget, eller om det är norm bland folk att lägga 100 kr per familj på bröllopspresenten. 
  • LaLola
    Nyfiken gul skrev 2015-01-10 17:04:52 följande:

på interflora kan man köpa mycket . Jag skulle nog köpa en fin vas eller kruka för pengarna , en present som består.  Ta fram den och fylla med färska blommor på en bröllopsdag tex.

Exakt. Jag hade också köpt något sånt.
  • Anonym (brud)
    WinterDawn skrev 2015-01-10 17:03:47 följande:
    Och?
    Jag menar att jag har inte reflekterar över värdet på någon annan present, bara uppskattat tanken. Men med just presentkort står det ju exakt hur mycket personerna har lagt. Då blir det uppenbart att de lagt, i mitt tycke, rätt lite. 100 kr per familj, brukar du lägga en hundring på vänner/familjs bröllopspresent? 
  • Anonym (brud)

Det är en bra idé, ska se om jag hittar något fint på någon av de större butikerna. Den lilla här i kvarteret har mest bara snittblommor. 
  • Anonym (M)

Ja, det var en futtig present. Frågan är om de är fattiga, socialt inkompetenta eller om de inte tycker att ni är värda mer... Bäst att inte fundera mer på saken!

• Anonym (brud)

Samtidigt, jag vet inte riktigt vad det är jag ska uppskatta i gåvan? Den är i mitt tycke både snål och fantasilös. De blir bjudna på en fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe och de kan inte ens anstränga sig mer än att köpa ett presentkort för 300 kr? 

Här hade vi bröllopet förresten, för er som undrar: www.krusenbergherrgard.se/ 
  • LaLola
    Anonym (M) skrev 2015-01-10 17:08:46 följande:

Ja, det var en futtig present. Frågan är om de är fattiga, socialt inkompetenta eller om de inte tycker att ni är värda mer... Bäst att inte fundera mer på saken!

Eller så är Ts o hennes man väldigt svåra att handla till....De kanske tänkte som Nyfiken Gul (att de kan köpa en vas som de får välja själva o därmed slipper en ful vas de inte gillar).
  • Anonym (NIKE)

man lägger vilken summa man vill på en present.  

det är mottagarens problem om gåvan inte uppskattas.  

jag kan väl tycka att ett presentkort på Interflora kanske vara i tråkigaste laget dock men det känns som en bra kompromiss om man inte kommer på annat. 

att förvänta sig presenter i samma prisklass man själv lägger ner till andra känns för min del lite sniket , även om det handlar om bröllop.  

• LaLola
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:09:31 följande:
    Samtidigt, jag vet inte riktigt vad det är jag ska uppskatta i gåvan? Den är i mitt tycke både snål och fantasilös. De blir bjudna på en fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe och de kan inte ens anstränga sig mer än att köpa ett presentkort för 300 kr? 

Här hade vi bröllopet förresten, för er som undrar: www.krusenbergherrgard.se/ 
    Tyckte de att det var en "fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe"?
Svar på tråden Snål bröllopspresent?