• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-10 21:06:01 följande:

Kanske är det så att de helt enkelt inte hade råd med något mer? Om jag skulle gått på ett bröllop nu efter jul så skulle jag inte haft råd att lägga mer än nån hundralapp på en present. 

En sån otrolig dum grej att haka upp sig på. 

Någon annan i tråden berättade om ekonomiskt begränsade vänner som gett en picnic i bröllopspresent, det lät underbart oavsett givarens ekonomi. 

Men 300 kr, i ett presentkort, från 6 stycken vuxna? Herregud... 
  • alla har olika åsikter
    Anonym (jag) skrev 2015-01-10 20:10:23 följande:

Vet inte om du följer tråden längre då jag inte läst alla kommentarer. Jag kokar av ilska!

Du borde maskerat din beskrivning bättre. Så pinsam du är. Jag är en av dem som stod på kortet.

Du är otacksam. Och har hybris. Så fantastisk var inte kvällen. Tack. Och stryk oss från dina framtida bjudningar.

Fy.

Ni skulle ha tackat nej och hållt er hemma istället för att ge TS en så pinsam och dålig bröllopspresent!
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-10 21:06:01 följande:

Kanske är det så att de helt enkelt inte hade råd med något mer? Om jag skulle gått på ett bröllop nu efter jul så skulle jag inte haft råd att lägga mer än nån hundralapp på en present. 

En sån otrolig dum grej att haka upp sig på. 

Har du inte råd med mer, ge något ännu billigare men MED TANKE! 
    Med omtanke kommer man långt. Glad
  • sextiotalist
    Anonym (Maria) skrev 2015-01-10 21:12:20 följande:

Någon annan i tråden berättade om ekonomiskt begränsade vänner som gett en picnic i bröllopspresent, det lät underbart oavsett givarens ekonomi. 

det var jag, den kvinnan som enligt en annan i tråden tydligen är trashig ;).

Ja, jag tycker också det var en väldigt fin present. Personligen tycker jag pengar och presentkort är nono som bröllopspresent.
  • Anonym (Lilla jag)
    sextiotalist skrev 2015-01-10 21:17:02 följande:

Ja, jag tycker också det var en väldigt fin present. Personligen tycker jag pengar och presentkort är nono som bröllopspresent.
  • Anonym (Maria)
    sextiotalist skrev 2015-01-10 21:17:02 följande:

Haha, folk tycker så mycket ;)

Jag håller med, sånt ger jag bara om brudparet uttryckligen önskat sig det. Annars är det helt uteslutet. 

Picnic var en fin present, smarta och omtänksamma vänner du har!
  • Zpree
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 16:54:48 följande:

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

Jag tror inte de tänkte på att det kan uppfattas som snålt. De kanske inte har råd eller så ser de inte på presenter som något som måste kosta så mycket. Jag tror man bedömer det där med värdet olika. Jag var bjuden på bröllop förra året och fick en 'hint' i förväg att man brukar ge 1000 per person. Bara för att det var en släkting så kände vi ett tvång nästan och gav vi 5000 för oss i familjen. Men jag fick ju höra efteråt om hur snåla många hade varit. Tycker det är tråkigt när det blir så. När jag gifte mig fick jag många brödrostar och kaffebryggare som säkert var värda runt hundralappen men det var inget jag brydde mig om eller reflekterade över.
  • Vinterankan

Billiga presenter är ok om de är genomtänkta. Och ett presentkort på intersport på 300kr är inte bara snålt, det är dessutom oerhört slött med noll tanke bakom.

• Tihi

TS har rätt, det var en oerhört snål present från 6 vuxna människor.

• Anonym (Veronica)
    Anonym (Maria) skrev 2015-01-10 21:12:20 följande:

Ja, kanske kunde de varit mer kreativa med sin present. Men ändå, såå tråkigt att som nygift sitta och fokusera på en present man fick! 
Svar på tråden Snål bröllopspresent?