• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Nenne666
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 16:54:48 följande:

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

Jo. Jag förstår dig precis från stor bokstav till punkt . Jag hade också reagerat på bristen av oengagemang och ja, det syns i pengar en sådan dag. Men släpp det. Det ger dig inget att hänga upp dig på detta. Se det det som dom själva satt gränsen för hur mycket du ska ge av dig själv. Kram på dig.
  • Rixa
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-10 23:38:28 följande:
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 22:50:03 följande:
    Som jag sagt flera gånger tidigare i tråden, det här är inte något jag direkt ligger sömnlös över haha! Jag bara noterade det idag när jag plockade undan alla gratulationskort och tyckte det skulle vara kul att se vad FL gänget ansåg. 
    Starta en tråd här om det tycker jag verkar som att fokusera på det. 

Jag själv hade inte reflekterat över värdet på gåvorna som jag fått och verkligen inte startat en tråd om det här på FL. Alla kan och vill inte ge dyra presenter. Så är det bara. 

Och TS, jag tror inte du inser vilken ångest en sådan här tråd ger hos människor som har det dåligt ställt. 
    Tycker det var riktigt snålt!! Vadå ångest hos människor som har det dåligt ställt? Antingen köper man något fint eller så fixar man något fint. Har man normal ekonomi och blir bjuden på bröllop betalar man en slant lr så är man kreativ och fixar nåt fint! lite hyfs och stil får det allt vara och jag förstår TS som undrar i en trådstart. 

Grattis till bröllopet!
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (Veronica)
    Rixa skrev 2015-01-11 05:25:04 följande:
    Tycker det var riktigt snålt!! Vadå ångest hos människor som har det dåligt ställt? Antingen köper man något fint eller så fixar man något fint. Har man normal ekonomi och blir bjuden på bröllop betalar man en slant lr så är man kreativ och fixar nåt fint! lite hyfs och stil får det allt vara och jag förstår TS som undrar i en trådstart. 

Grattis till bröllopet!
    Ja, men alla har inte normal ekonomi. Eller tid att hitta en present. Eller tusen andra anledningar! Vi har ingen aning om varför de gav den här presenten. Jättelätt att sitta och säga att det är snåla och saknar hyfs när man inte vet anledningen bakom. 

Och ja, jag får ångest. För jag är en person med lite pengar och se att människor tycker det är så viktigt med en dyr present får mig att tänka på vad jag har gett folk och undrar hur de pratat bakom ryggen på mig. 
  • Anonym (Veronica)
    Unaangelita skrev 2015-01-11 01:48:54 följande:

Man brukar vanligtvis få en bröllopsinbjudan X antal veckor innan självaste bröllopet, och om det nu är runt jul/nyår kan man väl planera in ett köp av en present i den månadens budget? Spelar väl ingen roll NÄR bröllopet äger rum om man får inbjudan i god tid innan, man kan ju tom köpa present flera månader innan också så man slipper ta av december-budgeten. Konstigt tänkt av dig tycker jag.
    Sån framförhållning saknar 99,9 % av befolkningen. Är ju bara att kolla butiker den 23.e december liksom. Alla är ute sista dan. 

Har man dessutom det ganska knapert så skjuter man upp sådana här extra och egentligen onödiga utgifter. 
  • Anonym (finnen)
    Anonym (jag) skrev 2015-01-10 20:10:23 följande:

Vet inte om du följer tråden längre då jag inte läst alla kommentarer. Jag kokar av ilska!

Du borde maskerat din beskrivning bättre. Så pinsam du är. Jag är en av dem som stod på kortet.

Du är otacksam. Och har hybris. Så fantastisk var inte kvällen. Tack. Och stryk oss från dina framtida bjudningar.

Fy.

ooops... TystDrömmer
  • Anonym (finnen)
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-10 21:06:01 följande:

Kanske är det så att de helt enkelt inte hade råd med något mer? Om jag skulle gått på ett bröllop nu efter jul så skulle jag inte haft råd att lägga mer än nån hundralapp på en present. 

En sån otrolig dum grej att haka upp sig på. 

precis!
  • Anonym (Förstår)

Jag tycker att man har rätt att vara besviken. Man har alltid rätt till sina känslor och det är ingen annans sak att förminska dem!

Nu verkar ts veta att familjerna inte har dålig ekonomi för det tar man så klart med i funderingarna.
    Och som ts säger så hade hon varit gladare för en genomtänkt personlig present för det beloppet än ett presentkort på en blomsteraffär - känns som en nödlösning om mottagaren inte specifikt önskat sig det.

Har själv en presentbesvikelse i bagaget fast i samband med en annan högtidsdag.
    Vi har lagt tusentals kronor på presenter till svåger och svägerska när de fyllt jämt - deras "krav" ifrån dem och svägerskan skickade vi först blommor för 500kr på rätt dag för vi hade inte innan fått veta att hon skulle ha fest senare. Trots blommorna fick hon så klart present vid festtillfället och den gick nog loss på minst 1.800kr...
    När jag fyllde fick jag ett kort. Fick i efterhand veta av svärmor att svåger ansåg det för dyrt att skicka blommor - de är de som tjänar bäst i släkten så det är inte så att det saknas pengar...
    Detta i samband med andra saker gjorde att jag kände mig så utnyttjad och grymt besviken. Jag har ställt upp för dessa människor vid flytt och som barnvakt och jag var inte ens värd en blomma. Jag har haft utgifter när jag ställt upp för dem som jag själv har fått betala och de kunde inte ens köpa en blomma? Jag har underlättat för dem så de har kunnat tjäna pengar och jag har inte fått någonting.
    Visst sjutton blev jag besviken. Barnsligt kanske, men det struntar jag i!

Så numera är jag inte generös mot dem. Alla grejor jag har sparat för att ge till deras barn har jag istället skänkt till välgörenhet.Demon

• aysn

Jag tycker sådana trådar är obehagliga. En present är en present och inte betalning. På vårt bröllop fick vi bland annat två plastskeder att äta grapefrukt med. Fantastiskt användbart och en charmig present!

Svar på tråden Snål bröllopspresent?