• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (min)

Väldigt snålt. Jag och min man brukar ge 500 kr var, alltså 1000 kr. Vi är vanliga löntagare.

De gav alltså 50 kr var. Pinsamt.

• Anonym (Bröllopsgäst)

Jag var bjuden på bröllop hos en kollega och visste inte hur mycket man skulle ge. Skrev till Magdalena Ribbing och frågade. 500 spänn tyckte hon var lagom. Så nu vet ni det.

• Anonym (Oi)

Tycker att de var helt otroligt snåla! Jag och min sambo (bägge på csn) gav 1000:- i presentkort sist vi var på bröllop.

Hade skämts ihjäl över att ge en hundralapp från min familj!

• Anonym (Lilla jag)
    LaLola skrev 2015-01-10 20:00:26 följande:
    Ja eftersom jag aldrig förväntar mig att få presenter så. För mig är det viktigare med gemenskapen, att få prata, skratta o ha det trevligt.
    Jag håller med dig i det att man inte ska "förvänta sig" presenter. MEN jag måste ändock hålla med TS. Det måste varit en av de tråkigaste presenter någonsin.
    Jag värdesätter tanke, så en bukett från den egna trädgården skulle trumfa 3000:- i presentkort på Interflora (kanske lite svårt den här årstiden.. Flört )

Bästa födelsedagspresenten jag har fått är från syrran, NYBAKTA BULLAR. Jag är nämligen värdelös på att baka. Ett år när brorsan o dom hade dålig ekonomi fick jag den finaste julklappen någonsin, deras söner tre o fem år hade målat en tavla hur dom "såg mig" och sen (försökt) skrivit "vi älskar dig" o sina namn, fick den i en ram barnen hade valt ut. Sitter på hedersplats i hallen. 

Kontenta, hellre något gratis med tanke bakom, än något dyrt opersonligt! Glad

TILL TS
    Stort GRATTIS! Hjärta
  • Anonym (min)
    Anonym (jag) skrev 2015-01-10 20:10:23 följande:

Vet inte om du följer tråden längre då jag inte läst alla kommentarer. Jag kokar av ilska!

Du borde maskerat din beskrivning bättre. Så pinsam du är. Jag är en av dem som stod på kortet.

Du är otacksam. Och har hybris. Så fantastisk var inte kvällen. Tack. Och stryk oss från dina framtida bjudningar.

Fy.

Tycker du är mer pinsam som ger en sk present för femtiolappen på blommor. Fint i vanliga fall men inte på bröllop till sin egen familj!
  • sextiotalist
    Anonym (Lilla jag) skrev 2015-01-10 20:28:40 följande:

Jag håller med dig i det att man inte ska "förvänta sig" presenter. MEN jag måste ändock hålla med TS. Det måste varit en av de tråkigaste presenter någonsin.

Jag värdesätter tanke, så en bukett från den egna trädgården skulle trumfa 3000:- i presentkort på Interflora (kanske lite svårt den här årstiden..  )

Bästa födelsedagspresenten jag har fått är från syrran, NYBAKTA BULLAR. Jag är nämligen värdelös på att baka. Ett år när brorsan o dom hade dålig ekonomi fick jag den finaste julklappen någonsin, deras söner tre o fem år hade målat en tavla hur dom "såg mig" och sen (försökt) skrivit "vi älskar dig" o sina namn, fick den i en ram barnen hade valt ut. Sitter på hedersplats i hallen. 

Kontenta, hellre något gratis med tanke bakom, än något dyrt opersonligt! 

TILL TS

Stort GRATTIS! 

det håller jag med om, em genomtänkt present är alltid mer värdefull än vilken dyr present som helst, oavsett prislapp. Vi gav bort en relativt enkel gåva, men var den som värdparet uppskattade mest, trots att andra gav exklusiva viner,flotta delikatesskorgar.
  • SHB

Jag tyckte det var snålt, personligen lägger vi 1000 kr (i ett kuvert) till släkt och nära vänner. Tycker det är pinsamt.

100 kr handlar jag till mina barns kompisar (inför barnkalas)

• Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2015-01-10 20:10:23 följande:

Vet inte om du följer tråden längre då jag inte läst alla kommentarer. Jag kokar av ilska!

Du borde maskerat din beskrivning bättre. Så pinsam du är. Jag är en av dem som stod på kortet.

Du är otacksam. Och har hybris. Så fantastisk var inte kvällen. Tack. Och stryk oss från dina framtida bjudningar.

Fy.

Gav ni verkligen ett presentkort på 300 kr, från tre familjer? 
  • Anonym (Extremt.)

Det var faktiskt fruktansvärt snålt, jag tror inte jag hört något så snålt och ogenomtänkt nångång faktiskt. När jag var på bröllop sist fick de ett presentkort (de önskade sig) på 500 från bara mig, som ensam och knappast höginkomsttagare, och det var ett vanligt enkelt bröllop hemma med lite grillat (om nu det skulle ha någon betydelse hur bröllopet är).

Det var heller inga släktingar eller supernära vänner.

Bröllop är aldrig okej att ge fattiga presenter på. Är man fattig så man verkligen inte har råd så måste man tänka till lite extra. Bättre med ett väl genomtänkt loppisfynd än några tior på ett presentkort!

• Anonym (Veronica)

Kanske är det så att de helt enkelt inte hade råd med något mer? Om jag skulle gått på ett bröllop nu efter jul så skulle jag inte haft råd att lägga mer än nån hundralapp på en present. 

En sån otrolig dum grej att haka upp sig på. 

Svar på tråden Snål bröllopspresent?