• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • ica
    Nyfiken gul skrev 2015-01-10 17:18:16 följande:
    så det är inte summan du reagerar på utan presentkortet som sådant. 
    Jag tycker summan var sniket låg. Men det var en urtråkig present. Ett par egenhändigt virkade pannlappar hade varit mer personligt.
  • WinterDawn
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:06:22 följande:
    Jag menar att jag har inte reflekterar över värdet på någon annan present, bara uppskattat tanken. Men med just presentkort står det ju exakt hur mycket personerna har lagt. Då blir det uppenbart att de lagt, i mitt tycke, rätt lite. 100 kr per familj, brukar du lägga en hundring på vänner/familjs bröllopspresent? 
    Jag lägger det jag har råd med, vilket gör att vissa månader kanske vi kan lägga mer, andra månader kanske inte alls mycket. Så ja, jag hade kunnat lägga 100 spänn på en present, om det var vad min ekonomi tillät just då.

Men som tur är så omger jag mig bara med folk som blir glada bara man kommer, de skulle aldrig "räkna pengar" på det sättet som du gör.
  • Nyfiken gul
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:19:09 följande:
    Ja, fortfarande snålt, men ändå lite bättre. Hade det varit på ex Cervera hade vi kunnat köpa glas eller en skål eller något som sedan påminde oss om bröllopet. Interflora signalerar ju en bukett blommor som vissnar och dör inom två veckor. Inget man kan behålla och minnas. Vilket jag tycker framförallt bröllopspresenter är idag (när man inte behöver brödrostar, våffelhjärn och annat för att rusta det nya, gemensamma hemmet). 
    men interflora är inte bara snittblommor.  Då har du faktiskt dumma fördomar.  

och det  kan inte vara givarens fel att du drar förhastade och felaktiga slutsatser.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LaLola
    WinterDawn skrev 2015-01-10 17:23:07 följande:
    Men som tur är så omger jag mig bara med folk som blir glada bara man kommer, de skulle aldrig "räkna pengar" på det sättet som du gör.
    Samma här och det är så skönt.
  • Anonym (Snålisar!)

Japp det var snålt men framförallt fantasilöst. Varför inte köpa en vacker bukett och en flaska med något lyxigt gott istället? Behöver inte vara mer komplicerat än så. Jag hade skämts om jag gått till ett bröllop i sällskap med 5 andra vuxna och gett en sådan gåva till brudparet. Dessutom om de tillhör de 30 närmsta så är det ännu värre. Och det handlar inte om summan utan just det totala ointresset att visa sin uppskattning till brudparet.

Själv var jag fattig student när min syster gifte sig men knåpade ihop en fotobok med bilder på henne från vår uppväxt och skrev roliga kommentarer. Kostade inte mer än ett par 100-lappar men blev ändå en succé.

Jag hoppas din bröllopsdag blev fantastisk ändå, för hur som haver så sitter det ju inte i gåvorna :)  

• Anonym (brud)
    WinterDawn skrev 2015-01-10 17:23:07 följande:
    Jag lägger det jag har råd med, vilket gör att vissa månader kanske vi kan lägga mer, andra månader kanske inte alls mycket. Så ja, jag hade kunnat lägga 100 spänn på en present, om det var vad min ekonomi tillät just då.

LaLola skrev 2015-01-10 17:27:00 följande:
    Samma här och det är så skönt.
    Ni drar väldigt långtgående slutsatser om en totalt okänd person på ett internetforum baserat enbart på några få inlägg... 

• SecretMe

Är någon av gästerna här på sajten så kan de knappast missa vem du menar...

• okidokido

Lite roligt är det att det står på ställets hemsidan att alla älskar presentkort. Utom ts då...

• Anonym (brud)
    Anonym (Snålisar!) skrev 2015-01-10 17:28:17 följande:

Japp det var snålt men framförallt fantasilöst. Varför inte köpa en vacker bukett och en flaska med något lyxigt gott istället? Behöver inte vara mer komplicerat än så. Jag hade skämts om jag gått till ett bröllop i sällskap med 5 andra vuxna och gett en sådan gåva till brudparet. Dessutom om de tillhör de 30 närmsta så är det ännu värre. Och det handlar inte om summan utan just det totala ointresset att visa sin uppskattning till brudparet.

Själv var jag fattig student när min syster gifte sig men knåpade ihop en fotobok med bilder på henne från vår uppväxt och skrev roliga kommentarer. Kostade inte mer än ett par 100-lappar men blev ändå en succé.

Jag hoppas din bröllopsdag blev fantastisk ändå, för hur som haver så sitter det ju inte i gåvorna :)  

Tack, du verkar ha förstått mina tankar i det här. :) Bröllopsdagen var fantastisk och som jag sa lite tidigare, det här är inte något jag legat sömnlös över direkt haha! Blev bara lite fundersam idag när jag stoppade undan presentkortet. 
  • Anonym (brud)
    SecretMe skrev 2015-01-10 17:29:18 följande:

Är någon av gästerna här på sajten så kan de knappast missa vem du menar...

Hur vet du att jag inte ändrat detaljerna? :) 
Svar på tråden Snål bröllopspresent?