• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (C)
    Anonym (b) skrev 2015-01-12 18:14:07 följande:

Vet du inte att det är tanken som räknas ts?
    Släpp och gå vidare, det är inte presenternas värde som avgör kvaliteen på giftemålet. 

• Letitia
    Anonym (vett&etikett) skrev 2015-01-13 09:35:44 följande:
    Enligt Magdalena Ribbing (vett & etikett) finns det inget som säger att man måste ge dyra bröllopspresenter eller att de ska uppgå till en viss summa. Man kan gärna köpa ett fint fat på loppis eller hitta på något annat om man har dåligt om pengar eller inte vill ge något dyrt.

Sen kan man ju tänka vad man vill om gåvorna man får och att det känns snålt att så många ger så lite. Men som sagt, det finns ingen oskriven vett & etikett regel om detta.
    Jag vet att Magdalena Ribbing tycker så. Men det verkar ändå som om den "allmänna opinionen" tycker, att det bör finnas något slags överensstämmelse mellan klädkoden, finhetsgraden på festen inklusive vilken lokal det är och vilken mat och vilka drycker, samt presenternas dyrbarhet.

Är det knytkalas i en lägenhet så kan ju brudparet inte förvänta sig dyra presenter menar jag, lika lite som de bör skriva att klädkoden är frack... Men är det välkomstbubbel plus trerätters middag plus kaffe, tårta och avec på en festvåning i ett slott med dans till levande orkester efteråt, så verkar det konstigt om gästerna kommer med presenter som är värda mindre än hundra kronor per person...
  • sextiotalist
    Letitia skrev 2015-01-14 07:14:38 följande:

Jag vet att Magdalena Ribbing tycker så. Men det verkar ändå som om den "allmänna opinionen" tycker, att det bör finnas något slags överensstämmelse mellan klädkoden, finhetsgraden på festen inklusive vilken lokal det är och vilken mat och vilka drycker, samt presenternas dyrbarhet.

Är det knytkalas i en lägenhet så kan ju brudparet inte förvänta sig dyra presenter menar jag, lika lite som de bör skriva att klädkoden är frack... Men är det välkomstbubbel plus trerätters middag plus kaffe, tårta och avec på en festvåning i ett slott med dans till levande orkester efteråt, så verkar det konstigt om gästerna kommer med presenter som är värda mindre än hundra kronor per person...

jag har varit på bröllopsmiddag i en lägenhet (en paradvåning), med klädkod högtidsdräkt, maten hade brudens mamma gjort.

Presenterna var i den nivån som studenter, eller de som precis börjat arbeta hade råd med
  • Anonym (Maggan)
    Anonym (vett&etikett) skrev 2015-01-13 09:35:44 följande:

Enligt Magdalena Ribbing (vett & etikett) finns det inget som säger att man måste ge dyra bröllopspresenter eller att de ska uppgå till en viss summa. Man kan gärna köpa ett fint fat på loppis eller hitta på något annat om man har dåligt om pengar eller inte vill ge något dyrt.

Sen kan man ju tänka vad man vill om gåvorna man får och att det känns snålt att så många ger så lite. Men som sagt, det finns ingen oskriven vett & etikett regel om detta.

Visar dålig stil ändå även om det inte finns att läsa i någons bok. Håller med föregående. Man går inte så många och lämnar ett presentkort. Har man inte råd får man hellre hitta på loppis i så fall.
  • Läs vad som står och inget annat

Ha ha ha, hur fan läser folk egentligen?? De står ju klart o tydligt i ts att de INTE rör ekonomin så varför drar ni upp de då? (i som tycker ts gjorde fel som starta tråden o opponera sig)

Sen e FL ett forum o alla har rätt starta trådar här om precis VAD som helst!! Bara löjligt att ens kommentera såna grejer när de inte ens e relevant i frågan... Vissa e bara för mycke

• Anonym (less)
    Letitia skrev 2015-01-14 07:14:38 följande:

Vi hade kompisar som pikade oss för att vi inte bjöd på bröllopsfest flera år efteråt. De valde kuvertavgift på 500kr och gnällde att de inte fick en present av oss. Vi hade inte fått nåt av dem. Inte ens grattis.
  • nymedlem

Jag skulle inte ens reflektera över en sån här sak. Tycker det är mkt märkligt.

• Letitia
    Anonym (less) skrev 2015-01-17 15:25:18 följande:
    Vi hade kompisar som pikade oss för att vi inte bjöd på bröllopsfest flera år efteråt. De valde kuvertavgift på 500kr och gnällde att de inte fick en present av oss. Vi hade inte fått nåt av dem. Inte ens grattis.
    Ibland tänker jag att det kanske vore bättre att traditionen med bröllopsfester upphörde, och att folk bara gifte sig med vigselförrättaren och ett par vittnen närvarande, i kyrkan (ja det går bra där också) eller stadshuset. För det känns som att det blir mer gnäll, sorg, oro och elände än glädje av bröllopsfesterna, om man ser det i stort. Förutom detta med presenterna och kuvertavgifterna, som kan vara ett stort ekonomiskt problem för många gäster, så är det ju alltid någon objuden som blir förorättad över att han eller hon inte får komma... Var ska man dra gränsen, liksom..?

Dessutom skulle det bli slut på de bröllop som brudarna bara driver fram för att få leka prinsessa för en dag - utan en tanke på äktenskapets djupare mening...
  • ica
    Letitia skrev 2015-01-17 16:08:29 följande:
    Ibland tänker jag att det kanske vore bättre att traditionen med bröllopsfester upphörde, och att folk bara gifte sig med vigselförrättaren och ett par vittnen närvarande, i kyrkan (ja det går bra där också) eller stadshuset. För det känns som att det blir mer gnäll, sorg, oro och elände än glädje av bröllopsfesterna, om man ser det i stort. Förutom detta med presenterna och kuvertavgifterna, som kan vara ett stort ekonomiskt problem för många gäster, så är det ju alltid någon objuden som blir förorättad över att han eller hon inte får komma... Var ska man dra gränsen, liksom..?

Dessutom skulle det bli slut på de bröllop som brudarna bara driver fram för att få leka prinsessa för en dag - utan en tanke på äktenskapets djupare mening...
    Så gjorde vi och vi har uthärdat 15 år av pikar för det. Så jag är inte så säker som  du på det.
  • Letitia
    ica skrev 2015-01-17 16:11:01 följande:
    Så gjorde vi och vi har uthärdat 15 år av pikar för det. Så jag är inte så säker som  du på det.
    Nä man har väl ändan bak hur man än vänder sig... Obestämd

Men jag menade, att det kanske vore bättre om det blev den ALLMÄNNA ordningen. Att privata bröllopsfester (kungligheter må vara undantagna, där är ju ett bröllop en statsangelägenhet) skulle bli omoderna och ovanliga.
  • ica
    Letitia skrev 2015-01-17 16:15:39 följande:
    Nä man har väl ändan bak hur man än vänder sig... Obestämd

Men jag menade, att det kanske vore bättre om det blev den ALLMÄNNA ordningen. Att privata bröllopsfester (kungligheter må vara undantagna, där är ju ett bröllop en statsangelägenhet) skulle bli omoderna och ovanliga.
    Håller med. För en vigsel är ju ren juridik idag. De flesta av oss lever ju ihop innan vi gifter oss. Så för omgivningen så är det ju ingen stor grej.
Svar på tråden Snål bröllopspresent?