• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Nyfiken gul
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:09:31 följande:
    Samtidigt, jag vet inte riktigt vad det är jag ska uppskatta i gåvan? Den är i mitt tycke både snål och fantasilös. De blir bjudna på en fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe och de kan inte ens anstränga sig mer än att köpa ett presentkort för 300 kr? 

Här hade vi bröllopet förresten, för er som undrar: www.krusenbergherrgard.se/ 
    om dom köpt en vas för samma pengar på nån inredningsbutik - hade det fortfarande varit snålt?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MallaL

300 kronor från 3 familjer är en ganska snål bröllopspresent, men ts får helt enkelt visa sig vara den mer världsvana och glömma detta och tacka allra artigast för gåvan.

• ica
    Nyfiken gul skrev 2015-01-10 17:15:16 följande:
    om dom köpt en vas för samma pengar på nån inredningsbutik - hade det fortfarande varit snålt?
    Det hade i alla fall visat lite omtanke och fantasi.
  • Nyfiken gul
    alltså att du inte haft nån aning om priset på gåvan utan bara sett att det varit en vas . (men att gåvan i sig hade varit i samma prisklass som presentkortet) 
  • Anonym (brud)
    LaLola skrev 2015-01-10 17:13:02 följande:
    Tyckte de att det var en "fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe"?
    Jag bad inte gästerna om recensioner direkt... Men en bröllopsmiddag på Krusenberg är knappast vanlig vardagsmiddag på lokala pizzahaket. Faktum är att en av mina kusiner hade sin bröllopsmiddag där också för ett par år sedan så jag tror inte de tyckte vi valt ett dåligt ställe.
    Men om de medvetet var snåla för att de inte gillade stället eller valet av middag (vilket är extremt osannolikt!) är det ännu värre, skulle du vara medvetet snål med bröllopspresenten bara för att du blir bjuden på bröllop på ett ställe du inte gillar?
  • LaLola
    ica skrev 2015-01-10 17:15:56 följande:
    Och om vasen hade varit så ful att Ts helst hade velat gömma den på vinden så hade det fortfarande varit en godkänd present?
  • Nyfiken gul
    ica skrev 2015-01-10 17:15:56 följande:
    så det är inte summan du reagerar på utan presentkortet som sådant. 
  • Anonym (brud)
    Ja, fortfarande snålt, men ändå lite bättre. Hade det varit på ex Cervera hade vi kunnat köpa glas eller en skål eller något som sedan påminde oss om bröllopet. Interflora signalerar ju en bukett blommor som vissnar och dör inom två veckor. Inget man kan behålla och minnas. Vilket jag tycker framförallt bröllopspresenter är idag (när man inte behöver brödrostar, våffelhjärn och annat för att rusta det nya, gemensamma hemmet). 
  • LaLola
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:17:08 följande:
    Jag bad inte gästerna om recensioner direkt... Men en bröllopsmiddag på Krusenberg är knappast vanlig vardagsmiddag på lokala pizzahaket. Faktum är att en av mina kusiner hade sin bröllopsmiddag där också för ett par år sedan så jag tror inte de tyckte vi valt ett dåligt ställe.
    Men om de medvetet var snåla för att de inte gillade stället eller valet av middag (vilket är extremt osannolikt!) är det ännu värre, skulle du vara medvetet snål med bröllopspresenten bara för att du blir bjuden på bröllop på ett ställe du inte gillar?
    Ok... Själv hade jag känt mig totalt felplacerad på ett sånt ställe o tackat nej till middan.....men det är jag det!

Så jag hade inte behövt fundera på din fråga.
  • Anonym (brud)
    Nyfiken gul skrev 2015-01-10 17:18:16 följande:
    så det är inte summan du reagerar på utan presentkortet som sådant. 

Jag reagerade i alla fall på både pris och fantasilöshet. Men om det vore en vas eller något från en butik hade jag aldrig startat den här tråden, då hade jag ju inte vetat vad de lagt ut utan utgått från att de valt en vas de trodde vi skulle uppskatta. Och så skulle jag för allt minnas bröllopet varje gång jag använde vasen. 

Min gudmor gav oss två vackra skålar, jag har inte den blekaste var de kommer ifrån eller vad de kostade, hon kanske köpte dem på loppis! Men det kvittar, för hennes gåva känns mer personlig. 

Svar på tråden Snål bröllopspresent?