• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 16:00:12 följande:

Du är fri att döma mig utifrån en skriven text.

Men jag skriver inte att mina ord är lag utan att vi har olika erfarenheter.

Att du väljer att tycka att jag gör fel som prioriterar mina barn före en kvinna är helt upp till dig själv.

Min syn är att jag i första hand är förälder till de barn jag valt att ta ansvar för o kan inte en ny kvinna acceptera det så är det inte en kvinna jag vill ha i mitt liv.

Du o jag är av olika åsikter o jag tänker inte försöka ändra på din syn. Fortsätt gärna leva med tron att kvinnor kommer före barnen i en mans liv.

För mig är det bara en egoistisk syn från en kvinna eller gärna en man som inte klarar att ha separata boenden.

Du skrev att ditt ord är lag när det gäller en ny kvinna.. . "I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur."

Tror du verkligen ngn vill vara delaktig på de premisserna?
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 17:50:07 följande:
    Du skrev att ditt ord är lag när det gäller en ny kvinna.. . "I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur."

Det var precis därför jag lämnade en sån situation och jag är övertygad om att de flesta män med barn tänker på lika inskränkande sätt. De söker en kvinna som är livegen och det är inte intressant.

Bara att ens tänka sin partner som en gökunge säger ju allt om ens attityd.
  • Kvastskaft
    Brumma skrev 2015-02-25 17:45:14 följande:

Eller så fanns det män som klarare av art prioritera BÅDE barn OCH partner. .. Det KAN ju ha lockat mer...

Jag är till 100% involverad och engagerad i min bonus. Det innebar ju ju inte att jag kom in och fick ta det som det var utan vi gjorde rutiner som passade VÅR familj..

Om du vill att ngn ska komma in och engagera sig i dina barn får du nog räkna med att rutiner ryckas. ..

Annars vill man ju inte ha ngn som är delaktig utan en piga som inte har ngt att säga till om och bidra med själv. .

Men nu läser du som du vill. Jag skriver inte att det behövs prioriteras alls.

Det funkar så enkelt.

Väljer man att flytta till någon med barn så ska inte barnen komma i kläm. Barnens förutsättningar ska inte ändras för att déras förälder har ett kliande i skrevet.

Jag kan inte ens förstå hur jag kan få på pälsen på en sådan här sida när jag som man, värnar om barn.

O om du läst vad jag skrivit så har jag inte valt att någon ska komma in o engagera sig i mina barn alls. Hon fick vackert vänta till barnen inte längre bodde kvar. Vilket hon gjorde.

Är det fler som anser att barnen är de som ska vara de som lider för att föräldrarna har separerat?
  • Kvastskaft
    Brumma skrev 2015-02-25 17:50:07 följande:

Hur får du ett särboskap till att vara delaktig? Ja, jag valde särbo för mina barns skull.

Däremot så ser jag TS som en gökunge som flyttar in o sedan ändrar barnens villkor. Jag förstår faktiskt inte vad dessa barn gjort för att behöva bestraffas? Förklara det för mig.
  • Ess
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:46:23 följande:

Det funkar så enkelt.

Väljer man att flytta till någon med barn så ska inte barnen komma i kläm. Barnens förutsättningar ska inte ändras för att déras förälder har ett kliande i skrevet.

Jag kan inte ens förstå hur jag kan få på pälsen på en sådan här sida när jag som man, värnar om barn.

O om du läst vad jag skrivit så har jag inte valt att någon ska komma in o engagera sig i mina barn alls. Hon fick vackert vänta till barnen inte längre bodde kvar. Vilket hon gjorde.

Är det fler som anser att barnen är de som ska vara de som lider för att föräldrarna har separerat?
    Men om föräldern väljer att flytta ihop med en kvinna, men vill inte ändra något för sina barn eller sig själv. Då får han också acceptera att man lever separata liv, för det han då väljer är en kvinna som har ett eget liv och som inte känner behov av att varken blanda sig i, eller ta något ansvar som rör barnen.
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 18:14:20 följande:

Det var precis därför jag lämnade en sån situation och jag är övertygad om att de flesta män med barn tänker på lika inskränkande sätt. De söker en kvinna som är livegen och det är inte intressant.

Bara att ens tänka sin partner som en gökunge säger ju allt om ens attityd.

Tycker ioförsig att det är lika illa att ta för givet att de flesta män är likadana som att anta att alla bonusmammor är hemska....
  • Iam

Det funkar så enkelt.

Undrar hur länge din partner skulle stanna om hon läst det du skriver här... kliande i skrevet? Om det är det du är ute efter att stilla finns det medel mot flatlöss på apoteket och det är garanterat fritt från konsekvenser för barnen.

Har du döttrar hoppas jag att du uppfostrat dom till att tro på sig själva mer än att dom skaffar en karl som deras far som bara ser dom som någon som ska stilla kliet i skrevet.

Vidrig kvinnosyn.
  • Brumma

Det funkar så enkelt.

Var har jag skrivit att barnen ska komma ikläm? Att de ska lida?

Du påpekar att jag tolkar det du skriver fel - nå , du är ganska bra på det själv...

Jag anser inte det är att värna om barns bästa att inte kunna hantera att ha ännu en person att ta hänsyn till..

Du skriver det dock som om du skall få extra Credit för att du råkar vara man?
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 19:16:52 följande:
    Tycker ioförsig att det är lika illa att ta för givet att de flesta män är likadana som att anta att alla bonusmammor är hemska....
    Ja det kanske det är, men av att läsa här på FL så är jag övertygad om att det är mer regel än undantag att resonera så.
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:49:17 följande:

Hur får du ett särboskap till att vara delaktig? Ja, jag valde särbo för mina barns skull.

Däremot så ser jag TS som en gökunge som flyttar in o sedan ändrar barnens villkor. Jag förstår faktiskt inte vad dessa barn gjort för att behöva bestraffas? Förklara det för mig.

Jag tycker inte att det är att straffas att tillbringa halva tiden med sin förälder. .. Jag tycker heller inte att det är att straffa barnen att ha ett fast schema.

Varför är tiden med deras mamma mindre viktig än tiden med pappan?

Om du på allvar anser att man inte kan vara delaktig i någons liv för att man är särbos så tror jag att nog att vi ligger allt för långt från varandra för att förstå varandra. För mig är det självklart att man kan vara delaktig och engagerad även om man inte bor speciellt mkt med barnen. Föräldrar (och bonusföräldrar) lyckas vara delaktiga i sina barns liv även om de bara träffas varannan helg tex..
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).