• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 19:37:55 följande:

Ja det kanske det är, men av att läsa här på FL så är jag övertygad om att det är mer regel än undantag att resonera så.

Du kanske inte ska ta FL som en sanning om hur det är IRL?
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 19:40:47 följande:
    Du kanske inte ska ta FL som en sanning om hur det är IRL?
    Det är tyvärr min sanning också.
  • Ess
    Iam skrev 2015-02-25 19:17:01 följande:
    Undrar hur länge din partner skulle stanna om hon läst det du skriver här... kliande i skrevet? Om det är det du är ute efter att stilla finns det medel mot flatlöss på apoteket och det är garanterat fritt från konsekvenser för barnen.

Har du döttrar hoppas jag att du uppfostrat dom till att tro på sig själva mer än att dom skaffar en karl som deras far som bara ser dom som någon som ska stilla kliet i skrevet.

Vidrig kvinnosyn.
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:49:17 följande:
    Hur får du ett särboskap till att vara delaktig? Ja, jag valde särbo för mina barns skull.

Däremot så ser jag TS som en gökunge som flyttar in o sedan ändrar barnens villkor. Jag förstår faktiskt inte vad dessa barn gjort för att behöva bestraffas? Förklara det för mig.
    Ett år var bonus när dennes mamma bestämde sig för att det inte var roligt längre och packade väskan och flyttade.

Menar du att min man skulle leva ett särbo liv i 23 år?

Där håller nog han inte med dig alls. Varför skulle hans förstfödda vara viktigare än hans kommande barn?

Varför skulle barnet vara viktigare än att hitta den rätta och bygga upp sitt liv tillsammans med?

Barnet är inte och kommer aldrig vara viktigare än oss andra i denna familj. Vi tillsammans är det bästa han har.

Sen är det ju så att bonus har en mamma också. En mamma som bonus gärna vill träffa o umgås med. Mamman vill gärna träffa sitt barn och ha barnet hos sig (såklart).

Vad är det som får en del att tro att tiden med den andre föräldern blir som något straff?

Skulle det vara så hade min man förmodligen haft ensam vårdnad o bonus hade bott här jämt.

Nu har bonus delaktiga föräldrar som vill träffa sitt barn så vi har valt vv. Vill bonus bo här mer så får det bli vh hos mamma.

Vill bonus bo hos mamman mer så får det bli vh hos oss.

Vill man komma förbi eller bo på "den andra" förälderns vecka så ringer man.
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 20:00:58 följande:

Det är tyvärr min sanning också.

Jo. Men att DU haft det så innebär inte att ALLA upplever samma sak.

Jag har flera vänner som är bonusföräldrar och ingen av dem känner att de blir utnyttjade eller att deras sambo bara ville ha ngn som tog hans om barnen. De är alla delaktiga i beslut som gäller barnen, uppfostran, regler och planering av barnens tid.

Jag tror att de pappor som visar sig vara skit stövlar hade varit det utan barn oxå .. Och jag är övertygad om att de flesta killar INTE är skit stövlar så... ;)
  • Gung Ho
    BioBonus skrev 2015-02-25 14:10:35 följande:

Måste säga att ni föräldrar som svarar i den här tråden måste vara något av de mest egoistiska människor jag har hört talas om - det är jag jag jag. Väljer man mig så väljer man hela paketet, väljer man mig så måste man ta ansvar för mina barn lika mycket som jag själv gör. 

Ni framstår som oerhört osympatiska vuxna, som, om man ska tro ert "do it my way, or take the highway", känns som riktiga nerköp för vilken partner som helst.

Jag är glad att min man är karl nog att ta fullt ansvar för sin dotter själv. Och är karl nog att respektera min roll i hans dotters liv, som inte definieras av honom utan av mig och hans dotter. Han skulle aldrig komma på tanken att ta min roll i hans dotters vardag för givet.

Ja det finns ju iaf en känd egoist och cyniker här, sen tror jag de flesta andra agerar på sitt sätt med god vilja eller alt. är bittra pga sina egna misslyckanden som de skyller på allt annat än sina egna dåliga val.

Självklart kan ju ingen tvinga ngn, utan det handlar för mig främst om starka värderingar där jag inte tror speciellt små barn mår bra av att bo med människor som struntar i om de mår bra och helst inte vill ha dem närvarande... Och de män ( eftersom det mest är kvinnor som skriver) som väljer att leva med dessa styvmödrar till sambos skall nog fundera över sitt föräldraskap.

Fick så mkt kommentarer av 'skocken' av cyniska styvmödrar här förut (när jag levde med mitt barns mamma) att jag minsann inte visste hur det var och att jag knappt hade rätt att uttala mig.

Nu är jag separerad och hopflyttas med min blivande fru som har en dotter sedan innan. Min inställning om att 'köpa hela paketet' är det som gjort att jag fått den underbaraste lilla bonustjejen jag kan tänka mig och att jag är en stor del av hennes liv efter bara ett drygt år under samma tak. Nej, jag är inte hennes pappa, men definitivt en älskad bonuspappa och hon litar på mig till 100%.... Det hade inte fungerat om jag försökt plocka russinen ur kakan...
  • Gung Ho
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 14:24:37 följande:
    Jag menar att när man upplever att man bara ger och ger men inte få något tillbaka så då tröttnar man till slut. Om man upplever andra styr ens liv och man själv inte kan påverka, att man har förvätningar på att göra en massasaker men inga skyldigheter (jo så upplever jag det) . Att man är som en livegen i sitt hem, an passup. Nr det man ger tas för givet -då vill i alla fall inte jag ge något mera.
    'Hela paketet' gäller åt båda hållen! Ger man måste man även få! Som påpekades innan låter det som det är mannen det är fel på! Får man inget att säga till om har man heller inga eller få skyldigheter. Låter iof inte som ett sunt förhållande i mina ögon, man blir väl inte tillsammans med ngn för att få barnpassning!!
  • Iam
    Gung Ho skrev 2015-02-25 22:07:45 följande:

Ja det finns ju iaf en känd egoist och cyniker här, sen tror jag de flesta andra agerar på sitt sätt med god vilja eller alt. är bittra pga sina egna misslyckanden som de skyller på allt annat än sina egna dåliga val.

Självklart kan ju ingen tvinga ngn, utan det handlar för mig främst om starka värderingar där jag inte tror speciellt små barn mår bra av att bo med människor som struntar i om de mår bra och helst inte vill ha dem närvarande... Och de män ( eftersom det mest är kvinnor som skriver) som väljer att leva med dessa styvmödrar till sambos skall nog fundera över sitt föräldraskap.

Fick så mkt kommentarer av 'skocken' av cyniska styvmödrar här förut (när jag levde med mitt barns mamma) att jag minsann inte visste hur det var och att jag knappt hade rätt att uttala mig.

Nu är jag separerad och hopflyttas med min blivande fru som har en dotter sedan innan. Min inställning om att 'köpa hela paketet' är det som gjort att jag fått den underbaraste lilla bonustjejen jag kan tänka mig och att jag är en stor del av hennes liv efter bara ett drygt år under samma tak. Nej, jag är inte hennes pappa, men definitivt en älskad bonuspappa och hon litar på mig till 100%.... Det hade inte fungerat om jag försökt plocka russinen ur kakan...

Det är aldrig någon som vänt sig emot dina åsikter kring hur du vill ha ditt liv, faktiskt.

Det många vänt sig emot är att du säger att alla andra som väljer ett annat sätt har fel. Och det är väl det snällaste du sagt.

Och nu gör du det igen. Säger att det inte går att få en kärleksfull relation om man inte lever som du. Och det stämmer så klart inte, vilket det finns gott om exempel på här.
  • Kvastskaft
    Iam skrev 2015-02-25 19:17:01 följande:

Undrar hur länge din partner skulle stanna om hon läst det du skriver här... kliande i skrevet? Om det är det du är ute efter att stilla finns det medel mot flatlöss på apoteket och det är garanterat fritt från konsekvenser för barnen.

Har du döttrar hoppas jag att du uppfostrat dom till att tro på sig själva mer än att dom skaffar en karl som deras far som bara ser dom som någon som ska stilla kliet i skrevet.

Vidrig kvinnosyn.

nu börjar du roa mig.

Jag försöker värna om barn o du får det till vidrig kvinnosyn.

Ja, min kvinnosyn är vidrig då jag hela tiden pratar om män som har barn. Är det det som gör att min kvinnosyn är vidrig? Du vet att män oxå har skrev?

Men du har rätt. Jag har fostrat min dotter till en stark individ som inge sitter på.

Min sambo som hjälpte mig att regga mig här ser precis allt o även hon är en stark individ som efter tio år känner mig ganska väl.
  • Kvastskaft
    Ess skrev 2015-02-25 18:59:38 följande:

Men om föräldern väljer att flytta ihop med en kvinna, men vill inte ändra något för sina barn eller sig själv. Då får han också acceptera att man lever separata liv, för det han då väljer är en kvinna som har ett eget liv och som inte känner behov av att varken blanda sig i, eller ta något ansvar som rör barnen.

Äntligen någon som ser vad jag försöker säga.

Man kan faktiskt leva separata liv. Finns faktiskt ingen anledning i dag att maniskt flytta ihop om det inte passar de som redan finns i familjen.

Om man väl väljer att flytta ihop med en människa, oavsett kön som har barn så måste man jämka sig eller avstå.

Men jag har en Vidrig kvinnosyn o borde ha kickat ut ungarna till en vidrig miljö hos deras mor o flyttat ihop med min sambo tidigare. Ungarna borde jag inte tänkt på i första hand.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).