• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 14:52:55 följande:

Att höra av sig är en självklarhet jag inte sagt ett ord om.

Men många andra som snackar om att man ska svälja betet eller köpa hela paketet.

Vi bonusföräldrar och de gemensamma barnen ska bara acceptera allt eller annars flytta.

Det ses som barnmisshandel att inte ha dörren öppen jämt. Barnen känner sig inte välkomna o inte som en i familjen.

Det är ett konstigt resonemang att om barnen själva inte får styra och ställa detta med tider så känner dom inte sig som en i familjen.?

Herre Gud!
  • Anonym (awa)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-26 15:17:37 följande:
    Men många andra som snackar om att man ska svälja betet eller köpa hela paketet.

Vi bonusföräldrar och de gemensamma barnen ska bara acceptera allt eller annars flytta.

Det ses som barnmisshandel att inte ha dörren öppen jämt. Barnen känner sig inte välkomna o inte som en i familjen.

Det är ett konstigt resonemang att om barnen själva inte får styra och ställa detta med tider så känner dom inte sig som en i familjen.?

Herre Gud!
    Japp. Så är det. Bonusbarn ska komma först, före alla andra i familjen, ha alla rättigheter och inga skyldigheter. Annars är det synd om dem. Suck.

I vår familj funkar inte det där resonemanget då båda vi vuxna har barn med oss och det blir helt tvunget att barnen måste dela förstaplatsen... för att ta ett enkelt exempel, vems fredagsmystraditioner ska man välja om det finns två olika? Då MÅSTE barnen kompromissa och ta hänsyn och anpassa sig trots att de är bonusbarn (för det är de andra barnen med) och ibland tror jag det är MYCKET enklare än om bara den ena parten i förhållandet har barn sedan tidigare. Det förutsätter förstås att barnen trivs någorlunda ihop (vilket våra definitivt gör).

Och faktiskt tror jag att det är nyttigt för barn att i rimlig omfattning få lära sig att ta hänsyn till andra familjemedlemmar under sin uppväxt.
  • Gung Ho
    Anonym (Också) skrev 2015-02-26 15:17:37 följande:

Herre Gud!
    Ja, du bör köpa hela paketet! Men det bl.a. 'Packet' här, kanske selektivt, missar är att ALLA bör köpa hela paketet. Dvs 'bonusföräldern' och barnen skall också få en egen och naturlig plats i familjen. Jag hade vissa krav på min sambo när vi träffades. Hade jag inte uppfattat att vi delade dessa värderingar hade vi inte kommit bortom dejtingstadiet. Å andra sidan hade jag samma krav på mig själv, ngt som 'packet' hade väldigt svårt att ta till sig. Det vart istället mkt fokus på hus orimliga krav jag hade på kvinnan och hur jag egentligen var en mansgris som bara ville ha en barnpassare. Detta speciellt från hon som här på FL av ngn anledning associerar sig med det högsta spelkorten!

Ja, jag tror på tydliga familjevärderingar och att barn behöver trygga, kärleksfulla och ovillkorliga vuxna i sin omgivning, men de högsta kraven ställer jag på mig själv. Jag är oändligt glad att min inställning på en ovillkorligt kärleksfull familj gett mig en så underbar bonusdotter som ser till mig för trygghet!
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2015-02-27 00:13:12 följande:

Ja, du bör köpa hela paketet! Men det bl.a. 'Packet' här, kanske selektivt, missar är att ALLA bör köpa hela paketet. Dvs 'bonusföräldern' och barnen skall också få en egen och naturlig plats i familjen. Jag hade vissa krav på min sambo när vi träffades. Hade jag inte uppfattat att vi delade dessa värderingar hade vi inte kommit bortom dejtingstadiet. Å andra sidan hade jag samma krav på mig själv, ngt som 'packet' hade väldigt svårt att ta till sig. Det vart istället mkt fokus på hus orimliga krav jag hade på kvinnan och hur jag egentligen var en mansgris som bara ville ha en barnpassare. Detta speciellt från hon som här på FL av ngn anledning associerar sig med det högsta spelkorten!

Ja, jag tror på tydliga familjevärderingar och att barn behöver trygga, kärleksfulla och ovillkorliga vuxna i sin omgivning, men de högsta kraven ställer jag på mig själv. Jag är oändligt glad att min inställning på en ovillkorligt kärleksfull familj gett mig en så underbar bonusdotter som ser till mig för trygghet!

Varför denna nödvändighet att prata nedvärderande om folk här?

Vilka exakt är detta "pack" och förklara gärna varför det är ok att bunta ihop dessa människor i en klump och benämna dem nedvärderande?

Du har inte uppfattat att det ofta är din oförmåga att samtala med människor utan att vara otrevlig som gör att många inte håller med dig?

Varför fortsätta?
  • Anonym (Också)

Jag tycker att det är tvärtom det är ju inte vi bonusmammor som missar något av detta utan just att det finns andra som missar att detta larviga paket som många tjatar om ska gälla alla.

I mitt paket står det att bonusbarnet får rätta sig efter våra regler och våran uppfostran likaså biomamman att inte komma hit hur som helst utan man ringer före.

Ibland funkar det att komma över i bland inte.

Det paketet måste de då acceptera då alla måste ta hela paketet.

Vad och var är då problemet????

Ts paket är att barnen är välkomna vv att de ska ringa innan om de vill komma på "mammatid"

Vad var det du sa? Alla skulle ta hela paketet
  • Kvastskaft

Vart i trådstarten ser du att barnen ska ringa först? Jag ser bara att de dyker upp.det du inte förstår är vad paketet innebär. Ditt paket är det du köpte när ni flyttade ihop. I TS fall så ändrade hon paketet o ändå är hon inte nöjd. Så det är en stor skillnad på hur man tar emot paketet.

Eller har även du kört ut barnen från deras hem?

Anonym (Också) skrev 2015-02-27 08:54:08 följande:

Jag tycker att det är tvärtom det är ju inte vi bonusmammor som missar något av detta utan just att det finns andra som missar att detta larviga paket som många tjatar om ska gälla alla.

I mitt paket står det att bonusbarnet får rätta sig efter våra regler och våran uppfostran likaså biomamman att inte komma hit hur som helst utan man ringer före.

Ibland funkar det att komma över i bland inte.

Det paketet måste de då acceptera då alla måste ta hela paketet.

Vad och var är då problemet????

Ts paket är att barnen är välkomna vv att de ska ringa innan om de vill komma på "mammatid"

Vad var det du sa? Alla skulle ta hela paketet

• Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-27 09:39:05 följande:

Vart i trådstarten ser du att barnen ska ringa först? Jag ser bara att de dyker upp.det du inte förstår är vad paketet innebär. Ditt paket är det du köpte när ni flyttade ihop. I TS fall så ändrade hon paketet o ändå är hon inte nöjd. Så det är en stor skillnad på hur man tar emot paketet.

Vem säger det?

Gung ho säger att ALLA ska köpa hela paketet.

Vilket paket? Och vem bestämmer dess innehåll?

Jag är ironisk i mitt inlägg på grund Av att en del är inte konsekventa i det här.

Ena stunden ska vi köpa hela paketet andra stunden ska alla köpa hela paketet osv

Ts varken ska eller behöver köpa allt som hennes sambo och barn och biomamma har bestämt innan.

Detta är bara skitsnack enligt mig

Blir man sambo så får man fasiken sätta sig ner och tillsammans ändra innehållet i detta paket så att det passar alla.

Alternativt så får väll barn o pappa leva ett liv själva om de ej klarar av att någon annan har önskemål och åsikter i sitt eget hem
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-27 09:39:05 följande:

Ts har inte kört ut barnet ifrån deras hem
  • BioBonus

Definiera gärna vilka du benämner som "packet" är du vänlig? 
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Jag förstår hur det är. Min man har också barnen på heltid. Nu tycker jag väldigt mycket om dem så det har aldrig gjort mig något, och de var ganska stora när vi flyttade ihop (10 och 12).

Det är klart. Det är en fördel att min man tar hand om ALLT som har med dem att göra: matlagning, tvätt osv. Jag har självmant hjälpt dem med läxor ibland eftersom de har läst en del ämnen som jag också läst men inte min make. Det är inget han krävt däremot.

Jag har precis lika mycket egentid som innan vi flyttade ihop!
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).