• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Ess
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-24 11:59:52 följande:
    För de flesta vet inte vad de ger sig in på, sen kan det vara försent när de får gemensamma osv. Med facit i hand säger i princip alla jag frågat: ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG MER!!!
    Jag har samma erfarenhet.
  • Ess
    Anonym (Nya villkor) skrev 2015-02-24 14:38:14 följande:
    Är det för att rättfärdiga ens egen skuld som man som separerad förälder gärna håller på och tuggar om att barnen alltid ska komma först osv? Det är ju de själva som misslyckats med att hålla ihop familjen (kanske för att man satsat ALLT på barnen och ALLTFÖR LITE på den vuxna relationen) och att låta barnen få bo på heltid med båda sina föräldrar. Det är alltså de som orsakat barnen den ohyggliga olyckan, sorgen och smärtan att försättas i den situationen.. Var finns barnperspektivet i det? Sedan är det så himla lätt att hitta nya syndabockar att lägga skulden på. Och så kör man med intensiv överkompensering på alla möjliga plan. I stället för att förstå att situationen är en helt annan för deras barn och att det medför nya förhållningssätt och villkor. Det är helt enkelt ett annat sätt att leva på än vad som gäller för kärnfamiljen, framför allt när föräldrarna valt att inleda nya relationer med nya partners. 

Det är ofta bioföräldrarna som gör det hela till en mycket större grej än vad det behöver vara. De projicerar gärna sina egna känslor på barnen, säkert pga skuldkänslor mm. 

Just saying! Särskåda er själva lite grann också.Vill man göra det riktigt enkelt för sig själva väljer man att leva ensam med sina barn istället. 
    Om man bortser från vissa förhållanden som inte ska hållas ihop. Så tycker jag att det är för mycket, JAG trivs inte i förhållandet, JAG är inte lycklig med min man, JAG väljer att lämna osv.
    Sedan blir det MIN PARTNER hindrar mig från att träffa mitt barn på heltid/när jag vill!
  • Anonym (Nya villkor)
    Ess skrev 2015-02-24 15:35:50 följande:
    Om man bortser från vissa förhållanden som inte ska hållas ihop. Så tycker jag att det är för mycket, JAG trivs inte i förhållandet, JAG är inte lycklig med min man, JAG väljer att lämna osv.
    Sedan blir det MIN PARTNER hindrar mig från att träffa mitt barn på heltid/när jag vill!
    Ja, exakt. Och det är väl inte bara förälderns/föräldrarnas nya respektive partners som gör ett aktivt val att ge sig in i relationen, det gör ju också de själva. Alltså får de lära sig att acceptera och respektera att partnern har behov av att deras barn inte kommer och går som de vill (i de fallen det är så att deras partner inte uppskattar det). 

Snacka om att vara EGO!
  • Lillusen
    Anonym (Nya villkor) skrev 2015-02-24 14:38:14 följande:

Är det för att rättfärdiga ens egen skuld som man som separerad förälder gärna håller på och tuggar om att barnen alltid ska komma först osv? Det är ju de själva som misslyckats med att hålla ihop familjen (kanske för att man satsat ALLT på barnen och ALLTFÖR LITE på den vuxna relationen) och att låta barnen få bo på heltid med båda sina föräldrar. Det är alltså de som orsakat barnen den ohyggliga olyckan, sorgen och smärtan att försättas i den situationen.. Var finns barnperspektivet i det? Sedan är det så himla lätt att hitta nya syndabockar att lägga skulden på. Och så kör man med intensiv överkompensering på alla möjliga plan. I stället för att förstå att situationen är en helt annan för deras barn och att det medför nya förhållningssätt och villkor. Det är helt enkelt ett annat sätt att leva på än vad som gäller för kärnfamiljen, framför allt när föräldrarna valt att inleda nya relationer med nya partners. 

Det är ofta bioföräldrarna som gör det hela till en mycket större grej än vad det behöver vara. De projicerar gärna sina egna känslor på barnen, säkert pga skuldkänslor mm. 

Just saying! Särskåda er själva lite grann också.Vill man göra det riktigt enkelt för sig själva väljer man att leva ensam med sina barn istället. 

Jag har nada dåligt samvete för separationen, inte ett dugg faktiskt, jag vet att mina barn har det betydligt mycket bättre nu än vad dom hade haft om jag hade levt med deras pappa.

Men jag antar att du precis som jag har hårda värden inom uppfostran som du vägrar att acceptera att vare sig mormor, bonusförälder eller bioförälder sätter sig emot?!

För mig är te.x att aldrig tvinga barn att äta upp maten, aldrig använda timeout, ett hem ska man aldrig behöva fundera på om man får komma till och att man slår inte andra människor.

Det här är bara några exempel på de fundamentalaiska värderingar jag har på människan, och för mig är det mycket märkligt att inte applicera dom på mina barn.
  • Ess
    Anonym (Nya villkor) skrev 2015-02-24 16:23:24 följande:
    Ja, exakt. Och det är väl inte bara förälderns/föräldrarnas nya respektive partners som gör ett aktivt val att ge sig in i relationen, det gör ju också de själva. Alltså får de lära sig att acceptera och respektera att partnern har behov av att deras barn inte kommer och går som de vill (i de fallen det är så att deras partner inte uppskattar det). 

Snacka om att vara EGO!
    Jag undrar om inte många föräldrar felaktigt tror att det är enklare att ge sig in i ett förhållande med en barnlös person. Man behöver inte va någon Einstein för att inse att det kräver en del att tussa ihop barn sen innan, enas om regler, vart man ska bo osv. 
    En barnlös person är ju inte bunden av att barnet ska träffa/växelvis boende med sin andra förälder. Föräldern tror nog att det bara är att hala in och sen ska partnern finna sig tillrätta utan att barnen och föräldern själv ska behöva göra några uppoffringar.
    En barnlös person har som regel ett eget liv och sitter inte hemma om kvällarna som en förälder med mindre barn ändå gör. Det blir automatiskt en större uppoffring för en barnlös att passa barnen, än vad det är för en förälder som ändå är hemma med sina egna barn.
  • Iam
    Lillusen skrev 2015-02-24 17:15:11 följande:

Jag har nada dåligt samvete för separationen, inte ett dugg faktiskt, jag vet att mina barn har det betydligt mycket bättre nu än vad dom hade haft om jag hade levt med deras pappa.

Men jag antar att du precis som jag har hårda värden inom uppfostran som du vägrar att acceptera att vare sig mormor, bonusförälder eller bioförälder sätter sig emot?!

För mig är te.x att aldrig tvinga barn att äta upp maten, aldrig använda timeout, ett hem ska man aldrig behöva fundera på om man får komma till och att man slår inte andra människor.

Det här är bara några exempel på de fundamentalaiska värderingar jag har på människan, och för mig är det mycket märkligt att inte applicera dom på mina barn.

Men hur mycket du än vill att det ska vara så, så kan du inte styra den uppfostran pappan har i sitt hem. Och om pappan nu har andra fundamentaliska värderingar, som att man ringer och meddelar innan man dyker upp, ska han få tvinga på dig den åsikten? Eller är det bara du som får tvinga på andra dina åsikter?

Vi har till exempel regel att man ska smaka allt, men det man inte tycker om behöver man inte äta. Det gör att barnen ex får lov att plocka bort varm paprika eller svamp. Hos mamman måste dom dock äta upp det dom har på tallriken. Ska min sambo då gå in och försöka styra mammans sätt att agera med sina barn i sitt hem? Eller är det kanske vettigare att bara konstatera att vi tycker olika i dom olika hemnen och det är ok?
  • Kvastskaft

Jag har i dag två vuxna barn. De är dock skilsmässobarn.

Om jag flyttat ihop med en kvinna som visste om förutsättningarna o sedan ansåg att mina barn var till besvär så hade denna kvinna åkt ut fortare än barnens mor gjorde.

• Anonym (Jag)
    Brumma skrev 2015-02-24 11:52:36 följande:
    Nej. Anonym (också) skrev inte att du hade ett formellt språk.

Hon skrev "Du uttrycker dig som om du vore så himla mycket bättre än alla andra. Var det det är helt upp till dig men sluta klassa ner oss andra.".

Det är inte samma sak som formellt språkbruk (Vilket var vad jag påpekade).

Det är ju själva tonen i dina inlägg hon ifrågasätter. Att du tolkar det som att hon tycker du skriver för formellt visar ju att du har svårt att ta åt dig vad folk menar.

Man kan vara spydig utan att bryta reglerna. Men jag tolkar det som att så länge inget av dina inlägg tas bort så anser du att du får vara hur spydig som helst? Du vet nog lika väl som jag att det tyvärr tillåts ganska extrema påhopp innan ngt plockas bort. Det rättfärdigar för den skull inte att vara nedlåtande mot människor för att de är av en annan åsikt än du.
    Het rätt!
  • Lillusen
    Iam skrev 2015-02-24 17:30:39 följande:

Men hur mycket du än vill att det ska vara så, så kan du inte styra den uppfostran pappan har i sitt hem. Och om pappan nu har andra fundamentaliska värderingar, som att man ringer och meddelar innan man dyker upp, ska han få tvinga på dig den åsikten? Eller är det bara du som får tvinga på andra dina åsikter?

Vi har till exempel regel att man ska smaka allt, men det man inte tycker om behöver man inte äta. Det gör att barnen ex får lov att plocka bort varm paprika eller svamp. Hos mamman måste dom dock äta upp det dom har på tallriken. Ska min sambo då gå in och försöka styra mammans sätt att agera med sina barn i sitt hem? Eller är det kanske vettigare att bara konstatera att vi tycker olika i dom olika hemnen och det är ok?

Oj, jag glömde bort att vara supertydlig, jag menade om vi inte skilt oss. Jag har svalt mycket saker som pappan har haft andra åsikter om, förutom när barnen mått dåligt av det, då har jag gripit in.
  • Iam
    Lillusen skrev 2015-02-24 17:41:43 följande:

Oj, jag glömde bort att vara supertydlig, jag menade om vi inte skilt oss. Jag har svalt mycket saker som pappan har haft andra åsikter om, förutom när barnen mått dåligt av det, då har jag gripit in.

Du skrev att du vägrar acceptera att någon sätter sig emot. Min frågan är då, är det bara du som har den rätten eller har andra det oxå? Blir ju lätt ett krig då. Och det gynnar definitivt inte barnen.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).