• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • glutten
    Anonym (också trött) skrev 2015-03-05 13:03:45 följande:

Jag kan bara hoppas på att vi blir fler och fler som tröttnar på jämställdhetshetsen och allt tvång den medför. Varför måste allt vara 50/50 överallt, räcker det inte att alla har möjlighet att göra vad de vill?

Fast folk har ju bevisligen inte möjlighet att göra som de vill. Det är där skon klämmer. Sedan kan vi vara oense om hur man på bästa sätt åtgärdar det problemet, men att låtsas som att alla kan välja helt fritt är ju jättekorkat.
  • Kim Possible

Jag kan bara hoppas på att vi blir fler och fler som tröttnar på jämställdhetshetsen och allt tvång den medför. Varför måste allt vara 50/50 överallt, räcker det inte att alla har möjlighet att göra vad de vill?

Vilket tvång medför det för dig att de kvinnor som vill får det lättare att arbeta heltid? Du är fortfarande fri att arbeta deltid genom att söka ett sådant arbete, dessutom fri att så länge du har barn under en viss ålder gå ner från heltid till deltid om du vill, men fortfarande ha kvar heltiden i botten.

Det är ett stort problem för många kvinnor att de enbart erbjuds deltid inom vissa yrken. Både för de som behöver heltidsarbete för att försörja sig, men även för de som vill fastställa en bra SGi inför ev föräldraledighet  plus vab, och för att ha en bra grund om de någon gång blir sjuka. Det är inom vissa yrken dessutom svårare att få befordran och fortbildning om man enbart har en deltidstjänst, det blir alltså lätt ett ekorrhjul som är svårt att komma ur och vidare från.

Varför irritera sig på att andra kvinnor vill ha rätten till heltidsarbete? 
  • Anonym (alls)
    Klart det ska vara 50/50 som utgångspunkt och möjlighet. Det ska vara lika självklart att män i mansdominerade yrken ska kunna gå ned i arbetstid när deras barn är små som att mammor kan välja att gå ned i arbetstid. 
    Varje vuxen ska kunna försörja sig själv och kunna försörja sina barn till hälften och inte av ekonomiska skäl tvingas kvar i en dålig relation eller känna sig beroende av den andra parten för att klara sig. 

Tråd efter tråd bla. här på FL handlar om kvinnor som inte kan lämna ett dåligt förhållande för att de inte har så stor egen inkomst att de kan klara sig och sina barn.
  • ica
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 10:01:57 följande:

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Problemet är att inom många kvinnodominerade branscher som vård, omsorg och handel så är det svårt att få en heltid om man vill. För arbetsgivaren vill ha deltidare som jobbar extra vid behov.
  • Anonym (man)

jag som man önskar det fanns mer deltidstjänser. vet inte om det är så mycket lättare för en tjej att hitta deltidstjänst. är det det?

• Anonym (mor)

Å ena sidan gnälls det för att man inte får jobba heltid och på den andra kinkas det om att man inte får ihop "livspusslet"! 

• Anonym (Hästarna)

Vilken tur för dig TS att du inte jobbar heltid. Då har du ju tid över att leta efter dina hästar som sprungit bort!

• asdqwe

Instämmer. Dessutom blir jag irriterad på allt snack om att kvinnor är minst lika intresserade av att satsa på sin karriär som män och att det är ett tecken på diskriminering när könsfördelningen bland höga poster inte är 50% mellan könen eller att kvinnor tjänar mindre än män. Faktum är att det finns en utbredd anti-karriärkultur bland de flesta kvinnor, som gör att de oftare tänker på barn och fritid istället för att jobba. På samma sätt som att det finns en anti-pluggkultur hos pojkar. Ingen skulle dock komma på tanken att kvotera skolbetyg.

• asdqwe
    Anonym (alls) skrev 2015-03-04 20:10:49 följande:
    Eftersom det nästan inte alls förekommer deltid inom mansdominerade branscher så hade det säkerligen varit så att det då hade varit norm att tjänsterna var på heltid. Hur många företag inom verkstadsindustrin söker 30-40 personer på deltid, hur många byggföretag söker få för tjänster på 75%, hur många kommunalanställda parkarbetare jobbar har tjänster på 60%?
    Eller så är det så att män (tillskillnad från kvinnor) undviker brancher som inte erbjuder heltidstjänster.
  • Anonym (-)
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 10:01:57 följande:

Men ts du sitter ju och gör exakt samma sak som du klagar på.

Vitsen är ju att man ska kunna välja och inte tvingas till det ena eller andra, och att du ens kan jobba halvtid har barnomsorg och alla de andra fördelar du har kan du ju tacka facken för
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!