• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Val) skrev 2015-03-04 10:36:16 följande:
    Är det då inte bra om varje människa själv kan VÄLJA om de vill arbeta hel- eller deltid?
    Ja men på honom o alla de andra röda med förresten låter det som att alla kvinnor vill det och att det nästan blir något onormalt att vilja jobba halvtid, för att istället ägna sig åt sina barn o så vidare.
  • Grus grus

Jag är för valfrihet. Tyvärr finns det ett osynligt tak för många kvinnor. De blir helt enkelt straffade i arbetslivet för att de skaffar barn. Alla familjer är olika med olika behov. Man kan inte dra alla över en kam. Likaså måste man fortsätta satsa på att man själv ska kunna påverka sin situation. Man ska lära sig och få stöd till att hjälpa sig själv. Därför anser inte jag att jämställdhet är en politisk fråga. Jämställdhet är en kulturell- och normlyftande fråga. Jag röstar på alliansen, och är genuspedagog.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 11:37:48 följande:

Ja men på honom o alla de andra röda med förresten låter det som att alla kvinnor vill det och att det nästan blir något onormalt att vilja jobba halvtid, för att istället ägna sig åt sina barn o så vidare.

Det handlar ju om att kunna försörja sig.

Svårt för rika att fatta kanske. ..
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • got
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 11:37:48 följande:
    Fast så uppfattar inte jag denna debatten. Jag uppfattar att de vill att alla ska ha möjlighet att ha 100% i botten för att kunna ha rätt att gå upp i tid när barnen är stora eller om något händer i familjen som gör att man behöver ändra sin inkomst. Det är väl aldrig någon som pratat om att man vill ta bort möjligheten för småbarnsföräldrar att gå ner i tjänst? 

Istället för att se det som pekpinnar kan du väl se det som omsorg för att du ska kunna försörja dig och dina barn ifall något oförutsett händer (skilsmässa/ sjukdom/död). Det är inte bara att stega upp till sin arbetsgivare och meddela att man numera behöver arbeta 100% för att få ekonomin att gå ihop om man tidigare arbetat t ex 50%.
  • Anonym (this)
    got skrev 2015-03-04 11:57:39 följande:
    Fast så uppfattar inte jag denna debatten. Jag uppfattar att de vill att alla ska ha möjlighet att ha 100% i botten för att kunna ha rätt att gå upp i tid när barnen är stora eller om något händer i familjen som gör att man behöver ändra sin inkomst. Det är väl aldrig någon som pratat om att man vill ta bort möjligheten för småbarnsföräldrar att gå ner i tjänst? 

Istället för att se det som pekpinnar kan du väl se det som omsorg för att du ska kunna försörja dig och dina barn ifall något oförutsett händer (skilsmässa/ sjukdom/död). Det är inte bara att stega upp till sin arbetsgivare och meddela att man numera behöver arbeta 100% för att få ekonomin att gå ihop om man tidigare arbetat t ex 50%.
    Ja precis. Det handlar om att alla ska ha rätt till en heltidstjänst, något väldigt många kvinnor idag inte har utan de blir vare sig de vill eller ej hänvisade till timtjänster, deltidstjänster och osäkra anställningar i stort. 

Det är dessutom inte något som enbart "de röda" står bakom, utan även flera andra partier däribland moderaterna som lyft fram denna fråga som väldigt viktig. Arbetslinjen, någon? 

Vill man inte leva jämställt så behöver man inte, men jag förstår inte varför man vill fortsätta neka andra kvinnor att göra det. 
  • Anonym (Irriterad)
    got skrev 2015-03-04 11:57:39 följande:

Man kan klara sig med att "bara" arbeta 75%, många av mina vänner gör det och det går. Det är ju så som alla vet att kvinnorna drar det tyngsta lasset hemma så de allra flesta skulle nog tycka att arbetsbördan lättade om de kunde arbeta mindre. Det är synd att pengar ska vara så avgörande i denna fråga, istället blir det väl att ensamstående arbetar slut på sig och då kommer det kostnader för sjukskrivning och sjukvård etc.

Sedan hur det ska bli jämställt på hemmaplan med arbetet där, det får ju varje familj ta ansvar för att lösa, inget politiker ska lägga sig i.
  • Flizus
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 12:45:24 följande:
    Man kan klara sig med att "bara" arbeta 75%, många av mina vänner gör det och det går. Det är ju så som alla vet att kvinnorna drar det tyngsta lasset hemma så de allra flesta skulle nog tycka att arbetsbördan lättade om de kunde arbeta mindre. Det är synd att pengar ska vara så avgörande i denna fråga, istället blir det väl att ensamstående arbetar slut på sig och då kommer det kostnader för sjukskrivning och sjukvård etc.

Sedan hur det ska bli jämställt på hemmaplan med arbetet där, det får ju varje familj ta ansvar för att lösa, inget politiker ska lägga sig i.
    Vilka är "man"? Ensamstående, lågavlönade kvinnor? Ja, det kanske går om det aldrig gör några roliga utflykter på fritiden, aldrig köper nya kläder utan bara begagnade, barnen aldrig får ha kalas, barnen aldrig får gå på andras kalas eftersom dom inte har råd med present att ta med, aldrig handlar någon god mat utan bara äter makaroner. Och naturligtvis så finns semesterresor inte ens i medvetandet.
  • Anonym (Irriterad)
    Flizus skrev 2015-03-04 12:51:19 följande:
    Vilka är "man"? Ensamstående, lågavlönade kvinnor? Ja, det kanske går om det aldrig gör några roliga utflykter på fritiden, aldrig köper nya kläder utan bara begagnade, barnen aldrig får ha kalas, barnen aldrig får gå på andras kalas eftersom dom inte har råd med present att ta med, aldrig handlar någon god mat utan bara äter makaroner. Och naturligtvis så finns semesterresor inte ens i medvetandet.
    Så du menar att man ska sitta hemma och glo bara för att man inte jobbar heltid?

Present som kostar 30-40:- har nog även en deltidsarbetande råd med. Det finns ingen anledning att överdriva. 

"man" är för mig min kompis om lever ensam med sin son, hon har jobbat 75% länge, hon är väl duktig på att spara och placera då, för de äter inte makroner varje dag. En annan familj där bara hon i familjen jobbar, 75%, hennes man har varit arbetslös i 8 år och har ingen inkomst nu. De har hus och det verkar funka.
  • got
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 13:31:37 följande:
    Så du menar att man ska sitta hemma och glo bara för att man inte jobbar heltid?

Present som kostar 30-40:- har nog även en deltidsarbetande råd med. Det finns ingen anledning att överdriva. 

"man" är för mig min kompis om lever ensam med sin son, hon har jobbat 75% länge, hon är väl duktig på att spara och placera då, för de äter inte makroner varje dag. En annan familj där bara hon i familjen jobbar, 75%, hennes man har varit arbetslös i 8 år och har ingen inkomst nu. De har hus och det verkar funka.
    Det där med att leva på 75% och ha hus beror ju, åter igen, på vad man har för inkomst. Det beror också på var man har sitt hus. Hur man "fick" det, köpte, arv, vinst från annat boende? Visst finns det gott om exempel på människor som klarar av det. Min syster jobbarn 80% med två barn varannan vecka. De äter inte heller makaroner varje vecka. Men du måste öppna ögonen och se att alla har det inte så. Bara för att det är sant för dig behöver det inte vara det för alla.

Åter igen, vad är problemet med att ha en 100% tjänst i botten och sedan gå ner och jobba 75. Varför är det så viktigt att tjänsten är just på 75%?
  • Flizus
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 13:31:37 följande:

Det finns massor av barn som definitivt inte har råd med presenter. Det är ingen överdrift, det är fakta. Familjer som är fattiga på riktigt och ALDRIG har råd med något kul. De kanske kan få julklappar av kyrkan om de har tur.

Naturligtvis är det möjligt att arbeta 75% om man har en tillräckligt hög inkomst. Jag pratade om lågavlönade.
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!