• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:45:14 följande:
    Här kan man naturlligtvis ha olika åsikter, men enligt mig är det rättvist och naturligt att man betalar för vad man använder. Varför skall någon annan betala för vad du använder?
    PS: Bara för att tydliggöra - jag har själv inga egna barn och har därmed inte kostat pengar i form av krav på barnomsorg osv. Har dock inget som helst emot att bidra till finansieringen av barnomsorg, till gagn för andra som väljer annorlunda i livet. Bara så du inte tror att jag (enbart) talar i egen sak :)
  • Anonym (C)

Kollade precis i platsbanken och första annonsen var ett företag som öppnar nytt äldreboende så de söker 30 undersköterskor för lika många DELTIDSTJÄNSTER! Det är det normala inom den branschen. Det är problematiskt och behöver verkligen ändras.

• manmanne
    glutten skrev 2015-03-04 16:12:54 följande:
    Ja, nä, där är vi inte alls överens. Att bara betala för det man själv använder vore fullständigt ohållbart, enligt min åsikt.

Men av nyfikenhet: Hur rimmar denna din åsikt med att folk som stannar hemma med sina barn ska få pengar av staten för det? Eller menar du att vi ANTINGEN finansierar såväl dagisplatser som hemmaföräldrar ELLER slutar finansiera dagisplatser?
    Ja precis så. Skall man finansiera barnfamiljer (vilket i sig är vanisinnigt i en överbefolkad värld) så skall man inte bara finansiera de som lever enligt den feministiska mallen. Det är manipulation.
  • Ogenomtänkt

@ manmanne

Det är rätt allmänt känt...

Tyvärr kan jag inte klistra in länkar här. Men jag sökte precis på "ofrivillig deltid" och första resultatet var från SCB. Enligt dem ville 193000 personer jobba mer än sin deltid 2013. Mest unga kvinnor.

Det fanns också väldigt många andra träffar med liknande information.

• manmanne
    Anonym (C) skrev 2015-03-04 16:16:07 följande:

Kollade precis i platsbanken och första annonsen var ett företag som öppnar nytt äldreboende så de söker 30 undersköterskor för lika många DELTIDSTJÄNSTER! Det är det normala inom den branschen. Det är problematiskt och behöver verkligen ändras.

Är ju bara ett problem ifall de inte hittar 30 undersköterskor som faktiskt vill ha DELTIDSTJÄNST, och i det läget torde de bli flexiblare.

• manmanne
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 16:20:34 följande:

@ manmanne

Det är rätt allmänt känt...

Tyvärr kan jag inte klistra in länkar här. Men jag sökte precis på "ofrivillig deltid" och första resultatet var från SCB. Enligt dem ville 193000 personer jobba mer än sin deltid 2013. Mest unga kvinnor.

Det fanns också väldigt många andra träffar med liknande information.

Ok, förstår vad du menar. Behov och efterfrågan matchar inte alltid varandra på arbetsmarknaden. En arbetare vill helst få godtyckligt jobb helt utan utbildning samtidigt som arbetsgivaren gärna vill ha en expert mot noll betalning.
    Jag ser dock ingen lösning via jämställdhets-politik eller annan "kommunism" som rimlig.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 15:55:06 följande:

Sossar har inte koll på någonting.

Ok, det är på den nivån du vill ha debatten, typ Aftonbladets kommentarsfält en fredagkväll... Men ha så roligt då med dina förutfattade åsikter...
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 16:20:27 följande:
    Ja precis så. Skall man finansiera barnfamiljer (vilket i sig är vanisinnigt i en överbefolkad värld) så skall man inte bara finansiera de som lever enligt den feministiska mallen. Det är manipulation.
    Ok! Vi har väldigt olika syn på vad som krävs för att samhället ska fungera bra för så många som möjligt :)
  • Anonym (bastuba)
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 10:01:57 följande:

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

De här handlar om mer än så..

Du har rätt enligt lag att gå ner i arbetstid för barn.. Så långt är allt väl.

DOCK när tiden är inne ELLER andra omständigheter förekommer så finns det inga rättigheter att återkräva den arbetstid du en gång hade.

JA det är flest kvinnor som drabbas av detta.

För de flesta AG är det inga problem att gå upp igen till ursprunglig tid. Men inom den kommunala verksamheten ser det ut på ett annat vis. O du kan ju gissa vilken AG som har flest kvinnor i sin verksamhet.

Där har du arbetsorätten !

Sen får du summera konsekvenser och försöka se utanför boxen.

Att LO och andra fackförbund väljer att förklara saker på ett sätt. Bevisar bara hur hemmablinda de är.

Vill du så kan jag ge konkreta exempel på detta?
  • manmanne
    glutten skrev 2015-03-04 16:16:06 följande:
    PS: Bara för att tydliggöra - jag har själv inga egna barn och har därmed inte kostat pengar i form av krav på barnomsorg osv. Har dock inget som helst emot att bidra till finansieringen av barnomsorg, till gagn för andra som väljer annorlunda i livet. Bara så du inte tror att jag (enbart) talar i egen sak :)
    Haha! Det är lugnt. Kan väl klargöra lite om mig också då.
    Jag ser inte ner på någon för att de tar bidrag. Dumt att inte göra det om man har rätt till det. Däremot gillar jag inte bidrags-politik och de som inför sådan politik. Jag har själv barn! Flört
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!