• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (också trött) skrev 2015-03-05 13:03:45 följande:

Jag kan bara hoppas på att vi blir fler och fler som tröttnar på jämställdhetshetsen och allt tvång den medför. Varför måste allt vara 50/50 överallt, räcker det inte att alla har möjlighet att göra vad de vill?

Grejen är ju att alla inte har möjlighet att göra vad de vill.
  • Anonym (-)
    asdqwe skrev 2015-03-05 20:05:46 följande:

Instämmer. Dessutom blir jag irriterad på allt snack om att kvinnor är minst lika intresserade av att satsa på sin karriär som män och att det är ett tecken på diskriminering när könsfördelningen bland höga poster inte är 50% mellan könen eller att kvinnor tjänar mindre än män. Faktum är att det finns en utbredd anti-karriärkultur bland de flesta kvinnor, som gör att de oftare tänker på barn och fritid istället för att jobba. På samma sätt som att det finns en anti-pluggkultur hos pojkar. Ingen skulle dock komma på tanken att kvotera skolbetyg.

Och ni gör du samma sak, dvs tror dig representera all kvinnor, du kan bara representera dig själv

Att man själv eller ens omgivning gör si eller så betdyder ju inte att alla gör så, man måste lära sig den skillnaden
  • Andra augusti

Jag tycker snarare synd om de män (och kvinnor) som inte prioriterar sin familj framför sitt jobb. Jag läste en mycket bra krönika av Birger Schlaug för ett tag sedan där han bland annat skrev "Vi frågar oss vad det kostar att jobba deltid när barnen är små när vi istället borde fråga oss vad det kostar att inte göra det".

Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök 28 april
  • asdqwe
    Anonym (-) skrev 2015-03-05 20:16:10 följande:
    Och ni gör du samma sak, dvs tror dig representera all kvinnor, du kan bara representera dig själv

Att man själv eller ens omgivning gör si eller så betdyder ju inte att alla gör så, man måste lära sig den skillnaden
    Du tycker inte att det finns en utbredd antipluggkultur bland pojkar, som förre utbildningsministern påstod?
  • Efraim Barkbit
    Andra augusti skrev 2015-03-05 20:36:13 följande:

Jag tycker snarare synd om de män (och kvinnor) som inte prioriterar sin familj framför sitt jobb. Jag läste en mycket bra krönika av Birger Schlaug för ett tag sedan där han bland annat skrev "Vi frågar oss vad det kostar att jobba deltid när barnen är små när vi istället borde fråga oss vad det kostar att inte göra det".

Du tycker synd om ensamstående föräldrar som prioriterar att försörja sin familj?

Det kallar jag klassförakt alternativt brist på insikt.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • cattus
    asdqwe skrev 2015-03-05 20:05:46 följande:

Instämmer. Dessutom blir jag irriterad på allt snack om att kvinnor är minst lika intresserade av att satsa på sin karriär som män och att det är ett tecken på diskriminering när könsfördelningen bland höga poster inte är 50% mellan könen eller att kvinnor tjänar mindre än män. Faktum är att det finns en utbredd anti-karriärkultur bland de flesta kvinnor, som gör att de oftare tänker på barn och fritid istället för att jobba. På samma sätt som att det finns en anti-pluggkultur hos pojkar. Ingen skulle dock komma på tanken att kvotera skolbetyg.

Det är väl bara vänstern som skulle kunna tänka sig att kvotera skolbetygen, det är ju att alternativ till att inte ha några betyg alls, för betygen är ju inte rättvisa.....det är ju synd om dom som får dåliga betyg....
  • Anonym (op)

Känner samma sak. Detta förbannade tjat om jämställdhet till höger och vänste, upp och ner och hit och dit och gud vet vart.

Kvinnor och män, pojkar och flickor, tjejer och killar är lika mycket värda, har samma värdighet. Punkt slut!
    En man och kvinna som utför exakt samma arbetsuppgifter SKA ha lika mycket eller lite betalt. Det är liksom inget att diskutera.
    Men jämställdheten ska ibland dras så långt ut till sin spets att det blir löjligt.
    Står män och pissar så jävlar i mig kan kvinnor det också. Det handlar inte om att du sitter ner för att du har ett lägre värde än mig som man! Nej gumman, det är anatomiska skillnader som gör att du är mer lämpad att sitta ner och kissa än vad jag är.
    "Kvinnor kan minsann spela hockey lika bra som män!". Nej gumman, det kan ni inte alls. Hockey bygger väldigt mycket på muskler/styrka. Tusen kvinnor och tusen män som tränar styrketräning enligt samma upplägg kommer ALLTID resultera i att männen byggt upp mycket mer muskler och styrka än vad kvinnorna har. Det är gud som ville att det skulle vara så, så skyll på honom, den mansgrisen.
    Hur som helst. Det gäller inte bara hockey. Finns mängder med sporter där kvinnor inte kan tävla mot män just av den här anledningen.
    Detta handlar inte om jämställdhet. Nej, det handlar om något man bara måste inse att det är så naturen skapat oss!

• Anonym (100% knegare och kvinna)

Nu ska jag åka och jobba, äntligen fredag.
    Slutar klockan 15 och då är det heeeeelg.  Cool

Hoppas vi får lite kul fredagstrådar att skratta åt i helgen!

(Vad har det med ts att göra???)

• Andra augusti
    ErnstHugo skrev 2015-03-05 21:20:04 följande:

Du tycker synd om ensamstående föräldrar som prioriterar att försörja sin familj?

Det kallar jag klassförakt alternativt brist på insikt.

Så alla som jobbar heltid/mycket gör det för att få mat i magen och tak över huvudet? Det kallar jag brist på insikt. Jag och min man känner inte någon (och du umgås inte vi i några överklasskretsar direkt) som inte tjänar mer än vad de egentligen skulle behöva (möjligtvis min pappa undantagen, men han är ett kapitel för sig...).
    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök 28 april
  • suziz
    manmanne skrev 2015-03-04 16:24:25 följande:
    Är ju bara ett problem ifall de inte hittar 30 undersköterskor som faktiskt vill ha DELTIDSTJÄNST, och i det läget torde de bli flexiblare.
    Det är ett större problem för de undersköterskor som inte vill arbeta deltid utan som vill arbeta heltid eftersom det inte finns heltidstjänster att tillgå.
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!