• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Anonym (Irriterad)
    got skrev 2015-03-04 13:45:36 följande:
    Det där med att leva på 75% och ha hus beror ju, åter igen, på vad man har för inkomst. Det beror också på var man har sitt hus. Hur man "fick" det, köpte, arv, vinst från annat boende? Visst finns det gott om exempel på människor som klarar av det. Min syster jobbarn 80% med två barn varannan vecka. De äter inte heller makaroner varje vecka. Men du måste öppna ögonen och se att alla har det inte så. Bara för att det är sant för dig behöver det inte vara det för alla.

Åter igen, vad är problemet med att ha en 100% tjänst i botten och sedan gå ner och jobba 75. Varför är det så viktigt att tjänsten är just på 75%?
    Det är väl inga problem med att ha det. Jag tänker nog mer att det kan bli en press för dagens kvinnor, framförallt från politiker, som till stor del formar hur samhället ska vara. Utöver hemmet och barn ska de också nu kunna jobba heltid för att vara superwoman. Sedan finns det såklart de kvinnor som tycker om att jobba heltid, och då är det nemas problemas.

Tänkte inte så mycket på det ekonomiska när jag skrev detta inlägg.

• Flizus
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 14:48:36 följande:
    Det är väl inga problem med att ha det. Jag tänker nog mer att det kan bli en press för dagens kvinnor, framförallt från politiker, som till stor del formar hur samhället ska vara. Utöver hemmet och barn ska de också nu kunna jobba heltid för att vara superwoman. Sedan finns det såklart de kvinnor som tycker om att jobba heltid, och då är det nemas problemas.

Tänkte inte så mycket på det ekonomiska när jag skrev detta inlägg.
    I min familj delar vi så jämlikt som möjligt på att ta hand om barn och hem.
  • Nenne666
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 12:45:24 följande:
    Man kan klara sig med att "bara" arbeta 75%, många av mina vänner gör det och det går. Det är ju så som alla vet att kvinnorna drar det tyngsta lasset hemma så de allra flesta skulle nog tycka att arbetsbördan lättade om de kunde arbeta mindre. Det är synd att pengar ska vara så avgörande i denna fråga, istället blir det väl att ensamstående arbetar slut på sig och då kommer det kostnader för sjukskrivning och sjukvård etc.

Sedan hur det ska bli jämställt på hemmaplan med arbetet där, det får ju varje familj ta ansvar för att lösa, inget politiker ska lägga sig i.
    Men förstod du inte föregående talare. Det handlar om möjligheten att få arbeta 100%, tex om något oförutsett inträffar såsom skilsmässa/ död osv. Och då gafflar du om att du känner folk som klarar sig på att arbeta 75%. Öh,va?
  • Nenne666
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 13:31:37 följande:
    Så du menar att man ska sitta hemma och glo bara för att man inte jobbar heltid?

Present som kostar 30-40:- har nog även en deltidsarbetande råd med. Det finns ingen anledning att överdriva. 

"man" är för mig min kompis om lever ensam med sin son, hon har jobbat 75% länge, hon är väl duktig på att spara och placera då, för de äter inte makroner varje dag. En annan familj där bara hon i familjen jobbar, 75%, hennes man har varit arbetslös i 8 år och har ingen inkomst nu. De har hus och det verkar funka.
    Mm. Det finns massor av folk som överlever svält också. Vad vill du ha sagt?
  • manmanne

Jag tror på valfrihet istället för jämställdhet. För att varje familj skall kunna välja fritt, krävs att man slopar de ekonomiska tvång som finns. En dagisplats kostar samhället pengar. Lika mycket borde den som väljar att ta hand om sina barn själv få i handen. Dessutom borde familjer sam-skattas. Först då kan familjer göra rättvisa val utan ekonomisk manipulation av samhället.

Enlig mig är det helt fel att staten skall manipulera folket.

• SpanskaFlugan
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 10:01:57 följande:

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

Rent spontant tror jag han har bättre koll än dig med din anekdotiska bevisföring.... Du och dina vänner representerar långt ifrån Sveriges alla kvinnor. Ni är inte ens en statistisk säker kontrollgrupp.
  • Ogenomtänkt

Ja, manmanne och TS,

Om kvinnor kan jobba 100% om dom vill är det valfrihet,

Om de inte har möjlighet till 100% är det inte valfrihet.

Verkar svårt att förstå för vissa.

• glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:17:55 följande:

Jag tror på valfrihet istället för jämställdhet. För att varje familj skall kunna välja fritt, krävs att man slopar de ekonomiska tvång som finns. En dagisplats kostar samhället pengar. Lika mycket borde den som väljar att ta hand om sina barn själv få i handen. Dessutom borde familjer sam-skattas. Först då kan familjer göra rättvisa val utan ekonomisk manipulation av samhället.

Enlig mig är det helt fel att staten skall manipulera folket.

Fast den som stannar hemma och tar hand om sitt barn själv istället för att jobba betalar ju ingen skatt. Var ska alla pengar komma ifrån?

Att betala folk för att ta hand om sina barn vore väl för övrigt exakt lika manipulativt som att inte göra det. Staten "lägger sig i" lika mycket i båda fallen.
  • manmanne
    glutten skrev 2015-03-04 15:35:36 följande:
    Fast den som stannar hemma och tar hand om sitt barn själv istället för att jobba betalar ju ingen skatt. Var ska alla pengar komma ifrån?

Att betala folk för att ta hand om sina barn vore väl för övrigt exakt lika manipulativt som att inte göra det. Staten "lägger sig i" lika mycket i båda fallen.
    Här kan man naturlligtvis ha olika åsikter, men enligt mig är det rättvist och naturligt att man betalar för vad man använder. Varför skall någon annan betala för vad du använder?
  • manmanne
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 15:23:03 följande:

Ja, manmanne och TS,

Om kvinnor kan jobba 100% om dom vill är det valfrihet,

Om de inte har möjlighet till 100% är det inte valfrihet.

Verkar svårt att förstå för vissa.

Finns det människor som inte får arbeta 100% om de vill?
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!