• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Anonym (Irriterad)
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-04 15:21:15 följande:
    Rent spontant tror jag han har bättre koll än dig med din anekdotiska bevisföring.... Du och dina vänner representerar långt ifrån Sveriges alla kvinnor. Ni är inte ens en statistisk säker kontrollgrupp.
    Sossar har inte koll på någonting.
  • Ogenomtänkt

Ja manmanne, det finns det. De flesta av dem är kvinnor.

LO-gubben vill att alla som vill ska kunna få heltid. Tydligen irriteras TS av det.

• manmanne
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 15:57:19 följande:

Ja manmanne, det finns det. De flesta av dem är kvinnor.

LO-gubben vill att alla som vill ska kunna få heltid. Tydligen irriteras TS av det.

Ursäkta, men det skulle vara kul med ett lag-citat här, eller annan källa.

• Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2015-03-04 15:10:44 följande:
    Men förstod du inte föregående talare. Det handlar om möjligheten att få arbeta 100%, tex om något oförutsett inträffar såsom skilsmässa/ död osv. Och då gafflar du om att du känner folk som klarar sig på att arbeta 75%. Öh,va?
    Precis vad jag också tänkte när jag läste TS.

Att man ska kunna få betyder inte samma sak som att man måste, liksom.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Irriterad)
    manmanne skrev 2015-03-04 15:51:54 följande:
    Finns det människor som inte får arbeta 100% om de vill?
    Finns gör det ju, men de är nog få. Min kusin som jobbar inom vården har i flera år arbetat 75%, nu ville hon upp till 100% och det var inga problem.
  • Efraim Barkbit
    manmanne skrev 2015-03-04 16:00:35 följande:

Ursäkta, men det skulle vara kul med ett lag-citat här, eller annan källa.

Gå in på LOs hemsida så kan du se medelinkomst per yrkesgrupper. Sedan kan ta bort 25-50% för deltid. Inte så svårt
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (C)
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 16:03:55 följande:

Finns gör det ju, men de är nog få. Min kusin som jobbar inom vården har i flera år arbetat 75%, nu ville hon upp till 100% och det var inga problem.

Det hör inte till vanligheterna. Ofta finns inte ens heltidstjänster för uskor.
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-04 16:04:15 följande:
    Gå in på LOs hemsida så kan du se medelinkomst per yrkesgrupper. Sedan kan ta bort 25-50% för deltid. Inte så svårt
    Ok, tror vi talar förbi varandra.

Vad jag menar är att ifall företaget och du är överrens om 100%, så finns det inga problem. Ingen lag förbjuder någon från att arbeta 100%.
    Vad ni menar är att man inte kan straffa företag med tvångsanställningar.

Rätt?
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:45:14 följande:
    Här kan man naturlligtvis ha olika åsikter, men enligt mig är det rättvist och naturligt att man betalar för vad man använder. Varför skall någon annan betala för vad du använder?
    Ja, nä, där är vi inte alls överens. Att bara betala för det man själv använder vore fullständigt ohållbart, enligt min åsikt.

Men av nyfikenhet: Hur rimmar denna din åsikt med att folk som stannar hemma med sina barn ska få pengar av staten för det? Eller menar du att vi ANTINGEN finansierar såväl dagisplatser som hemmaföräldrar ELLER slutar finansiera dagisplatser?
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:51:54 följande:
    Finns det människor som inte får arbeta 100% om de vill?
    Det finns många, tyvärr.
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!