• OnePiece

Tycker du att du är smart?

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att du är smart?
  • skepparbarn

Ja, men jag vet att jag är mer intelligent än majoriteten också. Har utfört övervakat IQ-test. Allmänbildning är väl en annan sak, och egentligen det jag tänker på när jag hör ordet smart? 

Allmänbildad är jag men inte säker på om jag känner mig varken mer eller mindre än de i min omgivning. 

• audio

Matematik är inte enda logik som finns.
    Tror jag har IQ på 30, men det är bra, jag klarar mig. Skrattande

• Koala

I en svensk studie svarade 84% att de var bättre bilförare än genomsnittet. Så även här verkar det finnas en övertro på sin egen förträfflighet.

• Pescetarian

Jag trodde det från högstadiet och hela vägen genom gymnasiet. Eller, trodde och trodde, då var jag det. På alla plan.

Nu har jag skaffat mig en större bekantskapskrets, i blandade åldrar, så numera kan jag inte påstå att jag är smartare än de flesta. Jag umgås med några av Nordens mest intelligenta människor, så det är svårt att mäta sig då. ;) Huvudsaken är att mitt umgänge tillfredsställer mig och det gör det när jag får möjlighet att umgås med skarpa hjärnor.

• Åsa

Beror på vilka jag umgås med. I vissa sammanhang känner jag mig rysligt intelligent, kunnig och allmänbildad, i andra som en katt bland hermelinerna.

• JazzKermit

Att vara smart och duktig inom ett område är väl en sak, att prata för sig och försöka framstå som företagets självklara val är väl två helt olika saker? Jag tror säkert att du är smart men du kanske behöver öva mer på att bli intervjuad? Lycka till!

• Hecate

Det är ju två olika saker. Att vara smart och duktig är en sak - att kunna snacka för sig, skryta, manipulera och ställa sig in är något helt annat. Du ska INTE mäta ditt värde i om någon vill anställa dig eller inte! Tänk att det är deras förlust!

• Studentpappa

Jag tyckte att jag var smart tills jag läste vidare till ingenjör och insåg hur många det finns som är smartare.

Nu är jag upplyst om att jag som bäst är en medelmåtta.

• Smarthuvud

Man kan ju diskutera vad som är relevant i begreppet smart. Att nyttja sina förmågor väl utifrån omgivningen är väl smart. Att vara ett mattematiskt snille medan man svälter ihjäl på en öde ö, dess motsats.

• Åsa
    Studentpappa skrev 2015-03-12 21:49:42 följande:

Jag tyckte att jag var smart tills jag läste vidare till ingenjör och insåg hur många det finns som är smartare.

Nu är jag upplyst om att jag som bäst är en medelmåtta.

I så fall är det väl en tröst att sambandet är större mellan framgångar i högre utbildning och självdisciplin än mellan sådana framgångar och intelligens
Svar på tråden Tycker du att du är smart?