• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Kolan91

Hej!

Jag tror att syftet är att kolla om man har stopp men jag har läst att om man har fri passage så kan man ha lättare att bli med barn efter en sådan behandling då man kanske lyckats spola bort något litet "hinder" det låter rimligt i mina öron men jag vet inte mer än så. Kanske någon annan här med egna erfarenheter. Förhoppningsvis får jag gör en nästa onsdag och kan även passa på att ställa lite frågor till min gynekolog :p

Så vitt jag vet sprutar dem i sockerlösning (som kroppen själv tar upp och hand om) genom tappen och så ser dem om vätskan fyller livmodern och åker ut till varsin äggledare. Men detta kanske heter kontraströntgen. Gud blev själv förvirrad nu. Haha! Hoppas att någon här kan ge ett slutgiltigt svar på frågorna. :)

Zazou skrev 2016-01-12 12:11:53 följande:

Är spolningens syfte att rensa eller ta reda på om det är stopp? Om alt 2: hur rensar man?

Eftersom vi inte borde ha några problem nu när vi fått Pergo börjar man du fundera på alla andra möjliga svårigheter man kan ha. Tex stopp.

• chbw
    Kolan91 skrev 2016-01-12 10:49:36 följande:

Hej!

Jag vet inte riktigt vad som sker nästa onsdag. Vi snackade om kontraströntgen, är det samma sak som spolning? Hehe

Jag har i alla fall bokat tid och tar med mig mannen och frågar hur vi ska gå vidare. Känns väldigt skönt att bara komma dit sedan om vi bara fyller i papper eller gör en spolning det kvittar bara vi kommer igång med att försöka hitta svar så är jag glad!! :)

Nästa onsdag är jag på cd 12 så kanske för tätt in på äl. Det ska i vilket fall bli skönt att komma dit faktiskt.

Vad gör sprutorna egentligen? :)

Jag tar ältest. Får alltid positivt dag 13-15 förutom en gång då den konstigt nog kom på dag 20 efter vad jag tror var ett så kallat kemiskt missfall månaden innan. Väldigt tidigt. Fick ett konstigt plus på bim och 3 dagar senare kom en blödning med mer slem (ursäkta) än vanligt. Men jag vet inte omöjligt att svara på. Det här är det närmsta jag har kommit ett plus under hela vår resa.

(Ver inte om bilden kommer med, skriver från mobilen)

Det är något jag ofta grubblar på om jag var gravid ett kort tag eller inte så onödigt att tänka på egentligen. Jag blir ju ute mer gravid för det. Haha!

Jag har vara tempat i två månader men tycker att det är intressant. Så fort tempen sjunker kommer mensen. Så fascinerande och tröttsamt på samma gång :o

Kram!

Hej =) 

Okej, jag tror det är samma som spolning? :P 

Ja, det är ju det, skönt o komma igång så en får svar på vad som kan vara tokigt. 
    okej. När jag spolade så gjorde jag det innan äl, men tror man kan göra när som helst, bara det att de vill inte göra efter äl (iallafall inte hos oss) eftersom man kan riskera att spola bort eventuell graviditet då. 

Sprutorna jag tar stimulerar äggblåsorna att växa. Inte säker på vilket hormon (o ändå läste jag igår) men iallafall ska de som sagt stimulera äggblåsornas tillväxt =) Sen om det växer nån fin blåsa ska jag ta en annan spruta som gör att ägget lossar. 

Ah okej. Jag tycker det ser ut som ett plus på bilden iallafall. De säger ju att det är ett plus oavsett hur starkt det är. Trist att det slutade med blödning dock :/ Du behöver inte be om ursäkt för detaljer, det är absolut ingen fara. 

Förstår det. Som jag tolkar bilden var det positivt. Men som du säger, det gör ju tyvärr ingen skillnad nu! Snart får du nog ditt plus som stannar kvar! 

Okej =) ja, jag tycker det är spännande. Jag får sån tydlig stigning vid ägglossning. I vanliga fall ligger min temp lågt (typ 35.9-36.4 som max) och vid äl skjuter den iväg o ligger mellan 37.0-37.2. O sen sjunker igen dagen efter mensen börjar. Så borde väl bli bättre på o tempa igen. Kom ihåg idag iallafall :P 

kramar
  • amanda1998

Hej!

Är lite i samma sits, har försökt bli gravid med min sambo i ett år och 2 månader utan resultat. Vart vände du dig för att få hjälp?

• chbw
    amanda1998 skrev 2016-01-12 21:40:37 följande:

Hej!

Är lite i samma sits, har försökt bli gravid med min sambo i ett år och 2 månader utan resultat. Vart vände du dig för att få hjälp?

vet inte vem du riktar frågan mot men jag passar på o svara =) 

jag bad min gynekolog skicka remiss för utredning, så hon skickade till sophiahemmet o jag och sambon blev kallade ca 3v senare. 

• lilsis
    amanda1998 skrev 2016-01-12 21:40:37 följande:

Hej!

Det beror lite på var man bor.

Jag vände mig direkt till en IVF-klinik som har landstingsavtal avseende utredning och "vanliga" gynbesök.

Men ring en gynekolog :)
  • Tess1984
    chbw skrev 2016-01-12 00:43:35 följande:
    Hej fina. 

Ja, jag tror den jag har används i många ivfer. Gonal-f heter den. Inte säker, men tror jag läst om den när jag läst just på ivf, och det står även i bipackssedeln att den används då! Troligen högre doser eftersom de vill att en får fler äggblåsor. Jag behöver ju bara ett eller två =) 

Ja det är nog sant också! narkossköterskor är svinbra på nålar haha, känner ingenting =) Men alla andra får ta barnnålarna... :p Skönt att de tog in en annan tillslut iallafall så hon inte fortsatte försöka sticka! :O 

Men så himla gott allt låter! Tar gärna recept på det!! =) 

Jodå, har ganska nyligen vaknat, lyckades aldrig somna imorse så fick sova en stund på kvällen iallafall :P men var iväg o köpte lite välbehövliga tröjor o så massagen! O under natten nu ska jag laga nån asiatisk biffgryta att ha som matlåda nu när jag ska jobba =) 
    Hoppas du får en fin dag imorgon! 

massor med kramar! 
    Hej fina, hur har det gått för dig? Minns inte riktigt när du skulle på ultraljud?

Hehe, ja tack och lov var jag nog avdomnad av allt smärtstillande på sjukan efter operationen.

Jag kan skicka över receptet på facebook till dig sen, om det går bra? =)
    Biffgryta låt också super gott. =)

Nu ska jag börja på dagens middag som består av egengjord majonnäs, majskycklingfile samt ugnsrostad blomkål med vitlöksmarinad, mums.

Kramar i massor fina
  • Tess1984
    Zazou skrev 2016-01-12 12:11:53 följande:

Är spolningens syfte att rensa eller ta reda på om det är stopp? Om alt 2: hur rensar man?

Eftersom vi inte borde ha några problem nu när vi fått Pergo börjar man du fundera på alla andra möjliga svårigheter man kan ha. Tex stopp.

Hej

Jag är ganska säker på att man kollar om man har stopp eller ej, kan du inte hört med din läkare???

kram
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2016-01-13 16:30:23 följande:
    Hej

Jag är ganska säker på att man kollar om man har stopp eller ej, kan du inte hört med din läkare???

kram
    Hej!
    Jo det förstår jag. Men vad gör man då om det är stopp? Tar spolningen bort det eller kan det bli aktuellt med operation och grejer? Vet du?

För mig är det inte aktuellt med spolning förän om kanske 3 månader. De sa att vi skulle prova 6 månader först. Så har inte pratat detaljer kring det än.

Allt bra med dig?
  • Tess1984
    Zazou skrev 2016-01-13 18:18:04 följande:

Hej!

Jo det förstår jag. Men vad gör man då om det är stopp? Tar spolningen bort det eller kan det bli aktuellt med operation och grejer? Vet du?

För mig är det inte aktuellt med spolning förän om kanske 3 månader. De sa att vi skulle prova 6 månader först. Så har inte pratat detaljer kring det än.

Allt bra med dig?

Hej

Jag vet faktiskt inte men det borde ju inte vara helt omöjligt att operera om det skulle visa sig att man har stop, min kompis hade stop på ena sidan men blev ändå gravida på naturlig väg.

Jag mår bra, känner mig bara less på denna situationen nu, fick brev från Malmö igår så om tre månader får vi göra IVF. Känns både bra och lite oroligt men mest positivt ?

Hur mår du? Kram fina
  • Ardetintedagssnart
    Zazou skrev 2016-01-13 18:18:04 följande:

Hej!

Allt bra med dig?

Hej Zazou, vid en äggledarspolning tittar man på passagen genom äggledarna. Mer som en utredning för att se om problematiken kan ligga i äggledarna, än som en behandling. Dock har ju flera tjejer sagt att de blivit gravida efter en spolning så det kanske är möjligt att det "rensar upp" lite:) Om det skulle vara misstanke om någon blockering, ärrbildning, cysta eller liknande så görs en titthålsoperation. I de flesta fall tror jag dock inte att det behövs!

Hur länge har ni försökt att bli gravida?
Svar på tråden Fertilitetsutredning